Hur mycket vatten ska det vara i en kastrull?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
en spott i varje näve och en spottlorska i kastrullen, ready to go (sen om det är fisk, pasta, kött, broccoli eller snickerskaka du tänkt värma upp spelar ingen roll) :tummenupp

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Jag brukar ha lagom mycket. Det funkar alltid :mattias

sign0167.gif

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
När den långtidsförvaras bör den vara tom. :fakta

Annars brukar jag fylla den ungefär (men inte mer) än vad som behövs. Behöver jag koka upp 2liter vatten så häller jag upp 2 liter vatten. Eller snarare 0.3 liter vatten och kör resten i ketteln (eller hur skiten nu stavas). Jag inbillar mig att jag sparar energi på detta sätt vilket dock enligt uppgift ska vara helt felaktigt. Men snabbt går det.

Rymmer kastrullen mindre än 2 liter kan det vara dumt att hälla i just 2 liter i den dock. Pröva med någon annan mängd i sådana fall, allra bäst om det är mindre än 2 liter men man får experimentera sig fram.

Glöm inte att ev salt som ska i (t.ex. vid pastakokning) tillkommer utöver vattenmängden. När det väl har löst sig påverkar det inte nivån så mycket men innan dess eller om det är mer än vad kärlet kan lösa upp så blir det fel. 1 liter salt + 1.5 liter vatten kanske därför inte får plats i tidigare nämnda kastrull som rymde mindre än 2 liter. Men olika temperatur och lufttryck påverkar mängden salt som löses upp så även här är det svårt att uttala sig säkert. Pröva dig fram.

Lagom mängd vatten kan annars variera med tillämpning, till ris bör det vara just så mycket att det kokar bort på lagom temperatur på föreskriven tid. Normalt sett blir det fel, undvik därför ris.

Pasta däremot mår ofta bra av rikliga mängder vatten. Men dock bör det fortfarande vara mindre än vad kastrullen rymmer, och även pastan tar ju lite plats, den löses till skillnad från saltet, ej upp av vattnet och därför kan det svämma över. Träffar det trefaskontakten kan det börja bli tråkigt, min hyresvärd hade synpunkter på det senast det inträffade.

Det går självfallet att koka annat än vatten i kastrullen men det är överkurs.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Intressant frågeställning!

Annars brukar ju folk fråga "Hur långt är ett snöre?"
Det enkla svaret på det är ju dubbelt så långt som från mitten.

En kabellängd är däremot väldigt väldefinierat, en kabellängd är 185,2 m = 1/10 sjömil (distansminut)

Om man inte som jag är väldigt gammal och går på den gamla definitionen 100 famnar = 178 m.

:mattias

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Om man lägger till förutsättningen att man steker tjykkling, Hur mycket vatten ska det då vara i kast rullen? :va

Det enkla svaret på det är ju dubbelt så långt som från mitten.

:mattias

Jag hade ett snöre en gång.
På det vare en knut en bit in i snöret, så det där med dubbelt från mitten stämde inte! :skrämd
Måste jag tillägga att jag var fett med besviken?

Last edited:

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
MÄTFEL!

Du mätte inte genom knuten, då hade det stämt!

Jag blev alltså knutlurad?

Hursomhelst så slängde jag både knut och snöre, men hur gör jag nästa gång jag möter detta eller liknande problem?
Hur mäter jag enklast genom knuten? :confused:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4

Fast det räcker väl med nån tusenlapp i studieskuld för att inse att ett snöre är så långt som det är från ena änden till den andra? Men om jag släpper ner ett snöre i kastrullen, hur påverkas då mängden vatten? Ska man kompensera eller är snöret en variabel man inte behöver ta hänsyn till?

Att det ska va så jefla svårt att koka vatten! MAN BLIR FÖRBANNAD :mad:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
När det rinner över har du för mycket!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast det räcker väl med nån tusenlapp i studieskuld för att inse att ett snöre är så långt som det är från ena änden till den andra? Men om jag släpper ner ett snöre i kastrullen, hur påverkas då mängden vatten? Ska man kompensera eller är snöret en variabel man inte behöver ta hänsyn till?

Att det ska va så jefla svårt att koka vatten! MAN BLIR FÖRBANNAD :mad:

Om det är ett snöre i bomull, lin eller liknande växtfibrer så påverkas det längdmässigt. Vattnets OH-grupper tar plats kemiskt i cellulosakedjorna som längs motsvarande. Det är en exoterm process, till skillnad från torkningen. Så med snöre i vattnet blir koktiden kortare men snöret längre. :fyllisar

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Om det är ett snöre i bomull, lin eller liknande växtfibrer så påverkas det längdmässigt. Vattnets OH-grupper tar plats kemiskt i cellulosakedjorna som längs motsvarande. Det är en exoterm process, till skillnad från torkningen. Så med snöre i vattnet blir koktiden kortare men snöret längre. :fyllisar

herregud :D

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Så med snöre i vattnet blir koktiden kortare men snöret längre. :fyllisar

Men koktiden är ju beroende av mängden tillförd energi vilket i slutändan baseras på mängden vatten. Antingen SMS-knullar vi eller så ger du mig rätt mängd vatten!

Det är f-n att man ska behöva bli så aggressiv över en så enkel sak :mad:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men koktiden är ju beroende av mängden tillförd energi vilket i slutändan baseras på mängden vatten. Antingen SMS-knullar vi eller så ger du mig rätt mängd vatten!

Det är f-n att man ska behöva bli så aggressiv över en så enkel sak :mad:

Fattar du inte att snöret hetsar upp vattnet oxo :confused:

Du bär ju mobilen rektalt för jämnan, jag sms-vägrar, det blir inga mer vibrationer :mad:

6schtrejk

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...