Hur ska jag köra in min nya CB1000R?

LuddeR

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
Honda CB 1000R -09
Fick igår kväll hem mitt nyförvärv och är helt grön på regler och tips angående inkörning av den! Varva ej över 7000rpm säger någon. Tacksam för seriösa tips! Tack på förhand
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Finns teorier om att man skall köra hårt m.m. men jag tror att håll dig till manuelaen. Japsarna kan inte vara helt fel ut dessutom har du ju garanti så håller du dig till manuallen kan du ju lämna in med gott samvete.

Skall tilläggas att jag aldrig köpt en ny hoj men hade kört in den enligt manual. Iofs har jag har 2st sprillans bilar och de körde jag som vanligt brukar dock inte hetsa bilarna lika mycket som man gör med hojjen.
 

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen...
Kör som vanligt, växla mycket, behöver inte varva den till max, men du kan dra på en del. Absolut inte segdra. (för hög växel vid för låg hastighet)
Detta fick jag höra när jag köpte min cb1000 förra året, gjorde så och den går bra nu :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Mycket gaspådrag och varierat varvtal. Bästa inkörningen är typ rödljusåkning med full gas upp till halvhöga varv och växla, växla, bromsa och så om igen :).
Men så orkar ju ingen köra in sin hoj så jag rekommenderar kurviga vägar där du kan gasa en del och variera varvtal mycket.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Hämtar ut min CB om några få veckor, så jag kan förstå om du är nöjd! :)

Inkörningen har jag bara fått höra det som nämns här, kör normalt och inga bombrepor så ska det gå bra.

Fick tips om att man även kunde köra på låg växel i lugn stadstrafik så att den även får varva litegran. En sansad variation helt enkelt.

Den ska ju in efter 100 mil på första servicen så då får man se hur den mår. Fick en förvarning om att det kan lukta lite, det är visst normalt när grejorna är sprillans.

Kör lugnt! :tummenupp
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Ska slitas in snabbt utan att kolvringar tappar form, dvs hård inkörning efter varmkörning på tomgång. Bästa sättet är således på bana :tummenupp
 

skuggan21

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Söderhamn
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7-SÅLD! Yamaha R6 - 07 banhoj
Men va fan, har du handlat hoj igen! Härligt! :tummenupp

Ta rygg på mig så ska du se att den blir inkörd. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
För ca 2 år sedan hade jag nöjet att besöka Maserati Fabriken i Bologna. Motorerna till Maserati bilarna levereras från Ferrari. De är redan inkörda från fabrik när de levereras till Maserati. Så fungerar det nog hos de allra flesta tillverkare idag.

Jag skulle följa tillverkarens rekommendationer hur de vill att man ska köra in motorcykeln efter leverans. Då är man på säkra sidan.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
varmköra tomgång riktigt ordentligt och sen så fort du kan!

tänk även på att
* däcken är sproilans nya och saknar vidare bra fäste de första milen
* brosbelägg mm bör slitas in innan de ger bra effekt
* fabriken kan göra fel, kolla oljenivå och kedjespel efter några mil
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag vet att följande råd är extremt svårt för en varelse med såväl X som Y-kromosomer att ta till sig men du bör nog faktiskt försöka läsa och följa manualens rekommendationer. :fakta
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Finns ett annat syfte också varför de vill att man köra lugnt från början, misstag kan även göras på hojar från fabrik att bultar eller annat glömts bort att spänna till rätt moment. Så även där tror jag de vill värma om ditt liv när de ber dig köra lugnt.

Annars av det jag läst tror jag mer på hård inkörning.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Egenkomponerad teori:

Radfura á 125hk ger skapligt med knuff, är du van med mer effekt eller tror du dig kunna känna skillnad av betydelse mellan två motorcyklar p.g.a. hur de blivit inkörda? Om inte så tror jag att tillverkarens rekommendationer duger ypperligt.

Om svaret vore ja tror jag inte du ställt frågan =)

Tillverkarens rekommendationer är för övrigt inte någon nasavetenskap:

Inkörning (sid 79):

"För att din motorcykels framtida tillförlitlighet och prestanda ska bli bästa möjliga ska du vara extra försiktig i din körning under de första 50 milen. Under denna period ska du undvika fullgasstarter och snabba accelerationer."
 

Försten

Jag kan inte dö - jag har livförsäkring!
Gick med
8 Mar 2010
Ort
S-malm
Hoj
CB1R Röd + Rasad Husa650FS
Tænk på att varmkørning ær nog bland det viktigaste... inte bara værma upp kylvattnet utan æven ge oljan lite tid att hinna bli riktigt varm.
 

LuddeR

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
Honda CB 1000R -09
tjena! Jajamensan jag kunde inte hålla mig :D Ta rygg på dig blir nog tufft hehe

Men va fan, har du handlat hoj igen! Härligt! :tummenupp

Ta rygg på mig så ska du se att den blir inkörd. :)

Tack allihopa jag kör vettigt och inte varvar ur den fullt. Känns som vanligt sunt förnuft räcker till denna uppgift.
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Följ manual!!!!
BMW S1000rr är spärrad till 9000rpm i 100mil och order INGEN hårdkörning! Den är ju det extremaste vi har idag, så jag tror inte någon hoj mår bra av fullgas i början. Segdragning skall också undvikas, motorn skall gå lätt!
(från en som köpt många nya bilar och hojar).
Men det är upp till dig själv vilken känsla du har för vad som är bäst....
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Köra lugnt eller brassa o dra i helvet... båda råden finns, vad sägs om medelvägen? KÖR SOM VANLIGT! :)
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Följ manual!!!!
BMW S1000rr är spärrad till 9000rpm i 100mil och order INGEN hårdkörning! Den är ju det extremaste vi har idag, så jag tror inte någon hoj mår bra av fullgas i början. Segdragning skall också undvikas, motorn skall gå lätt!
(från en som köpt många nya bilar och hojar).
Men det är upp till dig själv vilken känsla du har för vad som är bäst....

Trode ducati desmosedici RR var strået vassare än BMW'n. Den skall slitas in full ut den motorn.

Du behöver inte vara så jäkla rädd för inkörningen. Se till som folk skriver att ha koll på oljenivå, kolla skruvar osv själv.

Man behöver ju inte stå och varvstoppa den vid rödljus, men se till att den får smaka på gas då och då för det behövs.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Motorerna har redan körts in (det går fort...det är inte grovsmide vi pratar om, motorer idag byggs med rätt fräsiga toleranser), så det är lite hängslen-livrem från tillverkarna. :) Kör som vanligt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top