Hur ska man bromsa effektivt körprovet?

Joeni

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2004
Ort
Stockolm
Hoj
cbr900rr -92
Min lärare slängde ut grus på vägen och sa "här ska ni låsa hjulen".

E ju kanon, lär man sig var gränsen går. Sen gjorde vi samma sak fast utan grus.

Min lärare slog mig riktigt hårt med en spade över käften och sa: Så här känns det att ramla.
Var ju kanon, lärde sig hur det känns
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Min lärare slog mig riktigt hårt med en spade över käften och sa: Så här känns det att ramla.
Var ju kanon, lärde sig hur det känns



Hahahaha :rofl :rofl :rock Dör av skratt!!........

Min lärare snodde 3000 spänn ur min plånbok och sa: Så här kommer det kännas när snuten tar dig för fortkörning, Var ju kanon :yoparty ...
 
Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
det viktiga är att du inte låser framhjulet, samt visar att du har full kontroll vid hård inbromsning. 'krama om' tanken med knäna samtidigt som du bromsar. det gillar de på vägverket.

ha blicken långt framåt, titta mot horisonten så att säga (glo inte på hjulet!!) och sätt igång och bromsa, ej för hårt men däremot bestämt.

enklaste sättet för att veta om du gör rätt är att ta en lektion på nån trafikskola så de kan göra en bedömning.

Hej!

Ja har en polare som nu håller på och med ska ta körkort på båge(tung).

Han har precis klarat av teorin. Men han e lite nervis för de här med körporvet vad gäller inbromsning från 50, 70 till 90km/h. Hur ska man bromsa effektivast för att klara de? Utan att vurpa eller slå över typ.. :confused:

Har hört många som berättat att dom tyckt detta var svårt och kuggat till råga på allt bara för att dom misslyckats me detta..

Tacksam för svar!
/andreas
 

pro :)

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
nora/stockholm
Hoj
betald
håller med om det messta i tråden, ett par saker som är bra att jobba med:
sitt ställning, knäna har nämts bra men jag lägger ganska mycket vikt i ljumskar och mage också, sitt på hojen när den står på stödet, fötter på fotpinnarna händerna HÄNGANDES rakt ner (alltså inte på styret) be någon knuffa dig i ryggen, för att inte falla ihopp över hojen måste knän ljumskar och mag muskler jobba tillsammans, det här gör att man har ett bra grepp om mcn skulle man få en låsning så tvingas hojen hålla sig upprätt ganska länge innan framhjulet sticker i sidled, och man hinner förhoppningsvis släppa av på trycket.

det förarprövarna egentligen vill se är en SÄKER och FÖRHÅLLANDEVIS effektiv inbromsning!

förberedelser: att åka och dutta (låsa/släppa,låsa/släppa,låsa/släppa osv) med frambromsen är en väldigt effektiv övning, det ger både en fin kännsla för hur bromsen tar/friktion mellan däck/assfalt och en rutin att släppa när det låser.
många tar en alldeles för kort ansats före broms provet, villket resulterar i en stressig situation och dålig förberedelse före själva bromsen, ett bra tipps är att vända på sittuationen, alla vet innan var dom ska påbörja bromsningen! så när man åker iväg för att ta ansatsen "mät ifrån bromsplattsen" lite fart, några duttar, sen upp i rätt fart för bromsprovet, ta beredskap, konsentration, och ett ögonfäste långt fram, gör en bromsning så som du tror att du vill göra den vid själva br.provet, när man sedan vänder för att göra den på "riktigt" borde det kännas ganska lungt, man hinner upp i fart (vrid på ganska tufft det ska varvas lite;)) sen hög vxl. för att få hojen neutral, man hinner med en bra broms beredskap (det ska INTE vara en panik bromsning!) gör sedan bromsningen så som du gjorde när du "kännde" på den en låst bromsning är väldigt sällan godkänd om man inte löser det på ett väldigt smidigt sätt!
att räkna % på bromsarna fram/bak och likaså bromssträckor är bara TEORETISKT, hoj/däck/friktion/vikt/väder osv. det finns massor som påverkar, det är bara PRAKTISK övning och rutin som gäller, fram tar bättre än bak, prova ;)
lycka till! och kom ihåg att det finns folk som är bra på att lära ut, använd dom! ;)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Bromsrecept.

Många goda råd...
På våra kurser lär vi ut detta med korrekt körställning vid bromsning.

Knip åt runt tank med låren, ta spjärn med fötterna i fotpinnarna. Spänn mage och rygg, Rak i ryggen. Det jag skrivit hit är viktigt. För det är här du ska sitta fast i hojen när du bromsar.
Armarna avslappnade lätt BÖJDA.. under hela inbromsningen. Blicken långt bort.
Du ska altså inte hålla emot i styret av den orsaken att låser du hjulet och håller emot i styret så komer du skjuta styret åt endera hållet. Detta är vad som händer om du har raka spända armar.
Styret är enbart ett fäste för dina reglage. Inte något du ska hänga i.

Min åsikt är att de körskolor som fortfarande lär ut Raka armar, spänn axlar mm borde inte få lära folk köra mc.

// Ezzo

håller med om det messta i tråden, ett par saker som är bra att jobba med:
;)
Suck.. Tog för lång tid för mig.. ;)
 
Last edited:

Bengt Allevad

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Ort
Trångsund
Hoj
BMW R1100S
Många goda råd...
På våra kurser lär vi ut detta med korrekt körställning vid bromsning.

Knip åt runt tank med låren, ta spjärn med fötterna i fotpinnarna. Spänn mage och rygg, Rak i ryggen. Det jag skrivit hit är viktigt. För det är här du ska sitta fast i hojen när du bromsar.
Armarna avslappnade lätt BÖJDA.. under hela inbromsningen. Blicken långt bort.
Du ska altså inte hålla emot i styret................

Tack för att du gick in och rättade upp alla "bromtips". I synnerhet det där med raka armar. Man skall ju inte gå omkull när man bromsar:D
Jag trodde inte felaktigheter var så utbrett.
 

highside

Guest
Många goda råd...
På våra kurser lär vi ut detta med korrekt körställning vid bromsning.

Knip åt runt tank med låren, ta spjärn med fötterna i fotpinnarna. Spänn mage och rygg, Rak i ryggen. Det jag skrivit hit är viktigt. För det är här du ska sitta fast i hojen när du bromsar.
Armarna avslappnade lätt BÖJDA.. under hela inbromsningen. Blicken långt bort.
Du ska altså inte hålla emot i styret av den orsaken att låser du hjulet och håller imot i styret så komer du skjuta styret åt endera hållet. Detta är vad som händer om du har raka spända armar.
Styret är enbart ett fäste för dina reglage. Inte något du ska hänga i.

Min åsikt är att de körskolor som fortfarande lär ut Raka armar, spänn axlar mm borde inte få lära folk köra mc.

// Ezzo


Suck.. Tog för lång tid för mig.. ;)

En annan anledning till att inte ha spända armar är att det är lättare att dosera bromskraften.
Prova själv genom att sträcka ut armarna rakt fram, spänn musklerna i armarna och försök "spela piano med fingrarna. Gör sedan om samma sak med avslappnade armar. :tummenupp

70 procent fram 30 bak ungefär

Fördelningen mellan fram- och bakbroms beror väldigt mycket på typ av hoj.
På en sporthoj eller offroad ligger man vid en riktigt effektiv inbromsning på ca 99-100% bromsverkan på framhjulet.
 
Last edited by a moderator:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Accelerera till 70 eller 90, håll huvudet högt och knip med låren om tanken. När du passerar konen trycker du ner fotbromsen vänligt men bestämt så att hojjen sätter sig lite. Strax efter bromsar du med full kraft med 4 fingrar till stillastående. Tänk på att släppa fotbromsen något mot slutet för att undvika en låsning. Visa att du vågar klämma åt direkt, om du fegar kommer du att bli kuggad. Lycka till!

Detta skulle ju jag skriva... :)
Du hann före. Bra! Då slipper jag. :D Håller med du! :tummenupp

Men det som phillsson sa på förra sidan.....att inte bromsa längre än till en viss kon. :ajjabajja inte sprida desinformation.
Det finns inte. Där finns ingen maxsträcka för hur lång sträcka du får/inte får bromsa utan examinatörerna kollar hur kontrollerad och effektiv bromsningen är. Men självklart ska du försöka på så kort sträcka som möjligt!
 
Last edited:

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Har för mig att jag hört annat än helt raka och utsträckta armar för vad händer egentligen om man kör ner i en grop man inte räknat med och armbågarna är sträckta? Pang, sen får man säkert lite ont. Jag tror jag man ska ha rätt raka armar men inte låsa dom i fullt utsträckt läge. Knip destå hårdare i tanken ist.

Eller?
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Hahahaha :rofl :rofl :rock Dör av skratt!!........

Min lärare snodde 3000 spänn ur min plånbok och sa: Så här kommer det kännas när snuten tar dig för fortkörning, Var ju kanon :yoparty ...

Ha ... Min lärare slet av mej skinnstället spännde fast mej över hojen och våldtog mej i stollgången i 45 min. och sa: Så här kommer det att kännas varenda gång du ska betala din försäkring. Det var ju perfekt, då vart man liksom förbered.:confused:
 

X FUERA

X FUERA DESDE DENTRO
Gick med
10 Jan 2007
Ort
Lund
Hoj
KTM EXC 450 -09, Suzuki RM, Fiddy Ten7
Hej!

Ja har en polare som nu håller på och med ska ta körkort på båge(tung).

Han har precis klarat av teorin. Men han e lite nervis för de här med körporvet vad gäller inbromsning från 50, 70 till 90km/h. Hur ska man bromsa effektivast för att klara de? Utan att vurpa eller slå över typ.. :confused:

Har hört många som berättat att dom tyckt detta var svårt och kuggat till råga på allt bara för att dom misslyckats me detta..

Tacksam för svar!
/andreas

Håller med om det mesta gällande sittställning mm. Viktigt att titta långt fram under hela inbromsningen. Också viktigt att man är avslappnad hela tiden....
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Har för mig att jag hört annat än helt raka och utsträckta armar för vad händer egentligen om man kör ner i en grop man inte räknat med och armbågarna är sträckta? Pang, sen får man säkert lite ont. Jag tror jag man ska ha rätt raka armar men inte låsa dom i fullt utsträckt läge. Knip destå hårdare i tanken ist.

Eller?

Nja.. det behöver du inte oroa dig över.. jag lovar... Skulle du köra ner i en sådan grop så har du andra bekymmer..
Böjda armar har du för att du ska kunna parrera med styret.. Har du armarna utsträckta sa bli de för stela.. Du bli för långsam.. och har måste flytta kroppen för att kunna röra styret..
 
Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Många goda råd...
På våra kurser lär vi ut detta med korrekt körställning vid bromsning.

Knip åt runt tank med låren, ta spjärn med fötterna i fotpinnarna. Spänn mage och rygg, Rak i ryggen. Det jag skrivit hit är viktigt. För det är här du ska sitta fast i hojen när du bromsar.
Armarna avslappnade lätt BÖJDA.. under hela inbromsningen. Blicken långt bort.
Du ska altså inte hålla emot i styret av den orsaken att låser du hjulet och håller emot i styret så komer du skjuta styret åt endera hållet. Detta är vad som händer om du har raka spända armar.
Styret är enbart ett fäste för dina reglage. Inte något du ska hänga i.

Min åsikt är att de körskolor som fortfarande lär ut Raka armar, spänn axlar mm borde inte få lära folk köra mc.

// Ezzo

Håller med till 100% många är de som fått lära sig bromsa felaktigt.. :näsblod
En sak som många också struntar i är att använda bakbromsen.. Den skall ansättas väldigt kort tid före frambromsen så att hojen "sätter" sig, dragkraften från bromsverkan bak gör även hojen stabilare och bidrar till att korta stoppsträckan även om man i vissa fall kommer upp i 100% bromsverkan fram så är det ändå sällan man känner sig trygg när man närmar sig en kollision åkandes på framhjulet.

Har sett så många som fått lära sig detta fel och det krävs sedan nötning för att få bort det:gnissla Bromsa och svänga är det viktigaste man lär sig som motorcyklist, har man lärt sig fel kan man missa chansen att någonsin lära sig..
 

Maackan

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GSX-R1000 K5 (såld)
Bromsa så hårt OCH kontrollerat du kan, finns ingen specifik bromssträcka till det, bara dem kan se att du bromsar bra och kontrollerat utan att låsa hjulen! ;) Lycka till!

Men som sagt! ca 70-80% på frambromsen de andra bak!
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Jag nöp åt bakbromsen så mycket jag kunde och stannade med en bredsladd, inspektören vart väldigt imponerad och godkännde mej direkt.:tummenupp
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Tramsig tråd, man lär sig grundläggande bromskunskaper på en körskola, säg åt din polare att lära sig det om han ska köra hoj, att ha tur och med nöd o näppe slinka igenom på en uppkörning verkar rent ut sagt jävligt dumt.

Annars kommer han sannolikt skada/döda sig själv och ev. även andra i trafiken.

Om inte annat så ökar han ju sannolikheten för ovanstående om han vill att hans kompis ska kolla på ett mc-forum hur man "ska bromsa på ett bra sätt för att klara en uppkörning"...

:tummenner
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top