Hur spärrar man växellåden på en motor?

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Hade tänkt att spärra lådan på en hoj till ungarna. Så här hade jag tänkt att spärra: 1 kvar friläge kvar 2 kvar 3-6 spärrade. Hur gör man detta? Vill inte att ungarna kör ihjäl sig och brassar på i 115 km/h. Motorn är en liten 2taktsmotor på 80cc av den typ man kan hitta på 80cc crossar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är det inte bättre att minska effekten/strypa gasen? Man kan ju göra sig rätt illa på ettan också om man gasar på för häftigt. Dessutom borde det vara otroligt mycket enklare att göra det än att börja bygga in begränsningar i lådan.

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Håller med om gasstrypning.
Spärra i gashantaget eller tex med tjockare trottellock är klart enklare än att klyva motorn för att spärra lådan mekaniskt. Strypningen ska väl bort om ett par år oxå ;)

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Spärra trotteln på något sätt. Dom är så fruktansvärt "allt eller inget" och det är bättre ätt tex flytta lite på en skruvnippel när dom är mogna för lite mer.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Trottelstopp eller spärr i gashandtaget :tummenupp

Med tanke på hur yngre folk brukar hantera kopplingen så kommer den hojen garanterat få ett par flygturer innan ungarna antigen lär sig åka iväg lugnt eller tröttnar på att landa på röven :D

this_is_me

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
yamaha wr450f motard
måste hålla med om att en spärr i gasen (throttelstopp) är den bästa strypningen för då minskar man ju även att den blir så aggressiv. plus att den är betydligt enklare än att börja mixtra med växellådan.
nu vet jaginte riktigt hur man ska göra ett throttelstopp på enklaste sätt men borde väll igentligen bara vara att lägga in en kloss/bricka/mutter/träbit som (förlänger) throtteln och gör att den stoppas tidigare än vanligt.

Gick med
21 Jan 2010
Hoj
en av varje sort.
Hade tänkt att spärra lådan på en hoj till ungarna. Så här hade jag tänkt att spärra: 1 kvar friläge kvar 2 kvar 3-6 spärrade. Hur gör man detta? Vill inte att ungarna kör ihjäl sig och brassar på i 115 km/h. Motorn är en liten 2taktsmotor på 80cc av den typ man kan hitta på 80cc crossar.

måste hålla med om att en spärr i gasen (throttelstopp) är den bästa strypningen för då minskar man ju även att den blir så aggressiv. plus att den är betydligt enklare än att börja mixtra med växellådan.
nu vet jaginte riktigt hur man ska göra ett throttelstopp på enklaste sätt men borde väll igentligen bara vara att lägga in en kloss/bricka/mutter/träbit som (förlänger) throtteln och gör att den stoppas tidigare än vanligt.

Eftersom det är en 80cc så antar jag att det är 2t, att sätta trottelstopp i en sådan innebär att den aldrig får varva ur, den kommer alltså sota igen och typ inte gå funka redan efter en kvart.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Varför inte strypa insuget istället?

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Att sätta en begränsning i gashandtaget skulle jag säga är den mest skonsamma "enkla" lösningen. Kan dessutom steglöst justeras efterhand som kidsen växer in i hojåkat. :)

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Du kan fixa lådan genom att ta bort stiften på selektortrumman, men det kommer suga när du vill ha tillbaka dem igen.

Det jag skulle föreslå är en sk "terminator" som ungarna för några år sen monterade på sina mopeder och helt enkelt är ett ställbart övervarvningsskydd som du ställer in med en vridpott. Det gör det enkelt för dej att öka "dosen" allt eftersom deras glädje avtar och suget på effekt ökar.

Dessutom hade man ofta en liten fjärr till dem så man kunde slå på/av när polisen kom. Det gör det enkelt för dej att "slå av" och varva ur motorn lite ibland eller när du ska visa ungarna "hur pappa gör" :D

Annars lägger jag min röst på ett gasstopp. Det gör du enkelt genom att sätta ngn hylsa eller liknande på gasvajern i trotteln.

/Fredde

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Eftersom det är 2t hade jag nog punktat en bricka i mynningen på kröken och ev. kombinerat med ett gasstopp om det behövs.
Effektkurvan kommer inte att bli så aggressiv.

Stryper man bara gasen kommer hojen ändå kunna köras på höga varv och iom att det bara är på halvgas tror jag det finns risk för att det nyper.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati