Hur mycket organ kan man ta bort...

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Funderar lite på hur mycket man kan ta bort av kroppen och den ändå fungerar....

Kan ju ta bort ben, armar, njure, lunga etc.... Hur mycket kan man ta bort egentligen (förutom hjärna o hjärta)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
I princip behöver bara centrala nervsystemet uppehållas för att vi ska vara medvetna och vid liv. För det krävs att alla viktiga organsystem fungerar hjälpligt, så alltför mkt går inte att plocka bort.

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
En av njurarna bör man väll kunna offra.
/Ludde

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Förresten, minns ni inte han i turtles som bara är en hjärna sittande i en robot :)

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
man kan ta bort halva hjärnan o kunna fungera normalt o vara normal i övrigt....såg en tjej som dom var tvungna o göra det på, hon kunde gå efter 10 dagar ifrån sjukhuset

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
berggren_martin skrev:
Förresten, minns ni inte han i turtles som bara är en hjärna sittande i en robot :)

KRANG :brynad :rock

Han ägde. Fast amn undrade hur många hjärnceller han förlorade när han kastades mot marken :eek: Att undvika hjärnskador där är ju oundvikligt.

Annars kan man ta bort benen, armarna och kanske bäckenbenet :3freak
Hjärtat kan man kanske ersätta med nån lättmetall :crash

750RR

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Cyanid skrev:
man kan ta bort halva hjärnan o kunna fungera normalt o vara normal i övrigt....såg en tjej som dom var tvungna o göra det på, hon kunde gå efter 10 dagar ifrån sjukhuset
Jag betvivlar av någon anledning sanningshalten i det uttalandet.

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
Jo men fungera normalt ? Jag vill minnas att jag läst om ungefär samma sak, hästsprak i skallen som tog i ena halvan.. Följden blev att hon inte kunde prata men förstod mycket väl vad som sades.

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Jag har en annan medicinsk fråga!

Jag har hört (min mor, undersköterskan, har sagt) att det kan vara farligt att svälja för många fruktkärnor och sånt bös pga. att det samlas i blindtarmen. Min logiska fråga (som hon inte kan svara på) är vart dom tar vägen om man har opererat bort blindtarmen? Dom självklara alternativen som jag kan komma på är att dom antingen "passerar systemet" eller att dom samlas längre fram på vägen, isf vart?

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
man kan ta bort uppemot 70% har jag för mig av njuren. Sen kan man ta bort ena lungan och ena njuren.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
på vissa kan man tydligen ta bort rätt mycket innan någon märker skillnad :D

Henken

Guest
Limstift skrev:
Jag har en annan medicinsk fråga!

Jag har hört (min mor, undersköterskan, har sagt) att det kan vara farligt att svälja för många fruktkärnor och sånt bös pga. att det samlas i blindtarmen. Min logiska fråga (som hon inte kan svara på) är vart dom tar vägen om man har opererat bort blindtarmen? Dom självklara alternativen som jag kan komma på är att dom antingen "passerar systemet" eller att dom samlas längre fram på vägen, isf vart?

Öh, är inte blindtarmen en liten grej som inta används men som ändå sitter där som en liten påminnelse om att människokroppen kanske inte är så jävla genomtänkt ändå.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy