Hur räknar egentligen försäkringsbolagen ut premien?

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen
Kollade för skojs skull på länsförsäkringar websida vad en Kawasaki ZX7r -99 skulle kosta mig att försäkra. Halvförsäkring hamnade på 21000:-/året. Detta verkar kanske inte så konstigt men när jag testar med min brorsas personnummer så kostar det 16000:-/året på han. Hur kan det bli billigare på han?! :va

Saken e den att jag är 28 år gammal. Min bror är 23.
Jag har haft B-kort i 10 år och A-kort i 3 veckor. Han har haft B-kort i kanske 4 år och A-kort i 2 veckor. Han har även varit av med sitt B-kort i 4 månader pga fortkörning. Vi bor i lägenhet både två på samma område ca 50 meter ifrån varandra.

Sen kollade jag på min sambo som är 27 och har haft B-kort i 5 år tror jag. Hon har inte A-kort så hamnade premien på 12000:-/året.
Hade man kunnat köpa en sådan och försäkrat den på min sambo för att få ner premien då vi bor ihop i samma lägenhet?

Alla försäkringarna gällde vanlig helårsförsäkring.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Det verkar som att de inte tar med i beräkningen hur länge man har haft körkort. Din sambo är tjej så hon är statistiskt sett mindre belägen att klanta sig, därför får hon en lägre premie. Men skillnaden mellan dig och din bror verkar skum, kanske han redan har något annat försäkrat hos dem så att han får rabatt? Jag är tex helkund hos LF vilket ger 20% rabatt.

Eller är du kriminell? ;)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
om du och brossan bor på olika adresser så räcker det för att påverka premien rejält, även i samma stad kan det bli ganska stora skillnader.

Välkommen till försäkringslotteriet. :näsblod
 

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
tror det finns vissa bolag som kör nån typ av "familjeförsäkring" så att alla i hemmet får bruka den.

jag gjorde så när jag tittade på lite nyare cyklar. Skillde VÄLDIGT mycket i premie.

Folksam eller IF tror jag det var.
 

Therése_L

Guest
tror det finns vissa bolag som kör nån typ av "familjeförsäkring" så att alla i hemmet får bruka den.

jag gjorde så när jag tittade på lite nyare cyklar. Skillde VÄLDIGT mycket i premie.

Folksam eller IF tror jag det var.

Får? Vem som helst får väl köra den?




Edit: Konstigt att ingen har skrikit om skenförsäkring än...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
När jag försäkrade min GSX1100 hos Bilsport & MC så varierade det ganska kraftigt. Jag är 20 år. Tog jag "Basförsäkring" så skulle min sura gamla Suzuki från -84 kosta 23000kr hel/hel, bytte jag däremot hastigt över till "Classica" (20 år eller äldre hoj) så landade helt plötsligt premien på 1644kr.

Konstigt? Ja.

Förvånande? Nej.
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
ring till www.insplanet.se o låt dom göra slitet, fick via dom tag på en försäkring till halva priset jämfört med de flesta stora bolag.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Låter konstigt. Har du kanske någon prick, typ kronofogden på dig eller något sånt som gör att du får en högre premie än normalt? Vet att det kan spela roll. Eller tex om du bor i ett getto o din bror ute i ingenstans. Annars låter det bara rätt sjukt faktiskt.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu är det ju tyvärr långt ifrån alla bolag som fortfarande erbjuder det men vill ni göra en till "rolig" jämförelse så kolla vad garageförsäkringspremien blir på olika personer i samma hushåll...

När cykeln är avställd får den som ni vet ej köras utan ska stå undanställd. Hur motiverar man då som försäkringsbolag att det kan kosta olika mycket att garageförsäkra hojen beroende på vem i hushållet som motorcykeln är registrerad på? Motorcykeln står ju parkerad i hushållets gemensamma garage! Finns det verkligen ett statistiskt samband som säger att om en cykel är registrerad på en 20-åring så självantänder den mycket oftare än om den är registrerad på en 50-åring? Tippar motorcyklar i garaget mycket oftare om det är herrn som ställt undan den jämfört med om frun gjort det?

Sen ska ni veta att alla försäkringspremier är förhandlingsbara. Gillar ni inte priset så pruta. Jag nästan halverade försäkringskostnaderna på båda mina cyklar i år bara genom att pruta. Ni förstår telefonförsäljare (inom alla branscher) får upp ett pris på datorn och sen lägger de på en massa procent. Om man som köpare accepterar priset utan att pruta så får försäljarna ofta en del av överpriset i provision. Jag har bekanta som jobbat inom reseförsäljningsbranschen. De höll på så där hela tiden. De höjde priset med en femhundring och höll tummarna.

(Som ni förstår så är det dock omöjligt att pruta på internet.)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
ring till www.insplanet.se o låt dom göra slitet, fick via dom tag på en försäkring till halva priset jämfört med de flesta stora bolag.

Insplanet är vassa -utom på just mcförsäkringar. Har försökt nyttja dem vid två tillfällen men de har inte lyckats pricka den bästa premien.

Det är garanterat värt slitet att ringa själv och deala med resp. bolag.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Som sagt, välkommen till lotteriet:tummenupp

Har ett antal försäkringsbolag som kunder och ärligt talat vet en hel del knappt själva vad de håller på med. Företagen är väldigt konservativa (precis som storbankerna). affärsmodeller och systemstöd är inte top notch för att att uttrycka sig milt. Så egentligen är det inte så förvånande att riskanalysen utöver standardparametrarna (hoj, kön, bostadsort, antal år med kort mm) är rätt trubbig.

Att din brorsa blivit av med kortet en eller ett par gånger borde ju inte vara helt ointressant. Inte heller om han klotat. Men den datan sitter många bolag inte på, märkligt nog. Eller också använder man den inte (jag vet ett bolag som har infon kring "allmänt trafikbeteende" men väljer att inte använda den eftersom det vore riskabelt, "rent kommerisiellt".

Länsförsäkringar tex hade inte aaaaning om jag att jag haft marksyning två gånger 2004 med min Yamaha FZ6 trots att den var försäkrad via deras Yamaha Power Insurance. "Nä den infon har inte vi. Vi skulle behöva en massa mer folk om vi skulle ta in den typen av info i våra offerter" blev svaret på kundtjänst.

Att en Hayabusa -09 sannolikt löper lägre risk att hamna i diket än en R1 gör ingen större skillnad på premien hos vissa bolag. Är det stort och har många kusar, ja då är det rödflagg verkar grundföresatsen vara.

Knepigt är bara förnamnet
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Att en Hayabusa -09 sannolikt löper lägre risk att hamna i diket än en R1 gör ingen större skillnad på premien hos vissa bolag. Är det stort och har många kusar, ja då är det rödflagg verkar grundföresatsen vara.

Knepigt är bara förnamnet

Har för mig att en Hayabusa (och då B-King) klassas som Sport Touring, således är båda väldigt billiga (förhållandevis) att försäkra jämfört med renodlade sporthojar.
 

Gixxerhoffa

Old Gixxer
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
GSX-R 750 -95 (såld)plus en Intruder (såld)
När jag försäkrade min GSX1100 hos Bilsport & MC så varierade det ganska kraftigt. Jag är 20 år. Tog jag "Basförsäkring" så skulle min sura gamla Suzuki från -84 kosta 23000kr hel/hel, bytte jag däremot hastigt över till "Classica" (20 år eller äldre hoj) så landade helt plötsligt premien på 1644kr.

Konstigt? Ja.

Förvånande? Nej.

Inte alls konstigt. man får inte köra hur som helst med en classic försäkring.
Man får inte köra till och från jobbet, sen får man inte köra så många mil.
Så sa dom till mig när jag ringde och fråga om min -81
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Har för mig att en Hayabusa (och då B-King) klassas som Sport Touring, således är båda väldigt billiga (förhållandevis) att försäkra jämfört med renodlade sporthojar.

Klassningen skiljer sig från bolag till bolag.

Min gamla FZ 750 räknas som "klassiker" i vissa bolag medan andra bolag fortfarande har kvar samma klassning som när den var ny 1985. D.v.s. renodlad sporthoj i 750-klassen.

Klassikerförsäkring 1 650 kr hel/hel per år. Sporthojsklassning = >11 000 kr hel/hel per år. (Å då har jag haft prickfritt körkort halva livet, och bor långt ute på vischan.)

Inte alls konstigt. man får inte köra hur som helst med en classic försäkring.
Man får inte köra till och från jobbet, sen får man inte köra så många mil.
Så sa dom till mig när jag ringde och fråga om min -81

Återigen. Det skiljer sig från bolag till bolag. Vissa bolag klassar alla hojar med mer än 20 år på nacken som klassiker. Är hojen så "gammal" så hamnar den hos desssa bolag med automatik i den klassen varpå premien förändras. Det införs då inga begränsningar i hur man får köra.
 
Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Cbr 900 -99 är ca 250% dyrare än Blackbird -98 på If. Viva la sporttouring! :)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har för mig att en Hayabusa (och då B-King) klassas som Sport Touring, således är båda väldigt billiga (förhållandevis) att försäkra jämfört med renodlade sporthojar.

Haha...inte en 08 -jag lovar.

IF skulle ha 65000 hel/hel för min -08, Folksam 45000, TH 25000 etc, helt galet. Och just vikten och effekten verkade vara det som drog upp premien. Inte orimligt såklart men min poäng är att man borde göra en djupare analys för att få fram en mer rimlig bild av risken. Det är inte någon vild chansning att Hayabusa som modell är avsevärt mkt mindre skadedrabbad än en gsxr 1000 tex. Likväl ligger premierna inte så långt från varandra, iaf vad gäller vissa årsmodeller. Hur kommer det sig?

Men visst, äldre Busor är det faktiskt ok premier på.
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Finns det verkligen ett statistiskt samband som säger att om en cykel är registrerad på en 20-åring så självantänder den mycket oftare än om den är registrerad på en 50-åring? Tippar motorcyklar i garaget mycket oftare om det är herrn som ställt undan den jämfört med om frun gjort det?

Det tror jag säkert. Det är nog mer sannorligt att en 20-åring gör försäkringsbedrägeri på hojen än att hans morsa gör detsamma.
 

Therése_L

Guest
ring till www.insplanet.se o låt dom göra slitet, fick via dom tag på en försäkring till halva priset jämfört med de flesta stora bolag.

Fast de är ju partiska (förmodligen "sponsrade" av vissa bolag).
Jag ringde dem för att kolla försäkring på en fyrhjuling en gång, den billigaste de fick fram var på cirka 6 000,- om året hos ett visst bolag. Jag frågade om premien på det bolaget jag brukar använda, och de sa att den premien var på ca 8 000,-
När jag själv ringde mitt vanliga bolag var premien 1600,- hel/hel.:brinnerup
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top