Hur spöar jag mina arbetskollegor i gokart?

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Svart R1
Nästa helg ska jag tillsammans med mina arbetskamrater besöka den lokala gokartbanan för race. Har själv bara kört gokart en gång tidigare så jag har näst intill noll erfarenhet.
Så, vad är viktigt att tänka på? Några små tekniktips? Vilka fel och misstag är vanligt hos nybörjare?
Har ingen aning om hur banan ser ut eller vilken typ av gokart vi kommer att köra, och som ni säkert förstår är det extrtemt viktigt att vinna detta race. :)

Alla gokart stjärnor, lätta era hjärtan och kom med racingtips!
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Bromsa sent och hårt. Många bromsar för lite och går på sladd i kurvorna, det är då det går riktigt långsamt.

/S. Nigel
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Men ack så roligt det är att gå me sladd genom kurvorna =) Sabotage kan nog funka... passa på att smyga in innan o sabotera alla utom en gocart o se till att få den hela när ni ska köra. Så vinner du även om du e sämst :rolleyes: Nämen standard misstaget e väl att man tar kurvorna saktare än vad som går... man kan köra väldans fort genom kurvorna innan det släpper. För övrigt så tycker jag det greppar betydligt bättre på asfalt än målad betong som det brukar vara inomhus.
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Prova att luta dig utåt-bakåt i kurvorna så du får mer vikt på
ytterbakhjulet, för det är där du behöver greppet.
Lycka till
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Det vanligaste misstaget som nybörjare gör (gäller all racing) är att man bromsar för tidigt och löst, men framförallt så går man in i kurvan för tidigt och får därmed i förlängningen en raceline som är tämligen FUBAR!
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Det läskiga är att den bara bromsar på bakhjulen... Det är inte att tänka på att försöka parera en sladd pga bakhjulslåsning... den vänder på en femöring, sen frontar man med bakomvarande bilar...

Sen kan man ju påpeka att det går att köra bra mycket fortare i kurvorna än vad man tror...

Sen kan du förmodligen dra i gasvajern för hand för lite extra fart...för att ibland är bilarna kalibrerade för att gå exakt lika fort...
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det ska till en jävla sväng för att man överhuvudtaget ska behöva släppa gasen från bottenläget. Bara att bromsa samtidigt som man ger full gas, hela tiden. Detta funkar utmärkt på inomhusbana på asfalt iallafall. På betong släpper det säkert lättare och då vetifan hur man gör.
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Som någon sa innan, luta dig UTÅT i kurvorna, tvärtemot ens egna instinkter.
Då enklara Cartar inte har någon diff i bakaxeln så bromsar därför det hjul som går långsammast, vilket är innerhjulet, har du mest vikt på ytterhjulen (helst all vikt, kör gärna på två hjul) så kommer du snabbast fram.
Och det krävs en hel del innan det släpper som sagt.
Annars är väl ett tips att gå ner i vikt :)

//Anders.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Gustav1 skrev:
Det ska till en jävla sväng för att man överhuvudtaget ska behöva släppa gasen från bottenläget. Bara att bromsa samtidigt som man ger full gas, hela tiden. Detta funkar utmärkt på inomhusbana på asfalt iallafall. På betong släpper det säkert lättare och då vetifan hur man gör.

Somliga kartar tar stryk då man både gasar och bromsar samtidigt och är i dessa fall ett stort no-no att göra så. Vidare är betong som du nämner ganska halt, vill minnas det var betong både i Malmö och Borås.
 

Skorpan

Guest
Gustav1 skrev:
Det ska till en jävla sväng för att man överhuvudtaget ska behöva släppa gasen från bottenläget. Bara att bromsa samtidigt som man ger full gas, hela tiden. Detta funkar utmärkt på inomhusbana på asfalt iallafall. På betong släpper det säkert lättare och då vetifan hur man gör.
det beror på hur tvära kurvorna är,på denna så kan man inte bara gasa hur som helst
o på dom kartarna jag har kört så kan man inte gasa o bromsa samtidigt
 
Last edited:

Skorpan

Guest
när vi ändå pratar go-kart.....jag o brorsan ska iväg o köra en sväng imorrn,nån som hänger på???
 

Ulfbåge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S yadayada ed.
Om man är stor och småtjock som mig, då måste du starta genom att hålla full gas och full broms... å hoppas på att du startar i första led.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Kör fort = Använd bromsen (låter sjukt men är sant).

Skär inte in för tidigit i kurvan (börja inte svänga för tidigt in i kurvan)

Låg tyngdpunkt

Luta åt fel håll (burka typ)

Våga bormsa sent

Man kan alltid åka minst lika fort som dom andra, sen kan man öka - sitter i huvudet


Om det inte funkar finns det många bra tips hur man kan "sätta av andra" :D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Se till att inte hamna först, utan lägg dig som andra eller tredje man. Lättare att jaga och vänta på misstag av andra än att bli jagad och begå misstag.
Som så många andra säger, luta dig inte inåt i kurvorna, utan över bakåt/utåt det yttre hjulet.
Försök att hitta bästa spår genom kurvorna första varvet, det tjänar du enormt mycket på istället för att försöka experimentera genom hela heatet. Och tänk inte tillbaka på hur bra förra varvet gick (förutom att minnas kurvorna såklart) utan inrikta dig på det varvet du kör.

Och viktigast av allt, STÄNG de jävlarna som försöker komma förbi men inte genom att missa apex totalt och skrota av :D
Och har du nån snabbare bakom, vänta till bra kurva och låt de komma förbi i hög fart på innern, då plockar du dem oftast i nästa inner. (om det är en sån kurva vill säga)
Och satsa inte på att åka på sladd hela tiden, även fast det är roligare :fakta , utan bromsa mycket och hårt för att istället gasa ur kurvan och inte in i den. Eller nåt.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
abstruse skrev:
Somliga kartar tar stryk då man både gasar och bromsar samtidigt och är i dessa fall ett stort no-no att göra så. Vidare är betong som du nämner ganska halt, vill minnas det var betong både i Malmö och Borås.

Givetvis kan de ta stryk av den..."omilda behandligen".

Men handen på hjärtat, vem fan bryr sig? Det är ju inte direkt gratis att köra heller.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Gustav1 skrev:
Givetvis kan de ta stryk av den..."omilda behandligen".

Men handen på hjärtat, vem fan bryr sig? Det är ju inte direkt gratis att köra heller.

Ursäkta min svenska, men det där var en dj*vla inställning. Det lär ju inte bli billigare om kartarna körs sönder och det, mer eller mindre, med "berått mod", om uttrycket tillåts...
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
När vi ändå pratar gokart, som någon tidigare sa, så passar jag på att fråga om någon vill köpa MIN gokart!?!?

Det är en fin gokart med MYCKET delar som följer med. Två motorer varav en 100cc parilla tävlingsmotor och en mindre "nybörjarmotor" som är en motorsågsmotor. Tillbehör är många däck varav några nya (olika dimensioner för olika tävlingsklasser), några extra fälgar, en del drev, lite annat småkraffs, en ställning och en uppsättning dubbade vinterdäck! :D

Tänkt mig nånting omkring 7000:- kan visserligen diskuteras.

Frågor kan PM:as till mig och jag kan skicka fler bilder via mail.
 

Bifogat

  • 102_0239.jpg
    102_0239.jpg
    102.7 KB · Visningar: 1,609
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top