Hur ska man underhålla ekrar?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Jag har jättemycket problem på ekrarna på mitt bakhjul på min ktm 525sx. Jag kör på crossbanan så det är ju en jävla påfrestning för bakhjulet, men ekrarna går av hela tiden. Jag vet varför dom gör det, det är för att mina ekrar är ojämt spända. Jag kan dock inte spänna ekrarna för alla ekrar som blir lösa går aldrig att spänna. Ekern har allid fastnat i muttern som sitter i fälgbanan. Jag vräker i 5-56 i muttern som man skruvar åt ekern med men det hjälper inte. Jag försöker dra fast en eker itaget i ett skruvstäd och sen försöker jag rubba på muttern men det går inte. Sitter så hårt att man skulle kunna tro att ekrarna var fastsvetsade i muttrarna. Sist så gjorde jag som så att jag klippte av alla ekrar som var lösa och satte dit nya. Efter att jag kört två gånger på crossbanan(två gånger inom samma vecka) så försökte jag spänna några av de nya ekrarna men de hade redan ergat fast!!!! Hur fan ska man bära sig åt för att kunna hålla ekrarna i trim så att man kan spänna dom. Vad ska man spruta i ekermuttern för att kunna få den att släppa från ekern?

Jag har jättemycket problem på ekrarna på mitt bakhjul på min ktm 525sx. Jag kör på crossbanan så det är ju en jävla påfrestning för bakhjulet, men ekrarna går av hela tiden. Jag vet varför dom gör det, det är för att mina ekrar är ojämt spända. Jag kan dock inte spänna ekrarna för alla ekrar som blir lösa går aldrig att spänna. Ekern har allid fastnat i muttern som sitter i fälgbanan. Jag vräker i 5-56 i muttern som man skruvar åt ekern med men det hjälper inte. Jag försöker dra fast en eker itaget i ett skruvstäd och sen försöker jag rubba på muttern men det går inte. Sitter så hårt att man skulle kunna tro att ekrarna var fastsvetsade i muttrarna. Sist så gjorde jag som så att jag klippte av alla ekrar som var lösa och satte dit nya. Efter att jag kört två gånger på crossbanan(två gånger inom samma vecka) så försökte jag spänna några av de nya ekrarna men de hade redan ergat fast!!!! Hur fan ska man bära sig åt för att kunna hålla ekrarna i trim så att man kan spänna dom. Vad ska man spruta i ekermuttern för att kunna få den att släppa från ekern?

Jag har kört tre säsonger nu utan att spänna en eker. (Bara supermoto, iof) Men om man börjar spänna nipplar så måste man fortsätta säger min erfarenhet. Plus att ekrarna fastnar i nippeln och går även av ibland. Det tar aldrig slut. Är du stor och ståtlig (Tung)? Lennartsson har kört cross sedan ångdriften. Hur gör du Lennartsson?

Kopparpasta, då kan dom inte ärga fast iaf. Tror snarare att nipplarna har satt sig i gängan på grund av påfrestningen.

Förmodligen har väl inte den första ägaren på hojen varit noga att hålla efter ekrarna i början när hojen var ny. Gör man det ordentligt när den är ny så brukar det vara relativt problemfritt senare.

Tvättar du hojen ordentligt efter varje gång du kört den? Speciellt fälgen bak? Gör du inte det är ju risken att det är smuts och annat dumt som sätter fast ekermuttrarna.

Ekrarna lever sitt liv enl devisen "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk"
om en eker är mer spänd för mkt kommer den gå av, nyckeln till att ekrarna håller är en 1.bra fälg och 2.jämnt spända ekrar av bra kvalitet.

Jo jag har ekrat en hel del till MTB cyklister och en rätt ekrad fälg håller mycket bra.

Gör om gör rätt! Bygg om hjulet från början, så slipper du hålla på o trassla med en eker här o en eker där. Hoppas att inget har börja skeva!

Gör om gör rätt! Bygg om hjulet från början, så slipper du hålla på o trassla med en eker här o en eker där. Hoppas att inget har börja skeva!
Bygga om från början är inte nödvändigt. Går nipplarna tillräckligt lätt så känner man med nyckeln hur spända dom är. Har byggt del cykelhjul och då har jag använt kedjespray till nipplarna (smidigast), både i gängorna och där dom ligger an mot fälgen. Då har dom alltid gått lätt och aldrig gängat upp sig. Ska göra samma sak på hojen nån dag.

Jag har kört tre säsonger nu utan att spänna en eker. (Bara supermoto, iof) Men om man börjar spänna nipplar så måste man fortsätta säger min erfarenhet. Plus att ekrarna fastnar i nippeln och går även av ibland. Det tar aldrig slut. Är du stor och ståtlig (Tung)? Lennartsson har kört cross sedan ångdriften. Hur gör du Lennartsson?

Kopparpasta, då kan dom inte ärga fast iaf. Tror snarare att nipplarna har satt sig i gängan på grund av påfrestningen.

jag är inte så stor, jag väger typ 80kg men det frestar ju på jävligt mycket när man hoppar. jag landar också ofta snett i dom långa hoppen så att det smäller i bakfälgen. kopparpasta ska jag köpa så kan jag börja använda det på alla ekrar jag byter.

Förmodligen har väl inte den första ägaren på hojen varit noga att hålla efter ekrarna i början när hojen var ny. Gör man det ordentligt när den är ny så brukar det vara relativt problemfritt senare.

Tvättar du hojen ordentligt efter varje gång du kört den? Speciellt fälgen bak? Gör du inte det är ju risken att det är smuts och annat dumt som sätter fast ekermuttrarna.

ägaren innan var nog duktig med att hålla efter. det är mer så att jag inte hade koll på att man måste hålla koll på detta förens mina första ekrar började gå av. nu försöker jag underhålla men det går inte för alla ekrar har alltid ergat fast.

Ekrarna lever sitt liv enl devisen "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk"
om en eker är mer spänd för mkt kommer den gå av, nyckeln till att ekrarna håller är en 1.bra fälg och 2.jämnt spända ekrar av bra kvalitet.

Jo jag har ekrat en hel del till MTB cyklister och en rätt ekrad fälg håller mycket bra.

mina ekrar är ju olika spända och det är därför dom går av, men jag kan inte spänna de lösa för alla sitter fast.

jag orkar faktiskt inte göra det. jag ska försöka rädda denna fälg. om det inte går köper jag ett helt nytt bakdäck

Bygga om från början är inte nödvändigt. Går nipplarna tillräckligt lätt så känner man med nyckeln hur spända dom är. Har byggt del cykelhjul och då har jag använt kedjespray till nipplarna (smidigast), både i gängorna och där dom ligger an mot fälgen. Då har dom alltid gått lätt och aldrig gängat upp sig. Ska göra samma sak på hojen nån dag.

kedjespray skulle jag ju kunna köra med. funkar det lika bra som kopparpasta?

dock undrar jag ju fortfarande:
Hur ska jag få loss alla mina ekrar som sitter fast? Vad ska jag spraya på dom för att dom ska släppa?

Last edited:

Kanske inte nödvändigt, men det har ju inte gått så bra för honom att byta enstaka ekrar. Om det var jag skulle jag byta alla ekrar för att veta att det blir bra. När ekrar går av får ju dem som e kvar ett rent helvete...

Om du inte byter alla ekrar, markera dem nya på ngt sätt, så ser du om det är dem gamla eller dem nya som går av. Om det är dem gamla som går av, innebär det bara att du skjuter runt problemet, vilket det låter som i detta fall eftersom problemet bara fortsätter...

dock undrar jag ju fortfarande:
Hur ska jag få loss alla mina ekrar som sitter fast? Vad ska jag spraya på dom för att dom ska släppa?
Håller med dig... nipplar som sitter fast är hel värdelöst. Vanlig kontaktspray kryper ju bra så prova med det på dom som sitter fast. Dom som inte lossar klipper du av och byter ut. Det bästa är om du skruvar av en i taget av dom som går att skruva på och smörjer in dom ordentligt så slipper du garanterat framtida problem. :tummenupp

Håller med dig... nipplar som sitter fast är hel värdelöst. Vanlig kontaktspray kryper ju bra så prova med det på dom som sitter fast. Dom som inte lossar klipper du av och byter ut. Det bästa är om du skruvar av en i taget av dom som går att skruva på och smörjer in dom ordentligt så slipper du garanterat framtida problem. :tummenupp

är kontaktspray bättre än 5-56? menar du sån där kontaktspray som man sprejer på elkontakter.

Last edited:
Hehe, spelar nog ingen roll, kontaktspray, multispray, 5-56, wd-40, rostlösare... använd det du får tag på enklast/billigast. :pannkyss

jag har sprayat i 5-56 i kanske 10 omgångar nu i varje ekermutter under 3 dagars tid. trots detta kan jag inte få loss en enda eker. då drar jag fast en eker itaget i skruvstäd så hårt jag bara kan och sen drar med ekernyckel. går inte att rubba någon.

jag har sprayat i 5-56 i kanske 10 omgångar nu i varje ekermutter under 3 dagars tid. trots detta kan jag inte få loss en enda eker. då drar jag fast en eker itaget i skruvstäd så hårt jag bara kan och sen drar med ekernyckel. går inte att rubba någon.

Drar du åt rätt håll då :D

Jag har Guldeloxerade titanekrar på MTBn de funkar o håller :tungan

Då klipper du av dom och byter. :tummenupp

jag kan rubba en eker av 34. är inte så sugen på att klippa av 33 stycken.

en kille tipsade mig om att lägga ner hela bakfälgen i en tunna med diesel. jag har ju tyvärr dock ingen dieseltunna hemma i lägenheten...

Då är det 33 st du behöver byta. :D (Hade jag gjort iaf. ;))

Hade också problem med fastsittande nipplar.
Jag höll en hammare på nippel som mothåll och knackade försiktigt på andra sidan av nippeln med en annan hammare och då släppte dom!
Värt att prova!

nu har jag fått loss alla ekrar utom en!!!!!! jag öste på 5-56 på alla ekrarna från alla håll och sen använde jag mig att en sånt här skruvstäd på bilden från clasolsson för att hålla fast dom. ett litet smidigt skruvstäd som har en skåra i sig som ekern lägger sig i och så sitter den så gott som helt fast.
så nu är 33 ekrar isärskruvade, rengjorda och insmörjda med massor av kedjespray. nu ska det bli spännade att se om jag kommer att kunna skruva på dom i fortsättningen utan att behöva använda så mycket våld.

Bifogat

• skruvstad.jpg
    skruvstad.jpg
    31.4 KB · Visningar: 85
När jag byggde en ny fälg så använde jag kopplar pasta på alla ekrar och jag har aldrig haft problem att spänna ekrarna.

När du har en byt ekrarna, var noga med att spänna efter dom.
Jag byggde fälgen förra året och jag får fortfarande dra efter min.

Fälgen jag byggde var till en cross.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...