Hur rent skall jag hålla i denna forumdel?

Hur hård skall jag vara när det gäller trådar i Hojbyggen?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Funderar lite på hur hård jag skall vara i denna forumdel.
Skall jag sparka ut alla trådar som inte är rena byggtrådar eller skall alla trådar som har någonting med hojbyggen få vara kvar.

Forumdelen presenteras ju så här i forumväljaren:
"Håller du på med ett hojbygge. Detta är ditt ställe. Berätta vad du gjort!"

Min tolkning av det hela är att denna del skall den vara fylld med byggtrådar och inget annat.
En forumdel där man presenterar sin ide/hoj och därefter fyller på med bilder och text över hur bygget fortlöper.
Är jag för hård i den tolkningen ?

Skall vi tillåta generella frågor kring hojbyggen eller folk som letar byggobjekt ?

Jag tänker t.ex på denna tråd: hojbygge, utgångsobjekt?
Skall den få ligga kvar eller skall jag förpassa den någon annanstans ?

Vad tycker ni ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"Hojbygge, utgångsobjekt" är väl en utmärkt tråd att ha i den här delen?

Folk som bygger(om) hojar brukar ju ha objekt över i bland, och dom har ju också erfarenhet att säga "XXX är lätt att bygga om till en snygg flattrack" eller "YYY går fan inte att bygga något snyggt av, köp inte en sån"

Många tycker ju att det är ett hojbygge då dom byter en kinatillverkad plastbit mot en annan, andra tycker inte att det är ett bygge om det inte blir amatörregat efteråt, alla har olika definitioner.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Det är en intressant tråd, men att flytta den gärna till allmänt är nog rätt.
Den stör inte, men eftersom det blir fler och fler byggen som är intressanta att följa, så kan det bli rörigt om trådarna "spretar" för mycket.

Tack för frågan, och nedlagt jobb med forumet. :tummenupp

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Forumdelen presenteras ju så här i forumväljaren:
"Håller du på med ett hojbygge. Detta är ditt ställe. Berätta vad du gjort!"

Samtidigt så ligger ju den här forumdelen under kategorin "hjälpforum". Frågan är ju då var man ska ställa frågor runtikring hojbyggen om inte här?

Det kanske borde finnas ett subforum, lite som i mc-relaterade diskussioner eller racingforumet, med enbart byggtrådar?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
"Hojbygge, utgångsobjekt" är väl en utmärkt tråd att ha i den här delen?
Rent spontant så hör den inte hemma här ifall man går efter den hårdare tolkningen, men jag vet inte riktigt vart den i sådanna fall skulle höra hemma, de blidde lite svårbedömt där.
:va

Folk som bygger(om) hojar brukar ju ha objekt över i bland, och dom har ju också erfarenhet att säga "XXX är lätt att bygga om till en snygg flattrack" eller "YYY går fan inte att bygga något snyggt av, köp inte en sån"
En sådan (flattracker) tråd skulle jag nog hellre se i fighter/caféracer forumet.

Samtidigt så ligger ju den här forumdelen under kategorin "hjälpforum". Frågan är ju då var man ska ställa frågor runtikring hojbyggen om inte här?

Många frågor runt omkring enskilda problem får oftast bäst svar i "Teknik- och Mekhörnan" eller "Styling / Utseende", medans vissa byggtrådar härinne är rena guldgruvor på lösningar på olika problem.

Det kanske borde finnas ett subforum, lite som i mc-relaterade diskussioner eller racingforumet, med enbart byggtrådar?
Det om något skulle nog bli rörigt.

--------

Spontant, om jag tänker på mig som vanlig läsare, så skulle jag vilja ha en enkelt navigerbar del där man kan bläddra mellan byggen och läsa hur det gått för folk utan en massa andra trådar om annat.
Skall bli intressant att de vad resten av er tycker.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Rent spontant så hör den inte hemma här ifall man går efter den hårdare tolkningen, men jag vet inte riktigt vart den i sådanna fall skulle höra hemma, de blidde lite svårbedömt där.
:va

En sådan (flattracker) tråd skulle jag nog hellre se i fighter/caféracer forumet.

Många frågor runt omkring enskilda problem får oftast bäst svar i "Teknik- och Mekhörnan" eller "Styling / Utseende", medans vissa byggtrådar härinne är rena guldgruvor på lösningar på olika problem.

Det om något skulle nog bli rörigt.

--------

Spontant, om jag tänker på mig som vanlig läsare, så skulle jag vilja ha en enkelt navigerbar del där man kan bläddra mellan byggen och läsa hur det gått för folk utan en massa andra trådar om annat.
Skall bli intressant att de vad resten av er tycker.

Har röstat
Tillåt allt som på något sätt har med hojar och byggen att göra.

Pga, så många trådar är det inte...

Att seperera olika sortes byggen när det i grunden handlar om samma sak finner jag synnerligen tråkigt att det skulle snävas till. Till vilken nytta?

Det som har gjort denna forumsdel intressant är bredden på projekt. Talibantolkning med vad som kan klassificeras som godkänt hantverk finner jag en smula olycklig.

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag röstar på endast rena byggtrådar här, finns gott om andra ställen att fråga om projekthojsval, tips och annat.

Något som är väldigt synd är att det aldrig kommer gå samla alla byggtrådar på samma ställe eftersom turbobyggena har sin hörna och streetfighters har sin, jag läser t.ex. aldrig racingforumet så risken är stor att jag missar många fräna byggen som göms där inne någonstans.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har röstat
Tillåt allt som på något sätt har med hojar och byggen att göra.

Pga, så många trådar är det inte...

Att seperera olika sortes byggen när det i grunden handlar om samma sak finner jag synnerligen tråkigt att det skulle snävas till. Till vilken nytta?

Det som har gjort denna forumsdel intressant är bredden på projekt. Talibantolkning med vad som kan klassificeras som godkänt hantverk finner jag en smula olycklig.
Separera på byggen är jag inte ute efter, även om det finns lite olika kategorier av byggen som både passar här och i andra delar.

Däremot trådar som inte är rena byggtrådar, utan bara berör ämnet bygga om en hoj på något sätt.
T.ex. en jag plockade bort för någon dag sedan där det letades efter byggen att fota och skriva om.

Ozzi

Guest
Man ska alltid vara "lite lagom flexibel" utom vid tre tillfällen, mördare pedofiler o våldtäkt, då flyter det mesta bra.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
som pappa på nämnd tråd kan jag hålla med om att den kanske inte har att göra i "hojbyggen". dock kan jag inte tänka mig vart den borde ligga istället då målgruppen jag vänder mig till hänger i just den delen och inte i t.ex. "MC-relaterade diskussioner" där den skulle försvinna i mängden med en gång.

kanske borde finnas en "spamtråd" i denna forumsdelen och alla trådar som inte är rena hojbyggen flyttas?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Forumdelen heter hojbyggen och då tycker jag att det bara ska finnas hojbyggen här.

Frågor om saker saker som är relevanta för ämnet hör ju givetvis också hit, och det kan ju vara allt ifrån att hitta byggobjekt till hur man ska göra vid registrering av amatörbygge. Just på den här biten tycker jag man kan ha lite överseende med trådarna och inte bara hänvisa dom till Teknik & Mek.

Trådarna som hör hit tycker jag är dom mer renodlade byggena som inte passar in i varesig Turbo & Dragrace-forumet eller i Streetfighters & Caferacers-forumet.

Alltså:

Klär du av din Fireblade och stoppar på fälgstripes = din tråd hör inte hemma här.

Yxar du upp en gammal (eller modern) hoj och gör en total ombyggnad = du har kommit helt rätt.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS