Hur mycket ska en bromsluftare tåla?

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Jag köpte den här https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/bromsluftare/bromsluftare-2000038111

Använde den till att byta bromsvätska på bilen. Efter det så har den stått på en hylla i två-tre månader. Sköljde inte genom den efter eller något sådant, utan det var bromsvätska kvar i den.

När jag skulle använda den till hojen idag hade slangen pajat precis där den fästs till gummigrejen till nippeln. Jag antar att det beror på att bromsvätska är ganska aggressivt.

Så min fråga är nu om detta är ett handhavandefel från min sida eller om Biltemas produkt har kass kvalitet. Det ena utesluter visserligen inte det andra. Och om det nu handlar om att man borde skölja rent från bromsvätska så undrar jag hur man gör det på bästa sätt, och om det handlar om kvaliteten vill jag gärna ha tips på en bromsluftare som tål lite mer.

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har en sån, köpt för länge sen. Har förvisso knappt använt den men har heller aldrig gjort rent den efter användning och sist jag kollade på den så var slang etc ok, trots att den rimligen legat med lite bromsvätska i.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Jag köpte den här https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/bromsluftare/bromsluftare-2000038111

Använde den till att byta bromsvätska på bilen. Efter det så har den stått på en hylla i två-tre månader. Sköljde inte genom den efter eller något sådant, utan det var bromsvätska kvar i den.

När jag skulle använda den till hojen idag hade slangen pajat precis där den fästs till gummigrejen till nippeln. Jag antar att det beror på att bromsvätska är ganska aggressivt.

Så min fråga är nu om detta är ett handhavandefel från min sida eller om Biltemas produkt har kass kvalitet. Det ena utesluter visserligen inte det andra. Och om det nu handlar om att man borde skölja rent från bromsvätska så undrar jag hur man gör det på bästa sätt, och om det handlar om kvaliteten vill jag gärna ha tips på en bromsluftare som tål lite mer.
Byt ut slangen mot en av bättre kvalitet som första åtgärd.
"Man får vad man betalar för"

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Använd endast en gång och handhavandefel?
Det tror jag inte på om du inte vet att du slitit onormalt hårt i slangen. Lämna tillbaka skiten om du vet att det är kass kvalité. Gör ett försök iaf om du inte har väldigt långt till butiken.

Jag har en sådan från Biltema fast den som är aningen enklare (utan gummigrejen som du kallar det) och den har funkat jättebra till både bil och hoj i många år. Jag trär bara på slangen på nippeln och det håller bra men så småningom behöver man kapa slangen 5-10 mm eftersom den utvidgas. Det som är jobbigt på min modell då slangen blivit slapp är att backventilen hamnar i behållaren med vätska men det går att lösa med liten slangklämma.

Som Coola Ola sköljer jag inte rent efteråt men tömmer behållaren.

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Konstigt att 40 år gamla japanska bensinslangar ofta kan vara rimligt mjuka och fullt fungerande, samtidigt som en nyköpt soppaslang blir hård som bakelit på en vinter.

Jag har sparat ett knippe gamla slangar som jag bytt ut tidigare, har hänt att jag använt dem igen i brist på annat.

Ju ogenomskinligare desto bättre har jag märkt.

Jag köpte en semidyr sån där servicetank med kran och slang, som man hänger upp vid hojen. Bästa slangen ever, så mjuk och fin efter 3-4 år att jag börjat nagga bitar från den hehe

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag har en från biltema som man kopplar till en kompressor, -den har funkat i flera år.
Den modellen som TS visar är väl knappas bättre än en vanlig slang.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Funkar det att kapa slangen lite och sen fästa mot gumminippeln?
(eller är det gumminippeln som har pajat? )

Annars så är det bara att sätta slangen direkt på avluftningen på bromsoket. Förvisso så finns det lite olika storlekar på slangar och avluftningar men det är ju bara att vara kreativ.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
jag har en från biltema som man kopplar till en kompressor, -den har funkat i flera år.
Den modellen som TS visar är väl knappas bättre än en vanlig slang.
Jodå, det är backventlien som är grejen. Du kan ensam mycket lätt avlufta bromsarna på en bil tex.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Jag anväder en Vakkumpump från Verktygsboden,så slipper man pumpa med Handbromshandtaget eller Fotbromsen.
När jag luftar Bromsarna på Bilen,öppnar bara Lufnippeln och låter det rinna ett par Minuter.
Båda sätten klarar man utan extrapersoner.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Biltemas kvalitet på både produkter och kompetens bland personal har gått ner markant de sista tio åren. Priserna har dock lyft som en raket. Ofta kan man finna samma grejer som dom säljer på Amazon för ibland halva priset. Exakt.samma.jävla.grej.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Biltemas kvalitet på både produkter och kompetens bland personal har gått ner markant de sista tio åren. Priserna har dock lyft som en raket. Ofta kan man finna samma grejer som dom säljer på Amazon för ibland halva priset. Exakt.samma.jävla.grej.
Vilken kompetens menar du fanns bland personalen på Biltema för 10 år sen egentligen? Har alltid känts som sista anhalten innan Samhall.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Använd endast en gång och handhavandefel?
Det tror jag inte på om du inte vet att du slitit onormalt hårt i slangen. Lämna tillbaka skiten om du vet att det är kass kvalité. Gör ett försök iaf om du inte har väldigt långt till butiken.

Jag har en sådan från Biltema fast den som är aningen enklare (utan gummigrejen som du kallar det) och den har funkat jättebra till både bil och hoj i många år. Jag trär bara på slangen på nippeln och det håller bra men så småningom behöver man kapa slangen 5-10 mm eftersom den utvidgas. Det som är jobbigt på min modell då slangen blivit slapp är att backventilen hamnar i behållaren med vätska men det går att lösa med liten slangklämma.

Som Coola Ola sköljer jag inte rent efteråt men tömmer behållaren.
Därav en av våra trådar som heter Biltema=Skittema
Skulle själv inte ens köpa deras papptallrikar.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vilken kompetens menar du fanns bland personalen på Biltema för 10 år sen egentligen? Har alltid känts som sista anhalten innan Samhall.
Dom visste vad tändkablar är för något.
Och förr kunde man plocka det man behövde i hyllan men jag antar att stölderna har ökat lavinartat sedan tio år tillbaka av någon anledning så allt som får plats i en ficka är bakom disk.
Försökte köpa tändkablar till min bensindrivna truck. En Desta med Skodamotor från sjuttiotalet.

"Vad är tändkablar? Har du nåt regnummer?"

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Konstigt att 40 år gamla japanska bensinslangar ofta kan vara rimligt mjuka och fullt fungerande, samtidigt som en nyköpt soppaslang blir hård som bakelit på en vinter.

Jag har sparat ett knippe gamla slangar som jag bytt ut tidigare, har hänt att jag använt dem igen i brist på annat.

Jag köpte en semidyr sån där servicetank med kran och slang, som man hänger upp vid hojen. Bästa slangen ever, så mjuk och fin efter 3-4 år att jag börjat nagga bitar från den hehe
😂

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Noterat samma sak. Det kan räcka med att nypa av den yttersta, deformerade och stelnade ändan som suttit påträdd på anslutningen, så är det good to go igen.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Installera dessa så slipper du procedurer också. Och inga pissande gängor. Behövs bara en slang och ett spillkärl

Bifogat

• 20240620_184717.jpg
    20240620_184717.jpg
    896.7 KB · Visningar: 37

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ha ha, när jag läste ämnesraden om "Hur mycket ska en bromsluftare tåla?".....
Då fick jag direkt upp bilden av en utdaterad yrkeskategori i blåställ, som ständigt blir kränkt och hånad på sin arbetsplats, trots sitt nitiska och plikttrogna utförande av tjänsten "bromsluftning".
Nu var det ju inte så, men ändå....om du är bromsluftare - ta ingen skit!!!!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år