Hur ofta bör man byta bromsolja?

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Som topic, hur ofta?

Bör man byta innan bankörning?

Hur byter man enklast?
Ska till Biltema så tipsa gärna om saker därifrån :tummenupp
 
Hur långt är ett snöre? Boken säger väl var 1200'e mil eller vartannat år, men jag byter varje för att det kostar nästan inget och tar inte många minuter. Om du ska byta före en bankörning beror på hur länge det är sen sist du böt, vad du hällde i då, om du har utsatt hojen för mycket väta (om den alltid står ute tex), ditt tempo mm.

Edit: Bromsolja kan du antagligen inte byta, eftersom det är bromsvätska i din hoj ;)
 
Last edited:
Du ska tJöpa bromsvätska och tunn plastslang att sätta på luftningsnippeln.
 
Du ska tJöpa bromsvätska och tunn plastslang att sätta på luftningsnippeln.

Jovars men menar du en såndär bromsluftare?

Ska man ha en på varje ok då eller och lufta båda samtidigt eller tar man ett i taget?

Man sätter väl bara på luftaren på nippeln och sen bromsar man och fyller på den nya vätskan eftersom?
 
Jag är också lite intresserad av detta. Finns det bromsvätska på OKQ8 kanske? Någon som vet?

Har förmodligen gammal bromsvätska från -98 :brinnerup
 
Du behöver inte byta bromsvätska vartannat år. Om bromsarna funkar bra så behöver du inte byta vätska.
Om du ska byta så är det enklaste att köpa en stor spruta(typ doktorsspruta utan nål). Du sätter genomskinlig slang på bromsokets nippel(ett i taget) Och sen suger du vätska med sprutan genom slangen. Du behöver hålla koll på nivån på bromsvätskan i behållaren så det inte blir tomt, då suger du in luft. Fyll på ny vätska och sug tills vätskan är klar och fin och dra sen åt nippeln. Lufta sen som vanligt om det behövs.

Om du vill vara superseriös kan du dela oket och rengöra det för att få ut all gammal vätska och byta kolvtätningarna. Det är inte så svårt som det låter men görs väldigt sällan.

Bromsvätska är väldigt kladdigt och en väldigt effektiv färgborttagare så se till att du inte får det på lackade ytor på hojen.
 
Vad grundar du det på? Det går att fylla bromssystemet med vatten också, det funkar helt klart att puttra till å från jobbet med, men efter nått varv på bana har du inte tillstymmelse till broms kvar.

Det är det jag är rädd för, att det ska koka när jag kör bana nästa vecka..

Inte kul att stå där med kass hoj och meka medans alla andra har kul!
 
Det är det jag är rädd för, att det ska koka när jag kör bana nästa vecka..

Inte kul att stå där med kass hoj och meka medans alla andra har kul!
Känner du osäkerhet över bromsarna redan nu så är det ju bara att byta, en flaska Motul RBF600 (en av dom bästa bromsvätskor du kan köpa, iaf högst våt/torrkokpunkt) kostar dryga hundringen. Som sagt, bättre att göra det jobbet innan, än att stå och svära i depån :) Eller få bromsar som slutar funka, inte så skoj det heller... :rolleyes:
 
Du behöver inte byta bromsvätska vartannat år. Om bromsarna funkar bra så behöver du inte byta vätska.
Om du ska byta så är det enklaste att köpa en stor spruta(typ doktorsspruta utan nål). Du sätter genomskinlig slang på bromsokets nippel(ett i taget) Och sen suger du vätska med sprutan genom slangen. Du behöver hålla koll på nivån på bromsvätskan i behållaren så det inte blir tomt, då suger du in luft. Fyll på ny vätska och sug tills vätskan är klar och fin och dra sen åt nippeln. Lufta sen som vanligt om det behövs.

Om du vill vara superseriös kan du dela oket och rengöra det för att få ut all gammal vätska och byta kolvtätningarna. Det är inte så svårt som det låter men görs väldigt sällan.

Bromsvätska är väldigt kladdigt och en väldigt effektiv färgborttagare så se till att du inte får det på lackade ytor på hojen.

Krångla krångla....lättast är att bort med locket på koppen, släpp på nippeln, pumpa med handbromsen, nyp åt nippeln, men låt inte vätskan ta slut i koppen fyll på med ny och bromsa dig igenom tills det är klart i koppen:tummenupp, tar inte många minuter, sidan nr 2 fram så är det i princip det som är i slangen du behöver trycka igenom bara:)
 
Krångla krångla....lättast är att bort med locket på koppen, släpp på nippeln, pumpa med handbromsen, nyp åt nippeln, men låt inte vätskan ta slut i koppen fyll på med ny och bromsa dig igenom tills det är klart i koppen:tummenupp, tar inte många minuter, sidan nr 2 fram så är det i princip det som är i slangen du behöver trycka igenom bara:)

Det där var svaret jag letade efter, tack. Imorgon blir det ny bromsvätska :tummenupp
 
MINST en gång om året, och för en hoj som är parkerad över vintern lämpligen på våren innan du börjar använda den så bromsarna är i toppskick.

Bromsvätska drar åt sig vatten, även om du inte kör med hojen. Vid racebruk byter man några gånger per säsong för att ha fräsch vätska i men det behövs inte för gatkörning.

En flaska bromsvätska kostar mellan 50-120:- så det är inte mycket att spara på att inte byta. En (oplanerad) tur utanför vägen kostar snabbt mycket mer.
 
Förstår inte varför man ska suga ur behållaren ifrån luftnippeln. Öppna locket på styren och sug ur det som finns i och fyll på igen. Rör inte bromshandtaget!
 
Du behöver inte byta bromsvätska vartannat år. Om bromsarna funkar bra så behöver du inte byta vätska.

Man SKA byta varannat är, din slits inte förrens den blir överhettad men däremot blir den kondens i bromsvätska och sen blir det rost eller korresion i bromssystemet.
Dela på ett bromsok :va:va för attt rengöra :va

Om du inte vet vad du pratar om så låt bli att kommentera.
 
Last edited:
Ledsen att vara den som är den, men olja har man i motor, växellåda och gaffel.

I bromsarna och ev. den hydraliska kopplingen har man bromsvätska.

Sorry, kunde inte låta bli :tummenupp

/Messerschmit
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top