Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du ska tJöpa bromsvätska och tunn plastslang att sätta på luftningsnippeln.
Vad grundar du det på? Det går att fylla bromssystemet med vatten också, det funkar helt klart att puttra till å från jobbet med, men efter nått varv på bana har du inte tillstymmelse till broms kvar.Du behöver inte byta bromsvätska vartannat år. Om bromsarna funkar bra så behöver du inte byta vätska.
Vad grundar du det på? Det går att fylla bromssystemet med vatten också, det funkar helt klart att puttra till å från jobbet med, men efter nått varv på bana har du inte tillstymmelse till broms kvar.
Känner du osäkerhet över bromsarna redan nu så är det ju bara att byta, en flaska Motul RBF600 (en av dom bästa bromsvätskor du kan köpa, iaf högst våt/torrkokpunkt) kostar dryga hundringen. Som sagt, bättre att göra det jobbet innan, än att stå och svära i depånDet är det jag är rädd för, att det ska koka när jag kör bana nästa vecka..
Inte kul att stå där med kass hoj och meka medans alla andra har kul!
Du behöver inte byta bromsvätska vartannat år. Om bromsarna funkar bra så behöver du inte byta vätska.
Om du ska byta så är det enklaste att köpa en stor spruta(typ doktorsspruta utan nål). Du sätter genomskinlig slang på bromsokets nippel(ett i taget) Och sen suger du vätska med sprutan genom slangen. Du behöver hålla koll på nivån på bromsvätskan i behållaren så det inte blir tomt, då suger du in luft. Fyll på ny vätska och sug tills vätskan är klar och fin och dra sen åt nippeln. Lufta sen som vanligt om det behövs.
Om du vill vara superseriös kan du dela oket och rengöra det för att få ut all gammal vätska och byta kolvtätningarna. Det är inte så svårt som det låter men görs väldigt sällan.
Bromsvätska är väldigt kladdigt och en väldigt effektiv färgborttagare så se till att du inte får det på lackade ytor på hojen.
Krångla krångla....lättast är att bort med locket på koppen, släpp på nippeln, pumpa med handbromsen, nyp åt nippeln, men låt inte vätskan ta slut i koppen fyll på med ny och bromsa dig igenom tills det är klart i koppen, tar inte många minuter, sidan nr 2 fram så är det i princip det som är i slangen du behöver trycka igenom bara
![]()
Du behöver inte byta bromsvätska vartannat år. Om bromsarna funkar bra så behöver du inte byta vätska.

för attt rengöra 
Det är det jag är rädd för, att det ska koka när jag kör bana nästa vecka..
Förstår inte varför man ska suga ur behållaren ifrån luftnippeln. Öppna locket på styren och sug ur det som finns i och fyll på igen. Rör inte bromshandtaget!
Nädå, en gammal vätska som har slurpat i sig tillräckligt med vatten kokar rätt nära 100 grader, en inte helt ovanlig temperatur att nå vid aktiv körning.Hur hårt kör duFörst borde bromsskivorna byta färg till rött och sen kokar oljan.
|
|
Äntligen!
Om du, som jag, ständigt åk... |
|
|
Missa inte förköpstävlingen
Jul närmar sig och även om ... |
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |