Hur roligt att köra "Långsamt" med sporthoj?

Tönt-Danne

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
2006 Suzuki sv650s
Hej, är ny här. Efter ett år med min pappas hoj, en gammal sleten 50hästars Honda 500, letar jag nu efter egen hoj. Har letat och läst en hel del, och har fastnat för Kawasaki zx6r från 98-99.

Anledningen att jag vill ha en sporthoj, är nog mest fåfänghet, att jag finner dessa vara de snyggaste hojarna, vill nog inte riktigt köpa någon annan hoj.
Dock så känner jag mig själv väl och VET att jag trots min ungdomlighet, 22år inte kommer vilja köra fort, och helt realistiskt kan det kanske hända att jag gasar upp den i ca 20-30km/h (vid påfart) över hastighetsgränsen vid rak väg med bra sikt, men generellt kommer jag hålla mig till tillåtna hastigheter.

Min fråga är. är en sporthoj tråkig att köra långsamt med? Visst finns det bättre lämpade och roligare hojar om man vill köra långsamt, men kan en sporthoj funka? zx6r och cbr 600or före 99 verkar vara de som passar mina ändamål bäst.
Jag sväljer helt enkelt den mycket dyrare försäkringen för att få äga en hoj jag tycker om.

tack för svar /Daniel

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
"Välkommen till klubben"! Det finns fler som vägrar kompromissa!
Det är aldrig tråkigt att köra en RR hoj !

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Vill bara önska dig lycka till med att hålla hastigheten. Det är otroligt lätt att passera den lagliga hastighetsbegränsningen med en sådan cykel som du vill ha. Vänta bara tills du har blivit varm i kläderna och lärt dig känna cykeln. Tror att du kommer att få det svårt och inte vrida på gasen. :)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Vill bara önska dig lycka till med att hålla hastigheten. Det är otroligt lätt att passera den lagliga hastighetsbegränsningen med en sådan cykel som du vill ha. Vänta bara tills du har blivit varm i kläderna och lärt dig känna cykeln. Tror att du kommer att få det svårt och inte vrida på gasen. :)

håller med till fullo!

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Bra attityd! :tummenupp

Men som dom andra säger är det inte så lätt att hålla farten när man väl har en modernare maskin att åka med.
Självklart ska du köpa en cykel som du tycker är snygg!

Edit: Välkommen föresten! :)

Last edited:

Seb.F

Dvala tills sommarn
Gick med
5 Mar 2008
Hoj
r1 99
Med rätta vägar kan du ha kul. Men faktumet är att det bara går snabbare o snabbare:huvet

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag ska vara helt ärlig mot dig. Det är värdelöst att ligga och slöåka med en sporthoj. Sålänge du är förståndig nog att köra lagligt, vilket jag hoppas att du är resten av livet men vet att du inte kommer göra, så ska du satsa på en vettigare hoj. Köp en naken eller halvkåpe-försedd hoj med mer upprät körställning än vad sporthojar kan erbjuda, njut av att ha billigare försäkring, njut av att kunna åka när du vill utan att behöva tänka på kostnaden, njut av att inte få böter för olika trafikförseelser. Moderna nakenhojar har kanonbra chassie och bromsar så för gatbruk missar du inget.

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
jag sa till mej skälv att jag skulle ta det lungt dom två första dagarna, typ köra in den nya oljan ;)

tro det tog 15min sedan hade jag redan kört för fort & haft rullen fullt minst tre gånger :D så det är svårt att köra lungt

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Om du nu verkligen kommer hålla dig i styr (det kommer ta ca tre turer innan du ändrar dig ;)) så är det nog roligare med en 1000cc än en 600cc. R6 tex gör runt 110 på ettan och kommer vara "död" under ~60km/h. Dreva ner är väl iofs ett alternativ...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning