Hur mycket expanderar däcket med ökad hastighet??

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
En tanke som slog mig är att det kanske är just på mitten av däcket som ökar mest, dels för att radien är störst där - centrifugalkraften men även att det är längst ifrån fälgkanten som agerar motkraft och håller i däcket. Dvs en viss total expansion men även en större deformation på mitten av däcket.

Löst svammel som kanske bidrar med något till diskussionen?
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Det vore kanske också intressant att se hur mycket däckets bredd påverkas. Det måste ju rimligen vara så att däckets profil ändras med rotationshastígheten.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Vem åker bakom och mäter någons däck? :va
Ingen. :rolleyes:
Vad fick du det ifrån? :va

Det vore kanske också intressant att se hur mycket däckets bredd påverkas. Det måste ju rimligen vara så att däckets profil ändras med rotationshastígheten.
Centrifugalkraften strävar efter att få däcket att anta kedjelinjens profil:
cat-hyper.jpg

(Jag pratar inte drivkedjans linje utan formen en mellan 2 punkter fritt upphängd kedja antar.)

Korden och däckets övriga beståndsdelar strävar å andra sidan efter att bibehålla ursprungsformen.

Gick tydligt att se på någon av vinterns dubbgixxerfilmer.
Däcket ökar i diameter och sidorna dras inåt tills däcket
inte längre tätar mot fälgen och luften smiter ut.....


/e
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Vilket tyvärr motverkas av det hjulspinn som ofrånkomligen uppstår i högre hastigheter.
 

Implementer

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Hepp!
Vilket borde motverka de 8% felvisning hastighetsmätaren har enligt tidigare inlägg.

Exakt! Desto högre hastighet ju mindre fel borde det bli. Men och andra sidan så kanske ECU´n redan kompenserar för detta fenomen? Allt går ju (väl?) via mjukvara numera så det vore knappast svårt att kompensera för i koden. Om det görs vet jag inte.

Förresten, är det någon som testat med GPS och kollat om felvisningen är konstant över olika hastigheter eller om det blir bättre i högre farter?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Vad kör du för däck och däckstryck?

Känns som att just däcktrycket verkligen kan påverka.

/Fredde

Då körde jag dunlop slicks några bokstäver 208 kanske någon bokstav.

Däckstryck kallt 1,6 bar kanske. Kommer inte ihåg exakt, var enligt dunlops hemsidor korrekt tryck.

Intressant!

Om diametern på ett 165/55 sväller med 20-22 mm, vad kan man förvänta sig av ett 190/55? Däcket är ju rätt mycket tyngre och utsätts för större krafter, men samtidigt är det designat för att bära tyngre hojar och har därmed kraftigare stomme.


NEJ, diametern sväller inte lika som radien. Under hojen trycks däcket ihop lite av hojens vikt, bakom hojen börjar däcket komma tillbaka till sin rätta form. Högst uppe är däcket lite mer ute. LÄngst fram har däcket haft längst tid på sig att slungas ut, för att snart träffa asfalten och tryckas tillbaka.

Du borde kunna förvänta dig cirkus 15mm växande däck fram mot svingen, börjar du tangera närmare 300km/h skulle jag inte bli förvånad om det blir över 20mm men nu gissar jag.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Är ingen expert på däck men kan hjälpa till att räkna lite.

Indata
Om vi tar fallet med 165/55R17 som expanderar 12mm vid >200km/h.

Stillastående
Däckets diameter vid stillastående, V(0km/h): fälg + däck = 17*2,54 +165*0,55*2 =61,33cm
Däckets omkrets vid V(0km/h): diameter * pi = 61,33*3,14 = 192,58cm

200km/h
Däckets diameter vid 200km/h, V(200km/h): 61,33 + 2*1,2=63,73cm
Däckets omkrets vid V(200km/h): diameter * pi = 63,73*3,14 = 200,11cm

Differens
Skillnaden i omkrets mellan 0km/h och 200km/h: 200,11-192,58=7,53cm. Detta betyder att omkretsen har ökat med (200,11/192,58 - 1) * 100 = 3,91%.

Summering
Diametern har ökat med 2,4cm och omkretsen har ökat med 7,53cm dvs 3,91%.


Om vi tar just detta 165/55-17 så har det en diameter på 630-635mm enligt däckstillverkarna :tummenupp
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Du har självklart helt rätt. Jag får se till att huggern hamnar på minimum 20mm från bakdäcket. Hojen (VTR SP2) är nog inte snabbare än 260-270, men det nog tillräckligt. Dessutom vill jag ha lite marginal.
 

L@rsson

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Boden
Hoj
Honda cbr 929 -00
Du har självklart helt rätt. Jag får se till att huggern hamnar på minimum 20mm från bakdäcket. Hojen (VTR SP2) är nog inte snabbare än 260-270, men det nog tillräckligt. Dessutom vill jag ha lite marginal.

Min Hugger ligger max 10 mm från däcket i bakkant, alltså upptill på däcket å det verkar då aldrig ha tagit i för mig, å då pratar vi om liknande hastigheter (CBR 929a)...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Min Hugger ligger max 10 mm från däcket i bakkant, alltså upptill på däcket å det verkar då aldrig ha tagit i för mig, å då pratar vi om liknande hastigheter (CBR 929a)...

Kollar man hojdäck.se däckskola, sidan 5 så expanderar ett radialdäck ca 1,5 mm så det borde ju stämma med det du skriver.

Svamlar hojdäck.se?

http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=36
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Hej på Er.

Jag har varit i kontakt med Michelin Sverige ang. detta.

Enligt deras uppgifter:
Så expanderar ett radialdäck ca 1,5 mm i 200 km/h och ett diagonaldäck expanderar ända upp till 20 mm i 200 km/h.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
På vilka hojar visar mätarna så fel? Min mätare missvisar med ganska exakt 8% vid jämförelse med GPS, dvs 200 riktiga km/h ungefär när mätaren passerar 217 km/h.

Mina 8% stämmer hela vägen från under 50 km/h och upp till över 200 km/h vilket borde innebära antingen att däckradien ökar obetydligt vid högre farter eller att tillverkaren tar hänsyn till att däcket blir större då de programmerar hastighetsmätaren.

Eller?

Mätaren ska inte visa så fel på någon gatlegal hoj.
Kravet på hastighetsmätares felvisning är att det aldrig får visa för låg hastighet. Det får visa för hög hastighet och avvikelsen får vara max 5% + 5km/h.
Dvs i verklig fart 100 får hastighetsmätaren visa 100-110 km/h (5% av 100km/h = 5km/h). I verklig fart 200 får den visa 200-215 km/h.
Är felvisningen större än så är inte hastighetsmätaren godkänd.
Dock är det inte något dom brukar kolla på besiktningen och framför allt äldre hastighetsmätare kan ändra felvisning när dom åldras pga att fjädrar och magneter i mätaren åldras. Nyare impulsstyrda hastighetsmätare är i högre grad så att dom fungerar med avsedd felvisning eller så fungerar dom inte alls även om det händer att dom börjar visa mer fel dom med.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top