Hur rengöra igensotat 2-taktsrör?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Dotterns Yamaha PW50 började gå illa och avgasröret demonterades varpå jag insåg att allt vägde löjligt mycket mer än vad plåtbitarna borde väga, är det någon som har ett bra tips på hur man rengör expansionskärl och ljuddämpare på åratal av fegkörd tvåtaktsoljeföroreningar?

Ligger nu i en avfettningshink och jag saknar svets.

Tips?:)
 
Last edited:

Toro

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2005
Ort
Tjörnarp de du !
Hoj
Husaberg Motard o Enduro
Värm med gas, när det är varm/rött så blås tryckluft genom det tills det är rent.

Tar en stund men blir som nytt.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Fyll med vatten/kaustiksoda och låt stå ett dygn :)


Eller diesel och småstenar/sand och sitta och skaka runt, vrida, skaka runt etc.

Tror dieseltricket fungerar bättre på gravt igensotat, men soda är en fin avslutningsgrej för att ta bort det sista skräpet :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Avfettning i skölj fram och tillbaka flera ggr, häll ur, gör likadant med dismedelslösning, torka rent med trasor..så gjorde man på moppe-rör med bra resultat iaf.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Kaustiksoda funkar finfint. Man kan även bränna bort sotet genom att elda i röret med diverse eldfängda medel eller gasbrännare. Men röret blir rätt fult av det.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Brukar använda antingen kaustiksoda eller gasol. Kaustiksodan har gett blandade resultat från att få röret metallrent på några timmar till att inte göra särskilt mycket nytta alls ens på ett dygn, medan gasolen alltid bränner rent så länge man har en tillräckligt stor brännare och låter det ta den tid det tar (nervösa grannar kommer hinna ringa brandkåren åtta gånger medan dom ser rökmolnen som sveper in halva grannskapet), men röret brukar behöva lite ny färg när man är färdig.

Notera att alla aluminiumdetaljer som läggs i kaustiksoda kommer vara spårlöst försvunna när du kommer tillbaka för att kolla resultatet. PWn har väl hela röret gjort av stål, men det kan bli en dyr överraskning om man testar att sota ur en aluminiumljuddämpare på det viset... :brinnerup
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag hade kört på diesel. proppa igen ena sidan, fylla halva dämparen med diesel och sedan skaka och låta stå ett tag och skaka igen. Därefter montera det på din egen hoj eller liknande och köra till varvstopp några ggr :) så rent. Nä men skämt o sido, visst det funkar med varvstopp grejen men kanske lite för bökigt och inte så bra för din hoj. Du kan blåsa rent det med tryckluft sen.

Jag kör alltid diesel eller lampolja på mina fettiga mc kejdor och skiten bara rinner av.
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
ugnsrent bruka funka fint också!
Fyll upp röret med de och låt stå i några timmar så är det fint sen ;)
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
På den gamla goda tiden hade man en bunt uppsnörda wire ihoptvinnande i borrmaskinen och stoppade in i röret och körde på full fräs ett par minuter, det funkade rätt bra. Kan va bra att värma lite innan dock så släpper det fint.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag brukade elda på mopeden.

Biltema säljer billig gasolutrustning
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kaustiksoda funkar finfint. Man kan även bränna bort sotet genom att elda i röret med diverse eldfängda medel eller gasbrännare. Men röret blir rätt fult av det.


Eldavarianten medför ofta en försvagning av stålet så de lättare spricker senare. Och då går det oftast inte att svetsa längre då stålet är för värmemisshandlat.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack för alla tips, blev snikvariant med stark avfettning och högtryckstvätt. Mycket gegga rann ut..

Men nu går hojen dåligt:mad:

Bluddrar och vägrar varva. Startar lätt dock.

Förgasaren helt rengjord, allt som det var innan ( igår gick den bra ).


Märker att kolven glappar(!) ytterst lite i loppet, dock ser ju packningarna och kolven oväntat nya ut.

Världens enklaste motor, tycker jag har koll på hela kedjan av förlopp i den men kan inte fatta vad som krånglar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sitter luftburken på nu när du provkör?
Om inte så sätt dit den, den är nödvändig på strypta motorer.
(gjort detta klassiska misstag själv :gnissla )
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sitter luftburken på nu när du provkör?
Om inte så sätt dit den, den är nödvändig på strypta motorer.
(gjort detta klassiska misstag själv :gnissla )

Jodå, och det konstiga är att den beter sig EXAKT likadant med eller utan burk...
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top