Hur ser MotoGP ut i dina drömmar?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Vilka skulle köra MotoGP, för vilka team/fabrikat och på vad för slags hojar – om du fick bestämma?

En annan forummedlem uppmärksammade nyligen vilken tillgång Simoncelli och Stoner hade varit i dagens uppställning:

Simoncelli och Marquez som går på kamikazeattack varenda gång som någon råkar glänta på dörren och en vansinnig Stoner som sparkas, pekar finger och lägger ut texten framför kamerorna i depån.
Samtidigt som Pedrosa och Lorenzo iskallt smyger med och tjänar placeringar när trion ovan härjar.

Vilket mästerskap det hade kunnat bli. :Bugar

Om man får återuppväcka pensionerade och döda förare vill jag ha med Doohan på en NSR 700 i uppställningen. Den skulle vara Coca Cola Zero-lackerad och sakna traction control.

Bifogat

• 4605977370_6b72f2a572.jpg
    4605977370_6b72f2a572.jpg
    64.3 KB · Visningar: 121
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
hade helt klart velat se mycket mycket friare reglemente.

Kanske tex bara max 250hk, sen hur man kommer dit e helt upp till teamet, högvarvig tusenkubikare, världens största enstånka, wankel, 2-takt, kanske en 600cc med turbo?

hade helt klart varit roligt :) större motorer får ju mer vrid men blir samtidigt tyngre

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JAg har nämnt det där med Stoner och Simoncelli ett par gånger med. MotoGP behöver lite vildhuvuden som kan ställa till med lite röra i toppen. Marquez är en frisk fläkt, men det behövs fler galningar som faktiskt kan köra. :)
Första rejset så ställde ju Marquez till med en riktigt trevlig show tillsammans med Rossi tex. Tänk om det varit ett par sådana till med, så hade det ju antagligen varit brottning om placeringar uppe i toppen i varje lopp.

Annars hade det varit trevligt med fler konkurrenskraftiga prototyper, gärna lite turboladdade tvåtaktare eller annat galet påhitt. :D

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
En bestämd energimängd men sen helt fritt gällande framdrivning.
130kg

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
En betämd mängd bränsle - definierat som energi i kwh att använda över hela året.
Ett bestämt antal däck att använda över hela året.
Max respektive min mått på däcken.

Klart!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Jag tittar inte på GP för den tekniska biten, jag vill ha underhållning. Om Hondas ram tar 1, 2 eller 8v att svetsa för hand intresserar mig inte det minsta. Rossi @ Qatar / Marquez @ Jerez är vad jag vill se.
Jag tror inte ens hälften av de som skrivit i "MotoGP Le Mans-tråden" vet vilken motorkonfiguration Honda resp. Ducati kör med.. 16,5" eller 17" däck.. osv.

Därför är GP i mina drömmar ett Moto1 reglemente med 32st startande. Reglemente likt Moto2 fast med 1000cc & lite mer elektronik. Jämnare racing fältet igenom kanske skulle kunna öppna för längre lopp med däckbyten också.. Den tekniskt intresserade publiken brukar dock skrika sig hes för prototypernas existens. Trots att själva racingen bara blir tråkigare & tråkigare ju extremare motorcyklarna blir.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
...tråkigare & tråkigare ju extremare motorcyklarna blir.
Det stämde inte mellan 1985–1990 när motorcyklarna blev allt mer extrema för varje säsong. Den perioden kännetecknades också av ett halvdussin extremt kompetenta förare som tävlade mot varandra.

Och om man får drömma kan man ju sätta ihop ett startfält av vilka förare man vill!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag gillade fyrtaktserans början med megapulver, däck som knappt höll och speedwaysvängar.
En regel som säger att prototypcyklarna ska finnas i serieproduktion i någon form inom t.ex fem år vore kul.
Återinföra de rullande däckfabrikerna kanske skulle fått bättre sprutt på t.ex Ducati? Kanske?

Även om Moto2 är grymt underhållande är det egentligen fel väg att gå eftersom det saknas fabrikat.
Hela GP-cirkusen har nästan förvandlats till ett salladshuvud: det saknas en röd tråd.

Moto3 = minsta klassen, mx3 och e3 = största klassen. Ganska fritt reglemente
Moto2 = mellanklassen, mx2 och e2 = minsta klassen. Honda-serie med en massa chassitillverkare jag har svårt att se gatrelationen till.
MotoGP = största klassen som spätts ut med förvuxna Moto2-cyklar.

Fick jag drömma fritt tog man fram ett nytt reglemente där fabrikerna återigen ville vara med som sig själva.
Förarna löser sig väl ifall populariteten ökar, annars kan det bli svårt.

Förardrömmar ja... tiden går och jag vill gärna drömma om saker som går att genomföra så Stoner vore kul om han ville åka igen. Övriga är troligen inte konkurrenskraftiga längre.

Nu när Dorna äger WSBK kanske man kan få lite bättre fason på protyp- respektive produktionsracing snart?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
+1 på den samt att det är fritt att återvinna/generera energi under racet genom t.ex. KERS och liknande system.

Ja, nuvarande MotoGP-reglemente är ju så stockkkonservativt att man nästan blir mörkrädd. KTM prövade ju KERS i 250, men det blev snabbt förbjudet av Dorna. Visst, man vill hålla nere kostnaderna genom att undvika för exotiska lösningar, men det har ju uppenbarligen ingen effekt. Det är fortfarande fabrikerna med mest pengar som tar hem segrarna.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja, nuvarande MotoGP-reglemente är ju så stockkkonservativt att man nästan blir mörkrädd. KTM prövade ju KERS i 250, men det blev snabbt förbjudet av Dorna. Visst, man vill hålla nere kostnaderna genom att undvika för exotiska lösningar, men det har ju uppenbarligen ingen effekt. Det är fortfarande fabrikerna med mest pengar som tar hem segrarna.

Och i vissa fall, som med förbudet mot dubbelkopplingslådor, blir det istället dyrare lösningar som tillverkarna tar fram och som inte har någon möjlighet att appliceras på gathojar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Definitivt fler konkurrenskraftiga hojjar.
BMW, Aprilia, MV Augusta, Suzuki, Kawasaki osv. :)
Och på dom hojjarna en blandning av gamla hjältar i sin krafts dagar. :Bugar

Om man nu får drömma alltså. :rolleyes:

Kul tråd TS. :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...