Hur späner man fast en hoj på en släpvagn?

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Ska köpa hoj snart, men hur spänner man egentligen fast när man transporterar den? ska man ha något särskilt ställ, eller är det bara o ställa den på släpkärran och dra massa spännband?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ställ den med framhjulet mot framlämmens övre hörn o bakändan trycker du mot högra sidan alltså dioginalt över vagnen...sätt den på stödet med en planka under(ifall vagnen inte pallar trycket från stödet.

dra ett spännband över framgaffeln o tryck ner styret så att man använder gaffelfjäderns kraft för att "hålla fast " hojen.

dra sedan en bak nånstans gärna över ramen så att man trycker ihop fjädern bak oså(ej krav men helst)

om du vill o kan så låt spänn fast främre spännb så att hojen trycks framåt o bakre så att hojen dras lite bakåt :tummenupp :tummenupp så gör jag o har alltid funkat :rofl

HanneZ

Guest
Tryck inte ihop gaffeln för mkt bara, bara precis så mkt som krävs för att den ska stå bra!

Gick med
11 Apr 2004
Hoj
några
Jag drar fast min cross med två spännband som sitter på styret o drar ner framgaffeln men jag har en trä kloss mellan däcket o framskärmen så jag sparar på fjädrarna, har aldrig tappat hojen från pick upen :tummenupp

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
var noga med att den står helt rakt, spänn fast den så att fjädringen blir helt ihop tryckt, sen sitter den som berget.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Ställ den inte diagonalt, om man blir tvungen att bromsa hårt så håller inte spännbanden utan hojen välter.

Framhjulet mot släpets framstam, ett spännband på varje sida från gaffelkronan snett framåt och dra ihop gaffeln. Inget stöd nerfällt!
Komplettera med ett band över sadeln eller runt bakre fotpinnarna så att inte bakänden studsar åt sidan. Inget mer behövs den står bergstadigt.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
KalleNorton skrev:
var noga med att den står helt rakt, spänn fast den så att fjädringen blir helt ihop tryckt, sen sitter den som berget.

Japp, ett spännband snett framåt åt var sida. Tryck ihop fjärdingen. Ett band bakåt från bakhjulet. Inget stöd. ( Du knäcker det annars. )

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Robban W skrev:
Här är några kanon tips + ett strålande foto på hur det enkelt ska spännas.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=39460

Så här har jag kört ungefär 600 resor till och från tävlingar. Har tappat hojen en enda gång när två solblekta (tag lärdom) strapp gick av. Hojen satt dock kvar på kärran i framhjulet så att bara passagerarhandtaget blev skrapat. Värre blev det med bilen som fick en buckla på bakskärmen när hojen slängde fram i en tvär högerkurva samtidigt som jag bromsade. Har väjt för allt från djur till timmerstock på vägen (beckmörkt på natten) då släpkärran var långt uppe på bara ett hjul och nästan tippade. Notera "bläckfiskstrapparna" som tar upp eventuellt slack på de kraftigare förtöjningsstrapparna.

Bifogat

• vagnsurrning.jpg
    vagnsurrning.jpg
    77.2 KB · Visningar: 2,047
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
några
KalleNorton skrev:
Om man vill att fjädrarna ska hålla så ska man ej trycka ner fjärdringen i botten! Släng nåt emellan(tillsåggad kub) däck o skrärm så står den stabilt ändå :gnissla

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Bäst är att strappa ned hojen i de ofjädrade delarna, t.ex. undre gaffelbenen samt bakhjulsaxeln. Då kan hojen hoppa upp och ned bäst den vill utan att strapparna belastas i onödan.

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Somehow skrev:
Ska köpa hoj snart, men hur spänner man egentligen fast när man transporterar den? ska man ha något särskilt ställ, eller är det bara o ställa den på släpkärran och dra massa spännband?

Två spännband i nedre styrkronan ett på var sida...spänn ner gaffeln men inte ner i botten. Framhjulet skall stå rakt. Mc:n mitt i kärran med framhjulet mot främre lämmen.

Ett spännband att dra ner bakramen med...sida till sida i kärran över bakramen. Går även att köra utan detta...men har man täckt kärra så ser du inte om bakhjulet studsar åt sida...bra att försäkra sej mot detta.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bläckfiskar är guld.
Dom tar upp ev. slack i remmarna när/om hojen fjädrar ner och hindrar
då att krokarna hoppar av.

Ett fyra brädor som ett # hindrar framhjulet att hoppa/glida åt sidan; inte dumt
heller ibland.
/u

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
enhjuling skrev:
Varför ha framhjulet snett och bryta i gaffeln?? :va

Hur hårt tror du att du behöver spänna hojen om jag får fråga?

Erfarenhet visar att det funkar finfint att spänna på så vis och att spänna svagt framåt.. Vill man ställa en hoj till brevid så spänner man bara ett band mellan hojarna och ett från vardera hoj ner i golvet.. står stadigt som f*n

//jaG

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Ställer alltid upp hojen på depåstödet innan jag börjar spänna, då slipper man spänna "sönder" gaffeln.

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Zeb_Macahan skrev:
Hur hårt tror du att du behöver spänna hojen om jag får fråga?

Erfarenhet visar att det funkar finfint att spänna på så vis och att spänna svagt framåt.. Vill man ställa en hoj till brevid så spänner man bara ett band mellan hojarna och ett från vardera hoj ner i golvet.. står stadigt som f*n

//jaG

lastsäkring skall klara 4 gånger lastvikt framåt, dubbla bakåt och sidled och 3 gånger uppåt....
ställer du hjulet snett och du säkrar dåligt så går det sönder om det börjar röra på sig, och då behövs det inte mycket...
själv spänner jag ett band från sving/ram framåt och två från gaffel ner och bak...
för spänner du allt fram mot lemmen kan den brista, och då har du en hoj i baksätet.... :crash
det är bäst att du vet vad lemmen klarar, dom är inte särskilt grova på vanliga släp...

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Lägg omkull den på sidan sen drar du bara ett spännband över den.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...