powerjohan
Ogudaktig sporthojare
Min sunkiga pendlar-bil, en Skoda Fabia 1.2 -03, drar batteri om den står för länge så jag mätte strömförbrukning utan tändningsnyckel i och ryckte säkringar tills jag hittade vilka som stod för strömförbrukningen. Den ena var bilstereon som konstant drar 0.1 A vilket jag tycker låter galet mycket. Vad brukar det ligga på?
Det skummaste är att då det är en bil från VW-sfären så har den din-kontakt mot stereon men med omkastade stift mellan stift för "batteribackup" och "igång". Såg att det fanns en sådan adapter inkopplad och tog bort den men fick exakt lika mycket strömförbrukning utan denna, tycker att stereoeländet borde dra olika beroende på vilket stift den får sin tomgångsström, eller har billigare junk som detta minnet eller vad det är draget till samtliga stift? (Rycker jag stereon helt så försvinner strömförbrukningen på den säkringen så det är inte något annat som drar). Är det tom förväntat att skräpstereos drar mycket och att man bör jaga original på skrot eller kosta på något kvalitetsmärke för att få rimlig förbrukning?
Andra strömtjuven på ungefär samma ström försvann med säkring till "central unit", låter ju kul att felsöka :mad
Hur mycket kan man förresten dra ur ett 55Ah batteri utan att det blir startproblem. Fattar att det inte går att köra den till 0 men egentligen borde 55 Ah med 0.2 A ström räcka i > 200 timmar vilket är bra mer än en vecka, eller vill man ha lite mer marginal än så? Nuvarande biltema-batteri har aldrig varit i botten men föregående har gått i botten ett antal gånger och brukade inte klara stillastående mer än 3-4 dar, på samma tid går nya batteriets vilospänning ner till strax över 12 Volt även om den startar bilen helt utan tvekan eller andra problem.
Ja, är ju bara att rycka två säkringar varje gång man vill parkera någon längre tid, jävla i-landsproblem...
Det skummaste är att då det är en bil från VW-sfären så har den din-kontakt mot stereon men med omkastade stift mellan stift för "batteribackup" och "igång". Såg att det fanns en sådan adapter inkopplad och tog bort den men fick exakt lika mycket strömförbrukning utan denna, tycker att stereoeländet borde dra olika beroende på vilket stift den får sin tomgångsström, eller har billigare junk som detta minnet eller vad det är draget till samtliga stift? (Rycker jag stereon helt så försvinner strömförbrukningen på den säkringen så det är inte något annat som drar). Är det tom förväntat att skräpstereos drar mycket och att man bör jaga original på skrot eller kosta på något kvalitetsmärke för att få rimlig förbrukning?
Andra strömtjuven på ungefär samma ström försvann med säkring till "central unit", låter ju kul att felsöka :mad
Hur mycket kan man förresten dra ur ett 55Ah batteri utan att det blir startproblem. Fattar att det inte går att köra den till 0 men egentligen borde 55 Ah med 0.2 A ström räcka i > 200 timmar vilket är bra mer än en vecka, eller vill man ha lite mer marginal än så? Nuvarande biltema-batteri har aldrig varit i botten men föregående har gått i botten ett antal gånger och brukade inte klara stillastående mer än 3-4 dar, på samma tid går nya batteriets vilospänning ner till strax över 12 Volt även om den startar bilen helt utan tvekan eller andra problem.
Ja, är ju bara att rycka två säkringar varje gång man vill parkera någon längre tid, jävla i-landsproblem...