Hur mycket km/h per kugg

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Hej!
Jag ska byta drevning på hojjen och undrar hur många km/h man tappar per kugg fram tex? Cykeln går för fort på ettans växel nu. Går knappt att åka under 40km/h (30 i stan nästan omöglich). Den ska gå ca 260 enl tillverkaren nu och det räcker med 220-240 tycker jag. Säg att jag går ner ett kugg fram och upp 2 bak hur fort tror ni den går då?
Mvh Carl

Last edited:
Ja då,men att gissa det e ju inte lätt.
Prova med ett kugg mindre fram till att börja med.

jag har ett klockrent exel ark som beräknar hastigheter och mätar fel.

ska slänga ut den, behöver bara byta dator..:D

Ja då,men att gissa det e ju inte lätt.
Prova med ett kugg mindre fram till att börja med.

Tycker det blir drygt att beställa olika för att hitta rätt. Orginaldrev är inte gratis till min hoj typ 800-900 för framdrev. Bättre att fråga er här på sporthoj som sitter inne med den info:tummenupp

Tycker det blir drygt att beställa olika för att hitta rätt. Orginaldrev är inte gratis till min hoj typ 800-900 för framdrev. Bättre att fråga er här på sporthoj som sitter inne med den info:tummenupp

Helt rätt,det är bara jag som inte kan räkna..:rolleyes:

Detta med omdrevning är ganska enkel matematik.

Låt oss säga att med standard drev 17 fram och 43 bak har 5000rpm vid 100km/h.
(Får väl ändras efter vad som är standard på avsedd hoj men såhär är det på min.)
Du ändrar till 16 fram och 45 bak.
Vilket varvtal har jag nu vid 100km/h?
17x5000/43=16xX/45; X=17x5000x45/(43x16)=5560
Vid 5000rpm kommer nu höjen göra 100x(5000/5560)=90km/h

Räkneexemplet förutsätter att man gör jämförelsen på samma växel..

Eller så använder man följande mattematik

Ändrar man från ett 17 kuggars drev så ändrar man en 17:del .
1/17 = ung 6 procent.
100 km/h - 6 procent e 94 km/h
varvet ökar då förstås med 6 procent också vid 100 km/H
5000 + 6 % = 5300 varv vid 100 km/h

Last edited:
Enligt det program jag fick av Bandit 1200 så ska cykeln gå 222km/h med 15/40 och 234 km/h med 15/38 går med orginal 16/36 260 km/h.

Vilken kombo skulle ni ta? Jag åker ej mycket landsväg så farten räcker mer än väl men vill kunna åka 90-140 utan att det skriker i maskinen.

Om du vet vilka drev som sitter på hojen nu, samt farten vid något varvtal på 6:an så är det enkelt att beräkna fart på samma varvtal med en annan drevning.

Anta till exempel att du har 15 kuggar fram och 50 bak. Då är det hur du förändrar förhållandet fram/bak som är intressant. Om du t.ex. byter framdrev till ett med 16 kuggar så har du ökat toppfarten på givet varvtal med 1/15 = ca 6%.

EDIT: Oj, flera stycken svar dök visst upp medans jag skrev ihop mitt. :tummenupp

Det är en rätt stor omdrevning du har tänkt göra. Jag tror att det räcker med en 1 kugg mindre fram eller 2 kugg upp bak. Det kan bli lite "crosskänsla" över det annars.

Det är en rätt stor omdrevning du har tänkt göra. Jag tror att det räcker med en 1 kugg mindre fram eller 2 kugg upp bak. Det kan bli lite "crosskänsla" över det annars.

Crosskänsla:yoparty :yoparty :yoparty
Ja kanske inte det men åt det hållet. Tycker cykeln är helt fel utväxlad fär att heta cafe racer. Nu kan man ej åka ner på stan utan att slira på kopplingen på ettan. Ducatin jag hade förut bytte jag ett kugg ner i fram men det var på gränsen. Och den här är värre

Här har du en kalkylator som kan hjälpa
Kryssa i rätt samt skriv in rätt storlekar på drev du har och det du vill ha så ser du skillnaden i procent.
Köp hela grejen om du inte vill ha mera km på mätarn när du drevar om. :tummenupp

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick