Hur "palla" upp hoj?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Tja. Ska ha av båda fälgarna för lack men jag har inga depåstöd.
Hur kan jag på bästa och det mest säkra viset få upp hojen?
Yamaha R1 99:a.

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
lyfta och pallbockar funkar.. men skulle inte lita på det..
biltema depåstöd får man för en jäkligt billig peng.. skulle hellre köpa det är att testa nått annat..

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Ett spännband runt varje gaffelben under styrkronan hissa upp.
Ett spännband runt ramen vid sadeln ungefär och hissa.

Tipps är att lossa hjulbultarna lite innan du hissar upp den.

Lycka till

Ozzi

Guest
Leta reda på en gammal madrass på tippen, sen välter du ikull hojen på den.:tummenupp

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Skruva i bultar i de gängade hålen under svingen. Palla upp på pallbockar. Har du originalrör kan du palla upp under det, men sitt inte på hojen dårå.

Lossa alla bultar innan, för det kan bli lite vingligt.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Skruva i bultar i de gängade hålen under svingen. Palla upp på pallbockar. Har du originalrör kan du palla upp under det, men sitt inte på hojen dårå.

Lossa alla bultar innan, för det kan bli lite vingligt.

Har originalrör. När jag var och bytte framdäck gjorde han så fast dock med stödet nere.

Biltema har alltid slut på bakre depåstöd när jag kollar, har dock hört att främre är ganska vingligt? Om man använder ett bakre stöd, kan man få upp främre på något smidigt sätt som är säkert?

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Har originalrör. När jag var och bytte framdäck gjorde han så fast dock med stödet nere.

Biltema har alltid slut på bakre depåstöd när jag kollar, har dock hört att främre är ganska vingligt? Om man använder ett bakre stöd, kan man få upp främre på något smidigt sätt som är säkert?

Men åk till nästa biltema o kolla, biltema finns ju precis överrallt!

jag har använt biltemas frontstöd i 2 säsonger o det håller än.
200:- spänn kan det kanske vara värt att slippa pallbockar o annat halvdant skit.... eller?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Men åk till nästa biltema o kolla, biltema finns ju precis överrallt!

jag har använt biltemas frontstöd i 2 säsonger o det håller än.
200:- spänn kan det kanske vara värt att slippa pallbockar o annat halvdant skit.... eller?

Självklart är det så, men nu finns inte biltema direkt nära mig förutom den som finns i stan. Och då jag ska plocka ner hojen till helgen och om jag hinner även riva av fälgarna så undrade jag :)

Får köra inom och kolla på biltema innan helgen.

Tackar för hjälpen i övrigt

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Ett tips kan vara att inte köpa det vanliga depåstödet fram som lyfter i gaffelbenen. Lägg istället ut lite extra och ta stödet som lyfter i gaffelkronan istället. En trevligare konstruktion som dessutom verkar riktigt stabil och hålla god kvalitet.

jupe

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Hoj
zx12r
Jepp, kan bara hålla med föregående talare. Lägg lite extra på den som lyfter under kronan annars så kan du råka ut för följande som jag gjorde när jag hade loss framhjulet för däckbyte:huvet Vet inte om det var fel på materialet eller om stödet tryckte olyckligt på gaffeln:mad:

Bifogat

• Bild0007.jpg
    Bild0007.jpg
    35.2 KB · Visningar: 225

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jepp, kan bara hålla med föregående talare. Lägg lite extra på den som lyfter under kronan annars så kan du råka ut för följande som jag gjorde när jag hade loss framhjulet för däckbyte:huvet Vet inte om det var fel på materialet eller om stödet tryckte olyckligt på gaffeln:mad:

Det där är inte orsakat av depåstödet........

"Någon" har dragit skruven för hårt....

/KentW

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11

Den sprickan lär nog ha funnits där sen tidigare, var glad att du upptäckte det när du lyfte hojen

jupe

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Hoj
zx12r
Jepp, misstänker det med. Skruven han jag inte börja dra förrän det knackade till. Kyla, materialfel, felaktig press fan vet... det är inte mycket gods där... Hjulbulten var uttagen när jag mätte upp mina skivor kan ha varit en bidragande orsak också. Skit samma, numera fördrar jag att lyfta i gaffelkronan istället:tummenupp

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07

Hade samma problem som dig när det gäller Biltema.
Kom till affären här i Göteborg och skulle ha depåstöd bak och depåstöd fram gaffelkrona. Slut varje gång. Ringde deras kundtjänst och kollade. jodå de har 20st av varje inne i butiken. De slöa asen hade inte packat upp de stöden utan de stog på pallställningarna i butiken. Hur PIIIIP ska de kunna sälja från pallställningarna? Åkte till butiken. Visst katten hade de dem hemma men inte framme i butiken. Samma sak för far min i Halmstad. tror inte Biltemapersonalen alltid har koll på vad de har hemma i butiken.

Mitt råd ring deras kundtjänst och kolla.

Mvh
Andreas

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha