Hur mycket sliter slangning på Tarden?

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Läste i stuntforumet; " På ettans växel behövs det abslut ingen koppling. Som förövrigt bara trasar sönder kopplingskorgen. Det gäller alla hojar."

Då började jag fundera lite... Har inte sett någon tråd här om ras pga slangning? Någon som har erfarenheter av ras eller dyl? :va

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det som sliter är när du har lärt dig att köra långt nog på bakhjulet för att oljan skulle hamna fel och pumpen suga luft. Att koppla upp sliter iof lite på kopplingen men den som dödar en koppling på en LC4 borde få medalj...

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Lc4an går galant att döda om man använder koppling, det som händer på den är att korgen är gummiupphängd och dessa trasas sönder, kostar typ 300 spänn men är jobbiga att byta.
Sen om det sitter på nyare hojar vet jag ej, min var en 01:a

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
en lc4 behöver man inte koppla upp ju :p de e ju bara gasa och rycka i rätt ögonblick så är den uppe......
Husorna har jag hört ska va kännsliga på lång-slangningar.....pga oljan försvinner från toppen då.....

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
en lc4 behöver man inte koppla upp ju :p de e ju bara gasa och rycka i rätt ögonblick så är den uppe......
Husorna har jag hört ska va kännsliga på lång-slangningar.....pga oljan försvinner från toppen då.....

Precis....

KTM rekommenderade back in the days att man inte körde mer än någon kilometer på bakhjulet med deras 4-t. På 2-t mopparna sas det att "It is only limited by the ability of the rider"

Last edited:

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89

Helt klart att det är så men om man vill rycka i typ 90 blås med landsvägsutväxling så får man räkna med att meka en dag var 1500:e mil :banana

SpaceAce

Azzazzin
Gick med
30 Jun 2008
Hoj
1 st. R1 -09 gata, 1 st. R1 -09 bana
Nog sliter det alltid. Idag slet det på ovansidan av bakskärmen och bromshandtaget gick åt helvete + lite småskrapor på fram fälgen.
Kan ha berott på att jag slog runt visserligen...

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Söker ny..
Precis....

KTM rekommenderade back in the days att man inte körde mer än någon kilometer på bakhjulet med deras 4-t. På 2-t mopparna sas det att "It is only limited by the ability of the rider"

Hahahaha.. De där var förmodligen de bästa jag hört någon säga om sitt märke! :tummenupp

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Nog sliter det alltid. Idag slet det på ovansidan av bakskärmen och bromshandtaget gick åt helvete + lite småskrapor på fram fälgen.
Kan ha berott på att jag slog runt visserligen...

HAHAHA...
Vilken skit-kvalitet det är på KTM-maskinerna :D

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
jag brukar alltid rulla igång hojjen från rödljusen och sen krossväxla in ettan för att inte slösa koppling. likaså dödar jag motorn och stoppar fötterna i backen för att slippa nöta belägg vi inbromsningar.

bara folk som inte kan säger att man ska rycka upp den men tänk då hur mycket det sliter på drivpaketet istället (och vilken liten vinkel du får)

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
kopplar alltid upp den..... oavsett växel.... (en vana) men har inte märkt något om att det skulle till att rasa.... (ktm 660 -03)

har en polare som inte kopplar upp den.... men han hinner ju faen 1km innan den e helt uppe..... tar ju så lång tid att få den i den vinkeln man vill ha utan koppling.... (tycker iaf jag)

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Min gamle XR600 orkade inte smörja kammen tillräckligt, kammen gick ner sig och nöp nån kilometer senare. Fick byta kam och alla vipparmarna. Totalskrot! Lagret på kammen var helt blått.

Kanske kan ha att göra med att det var min längsta bakhjulskörning nånsin men. :D Körde efter det alltid lite extra olja i efter det, så då gick den länge utan problem och gör än idag såvitt jag vet.

Jag kör koppling för det mesta, går ju helt klart snabbast upp. Gasar man upp så tar det bra tag att komma till rätt höjd. Det går ju oavsett växel, men på 5an tar det ju en hel evighet innan hjulet är i skyn utan koppling. :tuttar

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Jag har inte bytt lameller på snart två år på min skrothög. Väldigt konstigt med tanke på hur extremt mycket jag kopplar/slirar och jobbar med kopplingen.
Anledningen till att jag brände min koppling förrförra sommaren var att jag hade lite underlig nybörjarteknik när det gällde burnouts :huvet

Kör du bara bakhjul "vanligt" och inte längre än 500m-1km i taget bör det inte vara några som helst problem. Börjar du köra lite mer avancerat kan det vara dags att kolla hur oljetillförseln ser ut på hojen.

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Ja rycker alltid upp hojen tycker det funkar prima!
1an,2an,3an,4an på platten och om de e nå litet gupp funkar 5an och 6an också.
Det som verkar slita mest är kedja och bakdäck. Annars tycker ja de funkar fiiint :)

Isildur

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Husa 650 -08
Om bakhjulsåka ens skulle slita nämnvärt på motorn så borde det ju motarder rasa på löpande band, med tanke på hur våra supermoppar misshandlas :) . Fan, handen på hjärtet är ju bakhjulsåkningen anledning till att man kör supermotard - Kärlek :kär

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Söker ny..
Fan, handen på hjärtet är ju bakhjulsåkningen anledning till att man kör supermotard - Kärlek :kär

Ju mer man lär sig och vågar.. ju mer har jag insett de jag med.
Bakhjul och att utforska div nya ställen att köra på. Diken, stigar, refuger..

HerreG*d.. såna dumheter höll jag aldrig på med när jag körde Transalp. Det måste ligga nån (mysig) förbannelse över motarden. :tungan

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Vit supermoppe
Ju mer man lär sig och vågar.. ju mer har jag insett de jag med.
Bakhjul och att utforska div nya ställen att köra på. Diken, stigar, refuger..

HerreG*d.. såna dumheter höll jag aldrig på med när jag körde Transalp. Det måste ligga nån (mysig) förbannelse över motarden. :tungan

Prisa förbannelsen:Bugar
Motarden, hoj världens White trash.
Till och med dem mest städade individerna verkar bli som besatta när dem hamnar i sadeln!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC