Hur mycket tål sidostödet?

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
har skaffat mig en mt-09a efter 6 år utan hoj och har flyttat där i mellan. För att få in hojen i förrådet utan att behöva vagga fram och tillbaka säkert 15 gånger så är det smidigast om jag lyfter upp hojen på sidostödet och roterar 90 grader runt på stödet. Men min fråga är då: Pallar stödet med tyngden av hela hojen eller riskerar jag att knäcka stödet?

Raderad medlem 61114

Guest
Så ser man mc -handlare göra titt som tätt så det är säkert ingen fara, men jag förstår din fundersamhet. Jag tycker inte det känns bra.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Japanska hojar brukar klara det utan problem, Europeiska stöd sviktar ofta illavarslande.
När jag jobbade åt California Superbike School vände vi R6or och R1or på det sättet hela tiden vid lassning och lossning.

Har dock inte tittat närmare på just MT09.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag skulle inte göra det "för ofta". Många smörjer tex. kedjan på det viset tippa upp på sidostödet. Blir glapp vad jag förstår men inte hört någon som knäckt stödet. Ingen annan lösning, en typ "rullyft" under snurra hojen med är min tanke.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det beror ju ganska mycket på konstruktion, lagring och längd. Stöd av med rörkonstruktion borde tex tåla med stryk än gjutna, men vissa halvmetersvarianter till tex motarder borde ge rejäl belastning på lagret, trots att dom är av robusta rör.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Lätt att det håller. Det är en fin teknik för att vända en hoj i en knepig terräng. Jag gör det varje gång jag smörjer kedjan. Din japshoj klarar det utan problem. Är du nojig så kolla fästet 1-2ggr / år.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Dålig hoj om det inte håller.
Alla hojar jag ägt har man kunnat sitta på med nedfällt stöd, och snurra runt på

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Min astunga Varadero 1000 har gått snart 9000 mil. Vickar upp hojen vid varje kedjesmörning ca 4ggr och sparkar runt däcket. No prova!

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Jag kör med en liknande denna i garaget för att sätta hojen på tvären innanför bilen för att få plats.
Inte fel att den alltid är redo för kedjevård.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Tack för alla svar, känns ju som att det inte är någon fara att svänga runt på stödet :)

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag backade ut min Cagiva Mito ur garaget en gång, fällde ut stödet och ställde ner den, varpå den bara fortsatte rätt ner i backen.
Det stödet var gjutet av aluminium, så behövdes väl inte så mycket för att knäcka det vid infästningen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ska vi börja peta i detaljerna så spelar det ju rätt stor roll vars man vänder runt också. På ett slätt betonggolv är det antagligen inga större problem, men på asfalt eller hårt grus kan det ju gå bra en bit, så att man får upp lite fart, sen hugger det tag i någon uppstickande kant, och då tar det stopp och går av.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
jag ska slänga runt hojen på altantrallen så det går nog bra :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år