Hur mycket ström förbrukar du ? (som bor i lägenhet)

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Frågan lyder, hur stor lägenhet har du och hur många är ni i hushållet och har du nån "apparatur" som kan förklara en hög förbrukning ?

Jag bor i en bostadsrättsförening där elen ingår i hyran, men vicevärden (som är en gestaposadomascokistpedofilistjävel) klagar på att jag förbrukar åt helvette för mycket ström, han drar ett snitt och jämför mig med alla jävla pensionärer som bor här (av ca 25 2:or så bor det kanske 2 ungdomar och resten russin).

Jag ligger då på 3500kwH per år vilket är 800kwH mer än snittet, jag försökte förklara att nån måste alltid förbruka mer om man gör ett snitt. Men nu till funderingen hur många är ni i hushållet och vad förbrukar ni ?

Appareter i standby-läge drar en hel del, stänger du av tv och dator helt till natten?

Annars kan man väl räkna med att pesionärerna inte har lika mycket teknisk utrustning och därmed lägre elräkning. Brukar förövrigt inte elbolagen ha nån form av beräknare som antagligen är lite mera exakt än en gestaposadomascokistpedofilistjävel's uppskattning? :)

Ensam i en etta på 35 kvadrat, 2 datorer, tv, stereo, ja det vanliga.

Senaste räkningen: 1347kr för 3 månader. :yoparty

Beräknad årsförbrukning: 3993 kWh. :yoparty

Du är inte en sån där som sitter och blindskiter med lyset tänt hela dan, då? :confused:

Ensam i etta, 41 kvadrat. Inga lampor tända i onödan, datorn på halva dygnet. 2800kWh/år. Din förbrukning låter fullt normal tycker jag.

bor i en 2:a på 63kvm med sambon. Datorn står på 24/7, tvn är på typ 10h/dygn. ungefär 3500kwh/år

Bor i en trea på 83.5 m2. Har en server igång dygnet runt och en hemdator på dagarna. Har tvättmaskin och torktumlare.

Ca 5000kw/h per år. Nu är även golvvärmen på i badrummet dygnet runt, vill ej veta vad slutnotan hamnar på.. :gnissla

Har funderat på vad våran förbrukning ligger på.., vet att jag betalar 150kr / månad i ström. Sedan är det avstämning 1gång / år där man då får betala mer eller mindre, flyttade dock in samma månad som avstämningen så har ingen aning om hur mkt vi förbrukar.

Har 2 datorer, tv, surroundsystem, bänkdiskmaskin, xbox360 och lite små elektriska prylar. Min dator är på 24/7 och tvn är väll på 15h/dag. Lägenheten är 65kvadrat stor om det nu skulle spela någon roll. Lampor är väll på lite nu och då, dock mer på än av :huvet.

Vad kan man ligga på för förbrukning och vad kostar det / månad på ett ungefär?

Förstår inte hur ni kan förbruka så lite ström? 3000kWh är styvt 8kWh/dag vilket ger ~350W/h??

Min server + bärbara drar 300W/h. Lägg till en kyl och frys från tidigt 90-tal, det faktum att tvättmaskinen går 3 ggr/vecka, en matglad familj och två TV-apparater så har ni verkligheten hemma hos mig. Bävar för den dagen då jag flyttar hemifrån :D

Har ingen aning om vad vi gör av med här, men en hel del är det... Har pillat dit lågenergilampor både här och där för att få ner det, och det gör nytta. Har tystat de värsta klagomålen hittills i alla fall. ;)

Byt ut glödlampor till lågenergilampor om du inte redan har såna. En 60W lampa som är tänd i snitt 4h om dagen som ersätts av en 9W lågenergilampa betyder en besparning på nära 75 kWh på ett år. Har man ett par såna lampor som är på den tiden på dygnet man är vaken och det behövs lyse så blir det en hyfsad skillnad när man plockar dit snålare lampor.

Hm.

Sporthoj-FTPn's samlade servrar gör av med ca 1,3kW per timme.

Det är nästan 12000kWh per år. Därtill kommer mina normala elförbrukningar, såsom diskmaskin ect.. :P

Hmm

Bor i en 2:a på 62kvm, dator står jämt på och bioanläggningen går varm ofta, plus normalt med lampor och sånt. Spisen går dock nästan aldrig och ingen tvättmaskin. Dock micro.

362kWh de senaste 72 dagarna.

Beräknad årsförbrukning 1473kWh. (:va )

EDIT: Tittar på TV i snitt 1H / månad.

Last edited:
3:a på 68 kvm med gasspis/ugn
Normalt med hemelektronik, vanlig TV-typ, tvättmaskin, hälften av belysningen med lågenergilampor.

= 2200 kWh/år (hade nog varit 300-400 kWh högre med elspis)

Betalar löjligt lite, bor i bostadsrättstvåa, har en massa tekniskt mumbo som står på, balkongdörren oftast öppen etc. Jag är fan sLöSAktiG!!1
:D

Säg åt gubbfan att dra dit pepparn växer. Töntigaste jag hört.

3500 kWh är ganska mycket för lägenhet tycker jag. Har du gamla vitvaror? Jag förbrukade 2977 kWh förra året, och då bor jag i hus. Dator, tv och stereo står på ca 5 timmar om dagen.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick