Hur mycket felar hastihetsmätaren? Och vad gör en strypning på toppfarten?

Tonic

www.mekanik.tk
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki GSX 550 ES och Honda XR 250 R
När jag maxar min Suzuki GSX 550 ES -84 står det typ 195-198 km/h på mätaren! Detta är när den är strypt till 25 kw... Enligt gamla tester skall toppfarten vara 201 km/h utan strypning givetvis...

Hur mycket kan mätaren fela? Det känns ju fortfarande ill fort med den motorcykeln men det känns orimligt att den går så bra med strypning till 25 kw i förhållande till orginaleffekten...!

:kocko :kocko :confused: :confused: :kocko :kocko
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Tonic skrev:
När jag maxar min Suzuki GSX 550 ES -84 står det typ 195-198 km/h på mätaren! Detta är när den är strypt till 25 kw... Enligt gamla tester skall toppfarten vara 201 km/h utan strypning givetvis...

Hur mycket kan mätaren fela? Det känns ju fortfarande ill fort med den motorcykeln men det känns orimligt att den går så bra med strypning till 25 kw i förhållande till orginaleffekten...!

:kocko :kocko :confused: :confused: :kocko :kocko

innan jag skulle köra en sån motorcykel i 200. Fifan
 

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Stock holm
Hoj
Rätta
Säker på att den inte bara är strypt på papperet? :rolleyes:

Min gammsukka 400f gjorde 140km/h strypt.
Tror den skulle göra drygt 170km/h original.
 

Tonic

www.mekanik.tk
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki GSX 550 ES och Honda XR 250 R
zike skrev:
Säker på att den inte bara är strypt på papperet? :rolleyes:

Min gammsukka 400f gjorde 140km/h strypt.
Tror den skulle göra drygt 170km/h original.


Nej, jag var med och strypte den.. Jag körde också pyttelite innan jag strypte den!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det låter ganska otroligt att den skulle gå så fort i strypt utförande. :vaHar för mig att min RD 350 gjorde 150-155 stryp, men då behövdes en rätt lång raka.
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Tonic skrev:
När jag maxar min Suzuki GSX 550 ES -84 står det typ 195-198 km/h på mätaren! Detta är när den är strypt till 25 kw... Enligt gamla tester skall toppfarten vara 201 km/h utan strypning givetvis...

Hur mycket kan mätaren fela? Det känns ju fortfarande ill fort med den motorcykeln men det känns orimligt att den går så bra med strypning till 25 kw i förhållande till orginaleffekten...!

:kocko :kocko :confused: :confused: :kocko :kocko

Vad var orginaleffekten?

Är det orginaldrevning?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ta med en gps på hojen. Sen VET du nåt om farten.
Btw. 10 % ökning av toppfarten kräver 33 % ökning av effekten.
/u
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
ulf_lundin skrev:
Ta med en gps på hojen. Sen VET du nåt om farten.
Btw. 10 % ökning av toppfarten kräver 33 % ökning av effekten.
/u

Om du inte råkar ha en GPS så mät mot någon polare med bil/båge brevid absolut int lika exakt som Ulf_lundins metod men ger en hyffsad skattning.

/Urban
 

Bus_boy85

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Limmared
Hoj
Länge leve ZX9R!!!!
Låter rimligt men, snälla säg att axxar mycket sämre och e klenare...allstå den varvar friskt men ingen ork?? :fatta!
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
För att låna tråden lite: Eftersom många cyklar mäter hastigheten på utgående axel så visar ju mätaren fel vid olika drevningar. Hur mycket påverkar egentligen en liten omdrevning gentemot orginaldrevning, på hastigheten kontra reell fart vill säga?
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
morlock skrev:
För att låna tråden lite: Eftersom många cyklar mäter hastigheten på utgående axel så visar ju mätaren fel vid olika drevningar. Hur mycket påverkar egentligen en liten omdrevning gentemot orginaldrevning, på hastigheten kontra reell fart vill säga?

Den ändras lika som du drevar om. går du från 10 till 11 drev fram så får du lägga till 10 % på mätaren för att få rätt hastighet relativt originaldrevningen inte reel hastighet.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bus_boy85 skrev:
Låter rimligt men, snälla säg att axxar mycket sämre och e klenare...allstå den varvar friskt men ingen ork?? :fatta!
Det är ren o skär effekt som avgör toppfarten. (ihop m luftmotståndet förstås)
Så går den fort ger den hög effekt. Nån annan möjlighet finns inte.

Men det kan ju vara nåt fel på den som gör att den är svag på lägre varv.
Eller så har du för höga förväntningar.

Åk o bänka den, med lamda-sond. O jämför med orginaldata om vrid o effekt o
resp. varvtal. Gör ett kompprov på den.

Sensmoral: Ta reda på om den går för dåligt eller inte. Innan du börjar kolla varför.
/u
 

Tonic

www.mekanik.tk
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki GSX 550 ES och Honda XR 250 R
den är orginaldrevad! Ska se, jag tror min kompis har en gps!
 

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Mille RSV R -00
morlock skrev:
För att låna tråden lite: Eftersom många cyklar mäter hastigheten på utgående axel så visar ju mätaren fel vid olika drevningar. Hur mycket påverkar egentligen en liten omdrevning gentemot orginaldrevning, på hastigheten kontra reell fart vill säga?

Skicka ett PM med din mailadress så kan jag skicka över ett prg. som visar hur hastigheten förändras i förhållande till drevning, varvtalsstopp, växellåda, fälgstorlek, däck osv....
//Olle
 

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Den måste bara vara strypt på pappret?!?!?!?!? Jag har en CBR600 -92:a och om jag är skitnödig och har hemlängtan så går den i 160km/h strypt(har inte kört den ostrypt :4skrika ). Men då ligger jag slickd mot tanken och om jag så bara lyfter ett finger så går den ner. Men vad spelar det för roll igentligen? Det går att köra ihjäl sig i 110 också... Det är bara lite tråkigt att åka med polarna när dom drar iväg...
 

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Såld.
Jag hade en gång en Suzuki 550 EF-84 eller 85 kanske det var. Den gjorde bara 190 på mätaren, var 70 hk i motorn som var ostrypt.

Hade senare även en CBR 600-92 som var strypt när man köpte den, hade dryga 180 med den iaf så 160 låter lite klent tycker jag :confused:
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Tror ni verkligen på det som står på mätaren? Jag hade en gång en GPZ 900R. Den gjorde över 280 på mätaren. Joviiiisst...
En FZR1000 -87 som var helt standard förutom Termignoni blås. Samma sak där. 280+ Jajamän...
En GSX-R 1100 -89, lite kittad men inte överdrivet. 300+ på glaset... Hhhhhmmmmmm...... :kocko
Dom digitala mätarna idag visar allt möjligt roligt utom förarens IQ.
Står det typ 140 på mätaren på 90-väg, kör du med största sannolikhet så pass att du blir av med lappen. Allt över det är knappast intressant ändå, eller hur?
 

Tonic

www.mekanik.tk
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki GSX 550 ES och Honda XR 250 R
arnoldsson skrev:
Den måste bara vara strypt på pappret?!?!?!?!? Jag har en CBR600 -92:a och om jag är skitnödig och har hemlängtan så går den i 160km/h strypt(har inte kört den ostrypt :4skrika ). Men då ligger jag slickd mot tanken och om jag så bara lyfter ett finger så går den ner. Men vad spelar det för roll igentligen? Det går att köra ihjäl sig i 110 också... Det är bara lite tråkigt att åka med polarna när dom drar iväg...

hmm, 160 på en cbr 600 verkar ganska klent trots att den är strypt! Jag är övertygad om att min går bättre en så! Lite konstigt...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top