Hur ska man bromsa effektivt körprovet?

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Börja i låga hastigheter typ 30, 40 och 50 inte mer förrän dessa sitter, träna gärna på grus i början.
Det går utmärkt att bromsa upp trafikskolans hoj på framhjulet det gör man med eleven bakpå för att visa bromsverkan. Däck= michelin pilot power.:tummenupp
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jag fråga min lärare ifall jag inte skulle köra lite mer bromstest på nån lektion o prova att bromsa från 90 då jag aldrig hade gjort de.

Svaret va att jag för fan hade bromsat från 70 ett par ggr redan så varför bry sig, är för fan bara o bromsa :D

Ja se på fan, de e ju bara o bromsa...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag fråga min lärare ifall jag inte skulle köra lite mer bromstest på nån lektion o prova att bromsa från 90 då jag aldrig hade gjort de.

Svaret va att jag för fan hade bromsat från 70 ett par ggr redan så varför bry sig, är för fan bara o bromsa :D

Ja se på fan, de e ju bara o bromsa...

Efter att ha sett dig bromsa några gånger i 70 på deras fina motorcykel så gjorde han väl bedömningen att han helst ville slippa se dig greppa handtaget i 90. :tungan ;)

/J
 

Fender

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Bohuslän
Hoj
Suzuki
öka

Dom 3 bokstäverna kom jag på innan jag själv skulle köra upp...bokstäverna
kunde jag redan...*L*...men jag tänkte så här:

(Ö)gonen långt fram: Har man blicken långt fram så känner man direkt om det lutar åt något håll och kan
isf släppa bromsen lite för att återfå balansen.

(K)näna mot tanken: Då är man som en enhet med MC:n och det känns stabilt.

(A)rmarna raka: Är båda armarna raka så kan inte styret vrida sig.

Håller man hojen helt rakt (lodlinjen) när man bromsar kraftigt så är risken minimal att den "sticker" i sidled.

I början av inbromsningen kan man trycka hårt på b-handtaget, varefter
farten minskas så lättar man lite, alltså minimalt, på bromskraften för att hjulet inte ska låsa sig.

Fender
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Efter att ha sett dig bromsa några gånger i 70 på deras fina motorcykel så gjorde han väl bedömningen att han helst ville slippa se dig greppa handtaget i 90. :tungan ;)

/J

Möjligen... fick inte heller fortsätta övningsköra efter 3 lektioner..
Antingen e jag duktig på att köra så han tyckte de va onödigt att köra mer, eller så va han ba rädd om sin fina motorcykel..

Jag klarade ju uppkörningen så jag tippar på första alternativet :D..
 

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Ort
Jönköping, Mullsjö
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
haha :D ah roliga minnen ifrån i sommras, gör inte som jag ;P jag lyckades ställa mig på framhjulet efter 50 slalomet...
så inspektören sa; "mja, du får väl visa att du kan bromsa spå 70 och 90 sträckan sen" hahaha :D ah shit ni kan ju gissa hur svettig jag blev efter det...
första man tänker är att man sumpat 1300 spänn !?
:p så... bromsa hellre för lite än för mycket isåfall, du ska kunna bromsa effektivt men ändå kontrollerat... vilket jag inte gjorde... eller effektivt var det väl :p stanna på en 5öring.:tuttar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Möjligen... fick inte heller fortsätta övningsköra efter 3 lektioner..
Antingen e jag duktig på att köra så han tyckte de va onödigt att köra mer, eller så va han ba rädd om sin fina motorcykel..

Haha! :tummenupp

... så jag tippar på första alternativet :D..

Det tror jag också. Skojade bara. Du bjöd på ett oemotståndligt läge.

/J
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Det effektivaste sättet att få stopp på MC:n är att sätta ner fötterna i marken så hårt man kan. Håll hårt i styret och lyft hojen rakt uppåt när du har fötterna i marken så får du ännu mer bromskraft. Det är så de bromsar i MotoGP.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Nja.. det behöver du inte oroa dig över.. jag lovar... Skulle du köra ner i en sådan grop så har du andra bekymmer..
Böjda armar har du för att du ska kunna parrera med styret.. Har du armarna utsträckta sa bli de för stela.. Du bli för långsam.. och har måste flytta kroppen för att kunna röra styret..

Såklart! :tummenupp
Men det KAN bli som jag sa oxå :tungan
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
För att lära sig bromsa effektivt (inte bara på körprovet) så bör man träna träna träna och sen har man en känsla för hur mycket man kan/ska hålla in bromsen/bromsarna för att det ska ge bäst effekt.

Går inte att skriva ner på text men det man ska tänka på är som de flesta redan skrivit.. titta lååångt fram, spänn knäna mot tanken och tryck till så det känns och öka trycket vartefter.... nyper man så släpper man bara.. Och dutta bara lite med fotbromsen..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det effektivaste sättet att få stopp på MC:n är att sätta ner fötterna i marken så hårt man kan. Håll hårt i styret och lyft hojen rakt uppåt när du har fötterna i marken så får du ännu mer bromskraft. Det är så de bromsar i MotoGP.

Håller med! Inget slår ABS, Adidas Brake System. Bra mot fotsvamp är det också.:nicka
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Jag gjorde en stoppie på 50 km/h provet, alltså efter konbanan, inte så hög, ett par decimeter kanske. Men jag släppte ner den så fort jag kunde så "The Master" hann aldrig märka nått. :tummenupp Jag använde knepet som många verkar rådge. 100% fram, bromspinnen till bakhjulet petar man bara på med foten så att det ser ut som att man bromsar. Lite fusk men man kan ju också alltid lära sig att använda bakbromsen ordentligt. Hade inga problem på 70 och 90 proven. Fast klarade inte trafikdelen. :( Pga. att jag inte låg rätt på jättevida serperntinvägar.. :va Fattar inte hur VV-nissen tänkte egentligen. Oj, jag låg 10 cm för långt åt höger, åh nej. Men jag missade ju för helvete varenda långtradare och andra hinder jag stötte på. Jag klarade ju tillochmed "Brunrandskurvan", antar att alla som har åkt genom Tulling vet vilken jag snackar om. J-vla Tullingefjolla! :mad:
 
Last edited:

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Några tips:
1. Använd nästan enbart frambromsen (bakbromsen används för synsskull)
2. Bromsa gradvis hårdare så att du inte låser framhjulet (hårt, hårdare, hårdast)
3. Ha sträckta armar och blicken långt fram.

Punkt 3 är faktiskt svårare än vad den verkar.
Det underlättar om däcken är någorlunda uppvärmda när man ska göra bromstestet.

Mjääe,
1, mjoo medhåll.
2, åt helavete att du ska bromsa gradvis, effektivt är att kunna hitta 'hårdast' direkt och hålla den bromsgraden tills stopp.
3, körställningen skall innebära att du har balans, rakryggad om möjligt, knäna mot tanken, sedan armar o blick.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Mjääe,
1, mjoo medhåll.
2, åt helavete att du ska bromsa gradvis, effektivt är att kunna hitta 'hårdast' direkt och hålla den bromsgraden tills stopp.
3, körställningen skall innebära att du har balans, rakryggad om möjligt, knäna mot tanken, sedan armar o blick.

1. När man bromsar riktigt hårt har man knappt någon tyngd på bakhjulet, därför lägger man bara foten där för att det ska se "snyggt" ut. Finns många inom racing som inte använder sig av bakbromsen särskilt mycket men ändå lyckas få stopp.

2. Jo, men genom att bromsa hårt från början och sedan trycka till lite extra undviker man att låsa framhjulet. Om man klämmer till stenhårt direkt finns det risk att man bottnar framfjädringen och får ett studsande och glidande framhjul. Alltså är det ju lättare för en nybörjare (som inte har en aning om när hjulet släpper) att gradvis känna efter. Dessutom är inte bromsproven så jäkla omöjliga att man måste bromsa absolut optimalt för att klara dem.
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
1. När man bromsar riktigt hårt har man knappt någon tyngd på bakhjulet, därför lägger man bara foten där för att det ska se "snyggt" ut. Finns många inom racing som inte använder sig av bakbromsen särskilt mycket men ändå lyckas få stopp.
mja, vikten har du genom en korrekt sittställning, självfallet är det inte mycket alls du använder den, så, javisst :). (Jag är ingen expert, försöker bara förnimma mig 'rätt' information.)

2. Jo, men genom att bromsa hårt från början och sedan trycka till lite extra undviker man att låsa framhjulet. Om man klämmer till stenhårt direkt finns det risk att man bottnar framfjädringen och får ett studsande och glidande framhjul. Alltså är det ju lättare för en nybörjare (som inte har en aning om när hjulet släpper) att gradvis känna efter. Dessutom är inte bromsproven så jäkla omöjliga att man måste bromsa absolut optimalt för att klara dem.
Yes, det är lättast att göra så, men du skall vara så optimal som möjligt. Valde kanske fel bland dina jämnföringar innan, klämma till stenhårt är inte rätt - handlar ju om att hålla det läget innan det låser sig, baserat på väglaget - du vill ju få stopp på åbäket innan, inte efter något. Nä, absolut optimalt är skitsvårt, vettefan om det finns någon som gör sånna inbromsningar sammanhängande ;p Men inte lätt för en nybörare måste jag motsätta mig som argument, det handlar ju om att få en nybörjare att träna upp inbromsningar, oavsett om man går i skola eller inte - så, nybörjaren måste ju ta steget vidare till över nybörjare - det är ju lite det som är målet med förarutbildningar och övningskörning, ge de förutsättningar man kan ha - oavsett hoj :)
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
mja, vikten har du genom en korrekt sittställning, självfallet är det inte mycket alls du använder den, så, javisst :). (Jag är ingen expert, försöker bara förnimma mig 'rätt' information.)

Men inte lätt för en nybörare måste jag motsätta mig som argument, det handlar ju om att få en nybörjare att träna upp inbromsningar, oavsett om man går i skola eller inte - så, nybörjaren måste ju ta steget vidare till över nybörjare - det är ju lite det som är målet med förarutbildningar och övningskörning, ge de förutsättningar man kan ha - oavsett hoj :)

Jo, vikten mellan fram och bak kan påverkas något med sittställning, men när man bromsar hårt förflyttas tyndpungten framåt oavsett hur du sitter (det är därför framgaffeln trycks ihop men inte bakfjädringen). Vikten flyttas fram gradvis beroende på hur hårt du bromsar.

Precis, för en nybörjare kan det vara svårt att veta hur hårt man ska bromsa. Ett alternativ är att som du tycker "åt helavete att du ska bromsa gradvis, effektivt är att kunna hitta 'hårdast' direkt och hålla den bromsgraden tills stopp" med risk för att bromsa omkull och bli rädd. Ett annat är att känna sig för och succesivt öka bromskraften.

Teoretiskt sett går det att bromsa hårdare ju längre inbromsningen varar. Däcken värmsupp allt efter som och fjädringen jobbar sig neråd. Om man hugger till direkt kan gaffeln lätt bottna och kan därför inte parera ojämnheter längre.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top