Hur mycket ström ska en bilstereo dra med avstängd tändning?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Min sunkiga pendlar-bil, en Skoda Fabia 1.2 -03, drar batteri om den står för länge så jag mätte strömförbrukning utan tändningsnyckel i och ryckte säkringar tills jag hittade vilka som stod för strömförbrukningen. Den ena var bilstereon som konstant drar 0.1 A vilket jag tycker låter galet mycket. Vad brukar det ligga på?

Det skummaste är att då det är en bil från VW-sfären så har den din-kontakt mot stereon men med omkastade stift mellan stift för "batteribackup" och "igång". Såg att det fanns en sådan adapter inkopplad och tog bort den men fick exakt lika mycket strömförbrukning utan denna, tycker att stereoeländet borde dra olika beroende på vilket stift den får sin tomgångsström, eller har billigare junk som detta minnet eller vad det är draget till samtliga stift? (Rycker jag stereon helt så försvinner strömförbrukningen på den säkringen så det är inte något annat som drar). Är det tom förväntat att skräpstereos drar mycket och att man bör jaga original på skrot eller kosta på något kvalitetsmärke för att få rimlig förbrukning?

Andra strömtjuven på ungefär samma ström försvann med säkring till "central unit", låter ju kul att felsöka :mad

Hur mycket kan man förresten dra ur ett 55Ah batteri utan att det blir startproblem. Fattar att det inte går att köra den till 0 men egentligen borde 55 Ah med 0.2 A ström räcka i > 200 timmar vilket är bra mer än en vecka, eller vill man ha lite mer marginal än så? Nuvarande biltema-batteri har aldrig varit i botten men föregående har gått i botten ett antal gånger och brukade inte klara stillastående mer än 3-4 dar, på samma tid går nya batteriets vilospänning ner till strax över 12 Volt även om den startar bilen helt utan tvekan eller andra problem.


Ja, är ju bara att rycka två säkringar varje gång man vill parkera någon längre tid, jävla i-landsproblem... :glömdet
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
0,1 A är för mycket! 0,02-0,05 A är mer i krokarna vad man brukar ha i viloström
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har ett snarlikt problem med batteri som drar ur med ca 0,1A. Det roliga är att om stereon plockas ur, ökar strömmen till 0,33A... :confused:

Bara till att plocka säkring för säkring och se vad som felar och kolla om det går att lokalisera.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
0,1 A är för mycket! 0,02-0,05 A är mer i krokarna vad man brukar ha i viloström

Ok, låter som det är läge att leta ny stereo, fattar inte ens vad man skulle ha 0,05 A till, är väl bara att hålla några minnen med stationsdata som behövs samt kanske vilket spår den är på CD och mina AT/TP val, torde behövs några tiotal mikroampere för det? Och varför sparar man inte skiten i flash som väl ändå snudd på ingår i moderna mikrokontrollers.

Fast det kan ju i bästa fall bara halvera förbrukningen så frågan är vad det andra kan vara. "central unit" kan ju vara vad tusan som helst, min haynes ger ingen ledtråd utan skriver bara samma text och sökning på google gav inte heller något upplyftande.

På en fusklapp i säkringsboxen antyds dock att den även kan ha med ljus att göra vilket får mig att tänka på att styrning av reläer kanske går via denna. Det fåniga är dock att jag inte hittar reläboxen. Manualen tycker man ska vända sig till sin Skodahandlare med dylika problem och Haynes refererar till att man ska riva väl valda delar av instrumentpanelen utan att riktigt förklara vilka. Suck. Men är det en rimligt problem att trilskande relän kan dra storleksordning 0.1A? Speciellt är det ju i styrning och inte last (som uppenbart inte är igång och definitivt i sådana falldrar mer än 0.1A), och det borde ju snarare ligga på strömbrytare i kupen som styr aktuellt relä, och funkar inte dessa borde väl lamporna även börja lysa och dra en massa mer, eller tänker jag fel?

Vad ska förresten en bil ladda på tomgång. Jag ligger strax under 14 volt vilket jag tycker låter lågt (med gas stabiliserar den sig på 14), hojen tror jag laddar 14,3. Men Haynes säger 13-14 vilket jag tycker låter sjukt lågt, speciellt 13, borde resultera i att batteriet aldrig blir fulladdat. Medveten att batteriet mår dåligt av för hög spänning men det är väl 14,4-14,5 som är gränsen för det?

Mycket med det elektriska :mad:
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lite felsökning senare...

Det visar sig att moderna stereoapparater (en del i alla fall), drar ca 0,1A i standby-läge om de har permanent ström påkopplat även till den vanliga matningen (oftast röd kabel). Kopplar man om så att endast minnesströmmen (gul kabel) ligger på och resten går via radioläget eller full tändning, så försvinner denna 0,1A-belastning och batteriet dras bara ur med 0.04-0,05A (en halvgammal Audi A3 som exempel).

Skillnaden är alltså i runda slängar 50mA och det är tydligen vad apparaterna ligger på för att visa klocka på displayen, kolla fjärrkontrollssignal eller vad de nu ägnar sig åt. För att mäta upp strömmen, behöver man vänta en stund efter att batteriet kopplats in med Ampere-mätare och ha bildörrar stängda m.m., då går viloströmmen ner (släcker instrumentdisplay, släcker kupélampor m.m.).

Lösningen blev att byta batteri (det gamla höll laddningen dåligt) och att koppla om stereon (kan nu iofs inte ha den igång utan att tändningen är på, men det gör mig inget)...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Lite felsökning senare...

Det visar sig att moderna stereoapparater (en del i alla fall), drar ca 0,1A i standby-läge om de har permanent ström påkopplat även till den vanliga matningen (oftast röd kabel). Kopplar man om så att endast minnesströmmen (gul kabel) ligger på och resten går via radioläget eller full tändning, så försvinner denna 0,1A-belastning och batteriet dras bara ur med 0.04-0,05A (en halvgammal Audi A3 som exempel).

Skillnaden är alltså i runda slängar 50mA och det är tydligen vad apparaterna ligger på för att visa klocka på displayen, kolla fjärrkontrollssignal eller vad de nu ägnar sig åt. För att mäta upp strömmen, behöver man vänta en stund efter att batteriet kopplats in med Ampere-mätare och ha bildörrar stängda m.m., då går viloströmmen ner (släcker instrumentdisplay, släcker kupélampor m.m.).

Lösningen blev att byta batteri (det gamla höll laddningen dåligt) och att koppla om stereon (kan nu iofs inte ha den igång utan att tändningen är på, men det gör mig inget)...

Intressant, ska pröva att koppla om min stereo och se om jag kan få samma fenomen. Förvisso har den något som ser ut som en DIN->VAG konverterare men vem har sagt att tidigare ägare kopplat rätt för det. Vill dock gärna ha fungerande kanalminne mellan körningarna så helt strömlös tänker jag inte låta den bli.

Dom sista 0.1 A är som sagt knepigare. Vid något tillfälle försvann dom, dvs bilen började dra 0.00 A (stereon var då urkopplad, självklart drar den något till lcd-display, men var tvungen att ha ampere-mätare i 10A läge och då visar den inte noggrannare), lyckades dock aldrig få tillbaka den i det läget igen trots jag stängde dörrar och väntade i 15 minuter. :huvet
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fan, blir cp på bilstreon, får nog köpa ny.

Efter att krängt ut den visade det sig vara en Biltema, konstigt nog så var det enligt manual på nätet http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/24-671_man.pdf så att den INTE följer DINstandard utan den omvända som ex VAG och några andra biltillverkare kör som standard, vilket även min skrot-Fabia gör. Borde alltså vara frid och fröjd, även om tredjepartare alltid brukar följa DIN.

Visade sig att min bil hade TVÅ konverterare, en både konverterade och samtidigt drev en antennförstärkare och en andra som konverterade "tillbaka", dvs radion fick ström enligt "VAG" standard och verkade vilja ha det så, åtminstone enligt manual och uppmätt med voltmeter så var det också det spänningssattes givet nyckelns läge.

För att få fullständig kontroll så prövade att koppla upp mot strömaggregat hemma mot de två pluspolerna. Kopplar jag enligt manual ("VAG"), dvs pinne 4 "tändning" och pinne 7 "batteri" (dvs alltid på) så "minns" den kanaler, men drar 0.1 A även när man plockar bort den som är "tändning" enligt manual, dvs på samma sätt som jag upplevt i bilen. Testade både med och utan strömsättning till den extra antennförstärkaren men det gjorde ingen skillnad.

Prövade att koppla som ISO, dvs "tändning" och "batteri" omkopplade. Då drar den i princip inget om man plockar bort "tändning" vilket ju är bra, men å andra sidan glömmer den inställd kanal. Är båda inkopplade så funkar radio såklart.

Slutsats: Radion ska nog åka i skroten, eller så får jag orka söka kanal vid varje körtur. Apropå skroten så gjorde jag sökning på bildelsbasen.se vad en 12 år gammal skruttig originalradio skulle kosta. Fick mig ett gott skratt, 1500-2000 ville dom ha, även för kasettbandsvarianten. :dummer Ny pioneer kostar under tusenlappen...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det skiljer nog en hel del mellan olika märken och olika årgångar på apparater.
Äldre apparater har kretsar som inte är lika strömsnåla så då drar säkert minnet lite mer ström.
En modernare som inte är billigast möjliga ska dra lite mindre.
Det är enligt vad jag hittat inte ovanligt med bilstereos som drar 0,1 A för minnet om den har några år på nacken och är av billigt fabrikat.
En riktigt bra stereo i det avseendet kan klara sig på 0,02A.

En stereo som drar 0,1 A ska dock inte vara några problem i en bil så länge som man inte har bilen stående väldigt länge. Det krävs ju 10 timmar för att göra slut på en Ah. På 100 timmar vilket är ca 4 dygn så är det 10 Ah vilket är under 20% av batteriets kapacitet. Rimligen ska det inte vara några problem att starta med halvfullt batteri vilket blir efter närmare 2 veckor.
Självklart är det bättre med en stereo som drar mindra ström men om du bara kör tillräckligt långt när du väl kör för att hinna få upp batteriet till full laddning så ska det inte vara några problem att ha bilen stående 2 veckor i stöten med den stereon ikopplad.
Sen ska man väl inte glömma att det kanske finns larm och annat som drar lite ström i alla fall.

Men om du har problem med att starta bilen efter bara några dagar så skulle jag misstänka att batteriet sjunger på sista versen. Jag har själv haft liknande problem med min bil som i perioder står en del i garaget och inte används. Nytt batteri har i alla fall för mig gjort att problemen försvunnit.

Ett batteri åldras ju hela tiden och efter ett antal år så är dom ofta så dåliga att dom kan ställa till med sådana här saker. Startbatterier i bilar lever ett ganska hårt liv där dom får tåla rätt höga startströmmar, emellanåt inte hinner få full laddning innan dom ska stå en stund och sedan starta bilen igen. Dessutom så lägger man ofta laddningsspänningen lite på den låga sidan i bilar för att förhindra överladdning i bilen vilket gör att batteriet aldrig blir fulladdat.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top