Hur ofta byta gas-vajer?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Nå? Min hoj har rullat typ fem-sex säsonger nu och avverkat drygt 6000 mil. Är det dags att byta för säkerhets skull? Synd att bli stående vid vägkanten tänker jag...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skadad eller torr så kan det vara ide men hel och oskadd, Varför?

Tror jag bytte mina efter 8år men inte för det "var dags" eller att de var slitna utan för jag bytte till snabbgas och inte kunde använda de gamla, hade de funkat hade de garanterat suttit kvar än. .
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Går den trögt trots att den är rätt smord kan det vara läge att byta. Är den oskadad utvändigt och går lätt bör den hålla åtminstone ett dussin år till. Om nån tråd i wiren gått av, byt. Händer mest i närheten av ändarna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En gasvajer slits inte, det är, i sammanhanget, inga som helst krafter i den och den är normalt sett kraftigt överdimensionerad och böjs med ganska stor radie. Du kommer dessutom märka att den går trögt långt innan den går av, det räcker att någon enstaka kardel går av för att det ska glida betydligt sämre, men resten är ju fullgott för att dra igen/öppna spjällen under en säsong eller två, och man byter ju hölje och allt i samma veva i alla fall.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag brukar byta när gasen är slut i vajern. :D
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Byt när du inte kan varva ur på högsta växeln, vajern har då töjt sig över/utanför justerområdet. :fakta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Smord varje säsong håller den länge, börjar du få justera för wiren förlängt sig, BYT.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Varje vår, samtidigt som jag byter luft i däcken :tummenupp

Luft i däcken är viktigt.
syre molekylerna kan ju faktiskt passera genom gummit och då blir ju bara tomrummet runt molekylerna kvar o det ökar ju risken att det blir ett svart hål som många misstolkar som att dom kört över en spik eller dyligt, passar man sig inte o bara pumpar i nytt syre för trycket skull kommer en kritisk gräns att uppnås,
det är då folk tror att gummit blivit för gammalt men det är däcket som vill implodera mot fälgen.

Kör man mot alperna bör bergsluft fyllas på för att bättra på greppet i stigningarna.

Kör man bana bör Man ha nitrogen som inte ändrar trycket oavsett däcket värme.

Kör man goldving kan man ha helium som gör hojen lite lättare.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Verkar vara krångligt helvete att byta vajrar, så det blev att jag smorde dem lite istället. Hade inget tunt flytande smörjmedel i garaget så det fick bli rapsolja från köket istället!
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Ett tips är att värma upp rapsoljan innan. Går mycket lättare att få det hela vägen då.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Verkar vara krångligt helvete att byta vajrar, så det blev att jag smorde dem lite istället. Hade inget tunt flytande smörjmedel i garaget så det fick bli rapsolja från köket istället!

Ska du smörja gasvajer/kopplingsvajer eller liknande så finns det ingen bättre skit än detta:

:fakta
 

Bifogat

  • aa.JPG
    aa.JPG
    15.3 KB · Visningar: 37

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Verkar vara krångligt helvete att byta vajrar, så det blev att jag smorde dem lite istället. Hade inget tunt flytande smörjmedel i garaget så det fick bli rapsolja från köket istället!

Jag skulle aldrig använda en vegetabilisk olja till något annat än vad den är avsedd för. Tex matlagning / mat.

Ett klassiskt skämt är ju att smörja en cykelkedja med linolja. Som stelnar utsatt för luft.

Till hojen enbart mineralolja, smort kopplingswiren på Sprint RS med
https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/motorolja/vaxelhusolja-ep-sae-90-2000017670

Till gaswire hade jag använt vanlig MC motorolja....
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag skulle aldrig använda en vegetabilisk olja till något annat än vad den är avsedd för. Tex matlagning / mat.

Ett klassiskt skämt är ju att smörja en cykelkedja med linolja. Som stelnar utsatt för luft.

Till hojen enbart mineralolja, smort kopplingswiren på Sprint RS med
https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/motorolja/vaxelhusolja-ep-sae-90-2000017670

Till gaswire hade jag använt vanlig MC motorolja....

Silikonolja/fett eller teflonolja på spray, men det mesta är ju bättre än att lukta som en medelhavssallad, förutom klisterspray........ :yoparty
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top