Hur skall man starta?

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Fyfan! Det käns inte bra att skriva en sådan rubrik men okey då. Idag skulle jag dra igång pärlan och ta mig en liten sväng. Men den vill inte starta... jag har laddat batteriet helt fullt och jag har bensin. Så jag tror att jag har lyckats släcka stiften. OK! Det kan man fixa... har nu köpt(installerat) nya + att batteriet står och laddar, men nu skall jag snart starta... hur skall man göra tycker ni? Skall man ha full choke(stavning?) eller ingen eller vad ?

Tacksam för svar...

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jag har ingen större erfarenhet att starta en förknasarhoj, men startgas är ju aldrig fel. :tummenupp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har hojen stått länge sedan du hade igång den senast ? Och med samma gamla bensin i som du då körde på ? Stäng i så fall av bränslekranen (om den inte är vakuumstyrd, för då ska den vara stängd automatiskt om den är i läge "ON" :) ) och dränera ur den gamla bensinen ur förgasarna. Fyll på i tanken med ny soppa så mycket det går och vrid på kranen. Starta (med full choke oftast).

Bensin som stått någon månad i flottörhuset på en förgasare är inte tjänlig för att starta med.

Man kan hjälpa till med startgas också, en lätt dusch in i insuget bara och så nytt försök. Du har väl kollat att RUN/OFF-brytaren inte ställts i OFF-läge ? Inte så dum fråga som man kan tänka sig - det är lätt hänt att komma åt den av misstag och glömma bort att den finns... ;)

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Tack för svaren!

Den gick igång på stuberten med nya stift. Har varit ute nu och kört av 5 mil :)... Nu fryser jag som faen... Ingen som har lust att åka imorgon (hela dan) eller på fredag(innan kl 17:00) PM:a eller svara här...

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
S3 -04
Imorgon pluggar jag. På fredag ska det bli sol och +18'C och jag är ledig. Kanske tar sig en tur? :rolleyes:

Btw, startgas - buh... läskigt värre. Utom på Saab 900 och Volvo 240, samt deras gelikar.

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Fint väder :) skall vi ses vid pumpen eller nåt? Hoppas att det är fler som inte jobbar på fredag som vill hänga med...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ledig på fredag, men åker till Åland istället för bankörning (hela helgen!!) :)

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
NinjaNurse skrev:
Btw, startgas - buh... läskigt värre. Utom på Saab 900 och Volvo 240, samt deras gelikar.

Jobbade en gång på en gård på Åland över en sommar, de hade en gammal zetor vars livselixir var just startgas :brinnerup

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...