Hur ofta byta tändstift?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hur ofta bör en byta tändstift i maskin? Harry en 600rr 08a uttagen 06/09 som nu gått 1200 mil. Inga problem med nuvarande stift men bör det bytas i förebyggande syfte?

Om hojen går hårt, typ ligger och hårdvarvas hela tiden kan det vara dags annars vid normal körning så går det en säsong till!

som ovanstående skrev eller om stiftet ser dåligt ut på något sätt, t.ex. avlagringar, koks och annat skräp på det

MVH Phille

lika bra att byta, kostar ju ingenting dyrare om något går fel. Tror inte det behövs men om du nu skriver en tråd om det så tänker du på det. Lägg en slant köp nya och så slipper du tänka på det :fyllisar

"Hittade" verkstadshandboken på nätet och läste lite. Det rekommenderas att man byter stift vid 2400 mila servicen. Ser ingen anledning till att inte följa den rekommendationen. Byter väl vid nästa års service då hojen kanske gått 16-1700 mil och då är jag ändå inom marginalerna :)

lika bra att byta, kostar ju ingenting dyrare om något går fel. Tror inte det behövs men om du nu skriver en tråd om det så tänker du på det. Lägg en slant köp nya och så slipper du tänka på det :fyllisar

Vad skulle kunna gå fel? Det värsta som borde kunna hända är väl att den misständer...

Boken gäller i första hand, iaf på en orörd motor.
I annat fall så bör man byta när kopparstiften ej längre har skarpa kanter på mitt och sidoelektroden.
Platina- och iridiumstift håller längre, men även här kan man tittat på när mitt- och sidoelektrod börjar se avbrända ut.

Har stiften tjocka beläggningar är det även bra att byta.
Är stiften rätt nya, men som pga av tex fet bränsleblandning fått sotbelagd och däremed ledande mittelektrodsisolator (kan tex leda till att gnistan via sotskiktet hoppar från mittelektrodsisolatorn till jord nere i botten på stiftet, isf mellan elektroderna), så kan man endera bränna mittisolatorn ren och porslinsvit med en gasolbrännare, eller byta stift.

För den som vill lära sig tillståndsbestämma/läsa sina stift, finns det gott om artiklar med bilder på stift i olika status på nätet.
Dagens etanolhaltiga bensin gör det dock lite svårare än förr att se bestyckning på stiften. Färgen är idag ofta ljusare för en given bestyckning än förr, eftersom det är mindre kol och mer väte och oxygenater i dagens bränslen.

Last edited:
Min 5,7L Firebird körs fortfarande med originalstiften (platina) och har gått 220000 km på 18 år utan problem. Startar alltid på första motorvarvet. :kär

Är mittelektrod eller sidoelektrod "slitna" dvs rundade byter man stift. Mina stift får jag bara bort om jag demonterar grenrören... :gråta

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick