Hur säker är jag? (wifi fråga)

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Då jag är ute och reser rätt mycket brukar jag snylta internet från folk som inte har satt lösenord på sitt trådlösa internet (vilket jag gör just nu). Hur säker är man när man har kopplat upp sig mot deras internets? Jag kör Vista Home Premium SP1. Ingen brandvägg eller antivirus och network discovery off. Jag är orolig för keyloggers och liknande. Jag gör inga bankäranden utan surfar mest forum.

All Internet-trafik som inte går krypterat (https t.ex.) kan avlyssnas av den som äger nätet. Ditt lösenord till Sporthoj kanske? Messengertrafik kan definitivt avlyssnas, m.a.o. allt du skriver och får skickat till dig.

Om trafiken mellan dig och ex. forumet inte är krypterad så kan man läsa i princip allt. Finns program (har t.o.m. ett på den här datorn) som gör att jag skulle kunna läsa all trafik som går till min trådlösa punkt om jag tog bort all säkerhet så att vem som helst kunde ansluta.

Ok, tack för era svar! Jag är alltid inloggad i forumen så jag skriver aldrig in några lösen. Gör det någon skillnad? Kan dom(tm) kika på min hårddisk och radera filer osv? Det är det jag är mest orolig för.

Ok, tack för era svar! Jag är alltid inloggad i forumen så jag skriver aldrig in några lösen. Gör det någon skillnad? Kan dom(tm) kika på min hårddisk och radera filer osv? Det är det jag är mest orolig för.

Aktivera brandväggen då?
Den är inbyggd av en anledning, den stör inte ditt datoranvändande.

Det är väl bara en del gamers som behöver stänga av den.

Eller installera/kör en liten Linux-dist när du tjuvsurfar på andras bredband, det finns ju Linuxar som du kör från USB sticka, där du inte ens kommer åt din hårddisk själv.

Vilket lustigt resonemang. Du bryter dig in på andras nätverk och är orolig för din säkerhet..? :va

Man kan ju bara hoppas att inte alla offer är en aningslös person utan någon som driver ett honeypot-nät.

Det finns ju fria (lagliga) alternativ samt mobilt bredband till rimlig kostnad.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back