Hur ofta byter ni kolv?

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Med vilka intervaller byter ni kolv vid normal körning, i mil mätt?

Får man tippa på att varje kolv får sitta kvar runt 800-1000 mil?

EDIT: Såklart anger ni även vilken hoj ni har och om den är strypt eller ostrypt...

Har ni koll på ungefär vilka varvtal ni brukar ligga på så berätta gärna det med.

När vet ni att kolven börjar ta slut? Kör ni tills det hörs eller gissar ni bara?
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Ungefär lika ofta som man byter kallingarna, runt 800-1000 mil. :tungan
 

ruffrider

gabb kakk
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
CBR 954 -02 --*FIGHTER*--
125kubik skrev:
Med vilka intervaller byter ni kolv vid normal körning, i mil mätt?

Får man tippa på att varje kolv får sitta kvar runt 800-1000 mil?

Beror ju mycket på hur vild du e på gasen, om du glider eller plågar :yoparty
normal körning.....för vissa e normal körning nåt helt annat än normal
 

Solid snake

Guest
ruffrider skrev:
Beror ju mycket på hur vild du e på gasen, om du glider eller plågar :yoparty
normal körning.....för vissa e normal körning nåt helt annat än normal


Normal för mig är väl runt 7000rpm och uppåt.
Fan det ska väl röra på sig lite?
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
125kubik skrev:
Med vilka intervaller byter ni kolv vid normal körning, i mil mätt?

Får man tippa på att varje kolv får sitta kvar runt 800-1000 mil?

1. Vad kör du?
2. Hur kör du?
3. Strypt/ostrypt

Kan säga att man byter kolv mellan 300-2000 mil om man räknar alla modeller.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Padde skrev:

Okej, men kom med ett argument då.
GasGas och EXC m.fl jag tror du fattar vilka jag menar. Hur långt kör du med en kolv i dom? Ja enligt en kille som kör en så blev han rekomenderad runt 300mil. I Min gammla NSR som gått strypt var varken kolv eller cylinder byt och den hade gått drygt 2000 mil. :arsele
 

Solid snake

Guest
KalleNorton skrev:
Räknar du kalsongbyten i mil? Jag räknar dom iaf i veckor, 35 veckor sen sist. Kolven byter jag när det behövs.

Gångmil såklart, går i snitt 1km om dan nu.
Räkna ut själv hur det blir. :D
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
125kubik skrev:
Moderator, fram med motorsåg och frisera denna tråd som du behagar...

Du klagar lika mycket på oseriösa inlägg som du själv bidrar med inlägg om att oseriösa inlägg skall elimineras.

Hade ett forum fungerat bra ifall alla höll sig till saken jämt och ständigt?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
AndersJohansson skrev:
Kan säga att man byter kolv mellan 300-2000 mil om man räknar alla modeller.

En riktig cross maskin nerstrypt och godkänd räknar du inte ens i mil utan i timmar, Och det är inga hundra mil på dom det kan jag lova dig, om man går efter rekomenderat. Likaså banhojar, det går inte många mil fråns det är dax igen tex RS. Min Honda NSR gick kanon i 3300 mil, var kom rekomendationen på 2000 mil ifrån? Dock är det en FÖRDEL att byta vid ca 1000 mil ur säkerhets synpunkt för framtida haverier. Snacka i "alla modeller" hehe, nädu. Man kan väl göra hela meningen en aning mer korrekt och påstå att på normal körda 125or (2T) som går på gatan ligger väl rekomendationen att byta vid 800-1000mil, nu snackar vi tex. Aprilia RS, Honda NSR osv. Inreggade crossmaskiner och liknande är helt annat. Sen är det ingen som påstår att fast du byter kolv på tex din RS vid 900 mil är det inte säkert den skulle gått lika fint 2-3000 mil till. Det hela är säkerheten att veta att kolven är frisk. Min NSR som hade gått 3300 mil kände man knappt nån skillnad i effekt efter byte till ny kolv, det jag tog ur såg ut som nytt (du förstår nog vad jag menar). Dra aldrig ut rekomendationer över "alla modeller", för alla modeller är olika och en rekommendation på vissa hojar är omöjlig att utse.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Padde skrev:
En riktig cross maskin nerstrypt och godkänd räknar du inte ens i mil utan i timmar, Och det är inga hundra mil på dom det kan jag lova dig, om man går efter rekomenderat. Likaså banhojar, det går inte många mil fråns det är dax igen tex RS. Min Honda NSR gick kanon i 3300 mil, var kom rekomendationen på 2000 mil ifrån? Dock är det en FÖRDEL att byta vid ca 1000 mil ur säkerhets synpunkt för framtida haverier. Snacka i "alla modeller" hehe, nädu. Man kan väl göra hela meningen en aning mer korrekt och påstå att på normal körda 125or (2T) som går på gatan ligger väl rekomendationen att byta vid 800-1000mil, nu snackar vi tex. Aprilia RS, Honda NSR osv. Inreggade crossmaskiner och liknande är helt annat. Sen är det ingen som påstår att fast du byter kolv på tex din RS vid 900 mil är det inte säkert den skulle gått lika fint 2-3000 mil till. Det hela är säkerheten att veta att kolven är frisk. Min NSR som hade gått 3300 mil kände man knappt nån skillnad i effekt efter byte till ny kolv, det jag tog ur såg ut som nytt (du förstår nog vad jag menar). Dra aldrig ut rekomendationer över "alla modeller", för alla modeller är olika och en rekommendation på vissa hojar är omöjlig att utse.

Dom som kör rr byter kolv 10-15 gånger när vi bytt en :)
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Padde skrev:
En riktig cross maskin nerstrypt och godkänd räknar du inte ens i mil utan i timmar, Och det är inga hundra mil på dom det kan jag lova dig, om man går efter rekomenderat. Likaså banhojar, det går inte många mil fråns det är dax igen tex RS. Min Honda NSR gick kanon i 3300 mil, var kom rekomendationen på 2000 mil ifrån? Dock är det en FÖRDEL att byta vid ca 1000 mil ur säkerhets synpunkt för framtida haverier. Snacka i "alla modeller" hehe, nädu. Man kan väl göra hela meningen en aning mer korrekt och påstå att på normal körda 125or (2T) som går på gatan ligger väl rekomendationen att byta vid 800-1000mil, nu snackar vi tex. Aprilia RS, Honda NSR osv. Inreggade crossmaskiner och liknande är helt annat. Sen är det ingen som påstår att fast du byter kolv på tex din RS vid 900 mil är det inte säkert den skulle gått lika fint 2-3000 mil till. Det hela är säkerheten att veta att kolven är frisk. Min NSR som hade gått 3300 mil kände man knappt nån skillnad i effekt efter byte till ny kolv, det jag tog ur såg ut som nytt (du förstår nog vad jag menar). Dra aldrig ut rekomendationer över "alla modeller", för alla modeller är olika och en rekommendation på vissa hojar är omöjlig att utse.

Jag pratar efter mina erfarenheter. Men jag måste tyvärr säga att det du säger låter vettigare. 3300 mil var iaf jäkligt mycket.

Men jag är med på det du säger och tar tillbaka det jag skrev.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top