Hur mycket olja behöver Turbon?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Sjunker oljetrycket anmärkningsvärt efter att man leder bort olja från motorn till turbon? Det borde ge en viss trycksänkning, men det kanske inte är så farligt.

Inga svar,

SÅ jag får väl svara själv då.
Kollade i verkstadshandboken till en gamal Honda. Den pumpar 40 l/min vid 7000rpm. Och Turbon behöver ca 2 l/min. Ganska stor marginal trots att man stjäl 5% av oljeflödet.
Själv är bäste dräng:tummenupp

Och det finns ingen tanke med att den ska pumpa just 40l/min? Man brukar ju sällan ta jätteextramycket i hojmotorer :rolleyes: Så om du leder bort 5% i turbon, å sen har den tappat 5% till pga tidens tand mm, då kanske det inte räcker?
Inga fakta, bara en tanke :)

Och det finns ingen tanke med att den ska pumpa just 40l/min? Man brukar ju sällan ta jätteextramycket i hojmotorer :rolleyes: Så om du leder bort 5% i turbon, å sen har den tappat 5% till pga tidens tand mm, då kanske det inte räcker?
Inga fakta, bara en tanke :)

Det är ju förståss en tanke.
På SS600 finns det extra små oljepumpar, för att vinna en extra hk, (eller kanske en halv) Då får man en svacka i oljetrycket vid ungefär 4000rpm. Spelar inte så stor roll, då varvtalet är högre för det mesta.
Skulle kunna tänka mig att fenomenet blir ungefär lika om man leder bort lite olja.
Jag skulle tro att byte av viskositet på oljan har större betydelse.

Vet inte hur det ser ut på andra motorer, men enligt vad jag läst mig till har min oljepump två utlopp där det ena smörjer topp, balansaxel och vevaxel och det andra växellådan och ev. kopplingen. Jag har kopplat in mig på växellådans krets som ändå har en strypning och dessutom gick smidigt att använda med ett y-kors vid tryckgivaren. Alltså borde i allt väsentligt smörjningen vara oförsämrad. Trots det passade jag ändå på att porta oljepump och oljerör när jag bytte koppling.

Finns inte något flödesschema att hitta till den aktuella hojen?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back