Hur ofta får p-lisorna lappa mig?

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Jag hade bråttom in på jobbet och hade inte mer växel till parkeringen än för en timme. När jag efter ca två timmar fick en lucka sprang jag ut och skulle lägga på igen såg jag att jag hade fått en bot. :(
Så då tänkte jag att jag skulle ju vara där hela dagen, och var inte intresserad av att de skulle få både pengar för boten och p-avgift. Så jag lät boten sitta kvar och gick in igen..
Men när jag kom ut på eftermiddagen hade jag fått EN BOT TILL! :mad:
Den första fick jag klockan 09.44, och den andra 14.00..

Känns konstigt att jag fått två böter för samma förseelse? Får de verkligen göra så? :va

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
har ingen aning om vad det får och inte får göra men det är hur som helst för jävla trist...

dorfen

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
ducati 750 sport, Triumph Daytona 675 -08
RacerX skrev:
2491181 Jag hade bråttom in på jobbet och hade inte mer växel till parkeringen än för en timme. När jag efter ca två timmar fick en lucka sprang jag ut och skulle lägga på igen såg jag att jag hade fått en bot. :(
Så då tänkte jag att jag skulle ju vara där hela dagen, och var inte intresserad av att de skulle få både pengar för boten och p-avgift. Så jag lät boten sitta kvar och gick in igen..
Men när jag kom ut på eftermiddagen hade jag fått EN BOT TILL! :mad:
Den första fick jag klockan 09.44, och den andra 14.00..

Känns konstigt att jag fått två böter för samma förseelse? Får de verkligen göra så? :va

Ja visst är lisorna jobbiga! en gång fick jag 3 st 700 kronors på ett dygn. Tror det finns lite olika bestämmelser från stad till stad. Har för mig att i Malmö får dom sätta var 4e timme:mad:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jag har iaf sätt bilar med flera lappar på sig så helt ovanligt är det iaf inte ; (

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
När min bil blev stulen och stog sönderslagen och stöldanmäld 1 vecka i centrum innan nån ringde så satte dom 4 st p-böter på den!

Hmmm...:va en bil med uppbrutna lås,krossad framruta,sketen som fan....ja det måste ju vara en felparkering??!:rolleyes:

Idioter!:mad:

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
robert77 skrev:
2491216 kanske finns en lösning

http://www.pbot.nu/
Tack!

Jag kollade runt där och sen i Svensk Författnings Samling, Lag (1984:318). Där står bl.a.:
5 § En ny kontrollavgift får tas ut för varje påbörjat kalenderdygn som en olovlig parkering pågår. Minst sex timmar måste dock förflyta från det att en betalningsuppmaning enligt 8 § första stycket utställdes till dess att en ny får utställas.
Högst fem kontrollavgifter får tas ut för samma olovliga parkering.

D.v.s. EN bot per DYGN, minst 6 TIMMAR mellan böterna..!

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Min bil blev stulen och utbränd... Polisen ringde mitt i natten och hade hittat den. Innan jag hann göra något hann man både p-böta och frakta bort bilen. Summa summarum 4400:-. Och nej den stod inte mitt på Korsvägen och hindrade både spårvagnar och bilar utan på gräset bredvid en cykelväg i en förort till Göteborg

Visst är det rättvist.. :rolleyes:
Mem men.. Politikerna företräder ju folket så det är ju vi som bestämt att den här verksamheten ska vi lägga krut på. Den både betalar ju sig och skapar fina jobb... Lappa på!

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
RacerX skrev:
2491234 Tack!

Jag kollade runt där och sen i Svensk Författnings Samling, Lag (1984:318). Där står bl.a.:
5 § En ny kontrollavgift får tas ut för varje påbörjat kalenderdygn som en olovlig parkering pågår. Minst sex timmar måste dock förflyta från det att en betalningsuppmaning enligt 8 § första stycket utställdes till dess att en ny får utställas.
Högst fem kontrollavgifter får tas ut för samma olovliga parkering.

D.v.s. EN bot per DYGN, minst 6 TIMMAR mellan böterna..!

Precis, hade för mig ngt sådant...
Fick förra sommaren 2 böter inom 24 timmar, så jag ringde och klagade. De drog tillbaka en med en gång.
När du ringer och klagar på din ena bot, fråga dem om parkeringsvakterna får provision. Det skulle vara kul att veta.

//T

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Parkeringsvakter får provision, men det är olika i olika städer.

Göteborg och Malmö är tex kända för sina aggresiva p-vaktor (lappningsmässigt) och här har de provision. I stockholm har de inte provision och är mycket vänligare och går att prata med gällande sina böter, lite som det ska vara. Pvakter är ju till för att få bort trafikfarligt och hindrande parkeringar, inte dra in pengar.

Vet inte om det har ändrats, men mig veteligen så var det så här i alla fall förra året.

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Macaper skrev:
2491277 Parkeringsvakter får provision, men det är olika i olika städer.

Göteborg och Malmö är tex kända för sina aggresiva p-vaktor (lappningsmässigt) och här har de provision. I stockholm har de inte provision och är mycket vänligare och går att prata med gällande sina böter, lite som det ska vara. Pvakter är ju till för att få bort trafikfarligt och hindrande parkeringar, inte dra in pengar.

Vet inte om det har ändrats, men mig veteligen så var det så här i alla fall förra året.

Japp
Göteborgs P-Nissar och Lapp-Lisor är sjuka i huvudet.
De går inte att snacka med, vissa verkar leka låtsas polis. :arsele

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Knalla till biltema o köp kardborrar till regskylten.

Fullt tillåtet att göra så - fordonet skall vid färd vara utrustad med regskylt - inte stillastående.

Byt ut kardborrarna var 200 lossnningsgång så slipper du nattliga samtal från snuten som sitter samlade(hela stationen) i ett rum me påslagen högtalar telefon o fnittrar som dagisungar o vill veta vad ja sysslar me när dom hittat min regskylt utrustad me kardborrar.
De va va helt okej att jävlas me lapplisor enligt dom - dom tyckte de va fiffigt.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Klockringaren skrev:
2491323 Knalla till biltema o köp kardborrar till regskylten.

Fullt tillåtet att göra så - fordonet skall vid färd vara utrustad med regskylt - inte stillastående.

Byt ut kardborrarna var 200 lossnningsgång så slipper du nattliga samtal från snuten som sitter samlade(hela stationen) i ett rum me påslagen högtalar telefon o fnittrar som dagisungar o vill veta vad ja sysslar me när dom hittat min regskylt utrustad me kardborrar.
De va va helt okej att jävlas me lapplisor enligt dom - dom tyckte de va fiffigt.
Skulle vara kul att köra med denna metod. Men jag har för mig att de får då frakta bort fordonet om de ej kan idetifieras. Visste en hoj kan nog kollas upp via ramnumret, men knappast en bil.
Kan nån kolla upp det som har mer tid.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Macaper skrev:
2491277 Parkeringsvakter får provision, men det är olika i olika städer.

SKITSNACK ATT DE FÅR PROVISION...:argpådato !:arsele
Den informationen vill jag gärna veta var du fått ifrån.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
blackis skrev:
2491378 Skulle vara kul att köra med denna metod. Men jag har för mig att de får då frakta bort fordonet om de ej kan idetifieras. Visste en hoj kan nog kollas upp via ramnumret, men knappast en bil.
Kan nån kolla upp det som har mer tid.
Chassinummer brukar väl vara synligt utvändigt framför ratten genom rutan utifrån?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Visst men man måste ju tänka på att det tar tid att greja med detta.

I lapplisans fall innebär det att hennens flitighet kostar henne luncrasten och dom skitintressanta klimakterie o fotsvamps disskusionerna.

Sen i kombination med att man inte parkerar som en vilde så orkar ingen bry sig.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...