Hur ska en stånka reagera på pyttelite gas?

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Hej

Har en DR650SE som jag undrar om den egentligen går riktigt som den ska. Har aldrig känt på någon linande motor så jag frågar här. På min DR går det knappt alls att kontrollera motorvarvet mellan tomgång, ca 1500-1600 rpm och upp till ca 3000-3500, över det så går det bättre. Åker jag runt sakta på på ettan och tvåan blir det väldigt av och på. Det är väldigt svårt att hitta ett läge mellan full motorbroms och svag accelation och minsta gupp som gör att handen flyttas en aning gör att det kan bli full motorbroms. Det räcker att jag knappt vrider rullen så det syns så rusar motorn upp. Blir rätt drygt när man puttrar runt på småvägar.

Går era stånkor likadant? Misstänker annars att min kan gå alldeles för magert, provade att köra med ett nytt tändstift i ca 20 minuter med lite gas och färgen ändrades knappt, bara en aning blekare isolator en ett nytt.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
jag har aldrig tänkt på, men visst är det "mindre kontroll" vid låga varvtal på låg växel. det enda (vettiga? hehe) jag kan komma med är att jag använder kopplingen mycket under 10-15 km/h för att få det mjukt.

det är en liten konst att följa trafikrytmen vid/nära rödljus/i stan och samtidigt få hojen att låta gött ;) (inte vrålvarva eller få kärringstopp) hehe
 

m4tteman

Ny medlem
Gick med
2 May 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Husqvarna TE 570 Motard
Kör en Husqvarna TE570 och samma "fenomen" finns på den.
Det är lite av ett konststycke att kontrollera dem vid låg fart, jag parerar allt som oftast med kopplingen för att få mjuk gång då det behövs.
 

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 525 EXC
jag har aldrig tänkt på, men visst är det "mindre kontroll" vid låga varvtal på låg växel. det enda (vettiga? hehe) jag kan komma med är att jag använder kopplingen mycket under 10-15 km/h för att få det mjukt.

det är en liten konst att följa trafikrytmen vid/nära rödljus/i stan och samtidigt få hojen att låta gött ;) (inte vrålvarva eller få kärringstopp) hehe


Mycket koppling blir det som sakt
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hej

Har en DR650SE som jag undrar om den egentligen går riktigt som den ska. Har aldrig känt på någon linande motor så jag frågar här. På min DR går det knappt alls att kontrollera motorvarvet mellan tomgång, ca 1500-1600 rpm och upp till ca 3000-3500, över det så går det bättre. Åker jag runt sakta på på ettan och tvåan blir det väldigt av och på. Det är väldigt svårt att hitta ett läge mellan full motorbroms och svag accelation och minsta gupp som gör att handen flyttas en aning gör att det kan bli full motorbroms. Det räcker att jag knappt vrider rullen så det syns så rusar motorn upp. Blir rätt drygt när man puttrar runt på småvägar.

Går era stånkor likadant? Misstänker annars att min kan gå alldeles för magert, provade att köra med ett nytt tändstift i ca 20 minuter med lite gas och färgen ändrades knappt, bara en aning blekare isolator en ett nytt.



lite känsligt är det men de ska inte kännas helt ohanterbart..
lite kan den hacka el gå i vågor men svårt o avgöra här hur mycket de är.
hur är den drevad.. kanske omdrevad?
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
jag som är van med en 125:a med motorbroms som ett glidflygpan har grymma problem med det där.

Blir att öva som mycket på krypkörningen fram till på freda då jag har uppkörning, ska såklart köra med Husan men eftersom man inte ska använda kopplingen då så vette fan hur det blir :gnissla.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top