Hur spacklar jag gipstak på bästa sätt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Håller på och renoverar och i vanliga fall så brukar jag aldrig göra mer än till den punkt då det är dags att måla då jag håller i en hammare och inte en roller, men nu tänkte jag måla lite själv.
Jag har gipsat om taken då det satt väv där tidigare och jag har använt mig av vanligt 270x120-gips istället för takgips.
Givetvis har jag fasat av kortsidorna för spackling.
Men sen då? Bara köra väv i spackelfalsen och sen spackla på skiten? En eller två gånger?
Där det har rivits av lite papp spacklar jag också på lite antar jag?
Grovlek på slippapper, funkar 120 bra?
Som sagt, jag brukar snickra och inte syssla med såna tråkiga saker som målande :(
Men jag har åtminstone köpt riktig dyr takfärg och inte nåt billigt skit för 99:-/hink då jag fick det tipset tidigare av en målare.

Just ja, ska måla massa väggar också. Jag har en bruten väggfärg glans 7 (matt ska det vara tydligen?) men vilken sorts roller bör man använda? Samma typ som till taket? Köpte nåt kit från Anza med 25cm bred roller, orka rolla med 18cm :näsblod

När jag gipsade om våra tak här hemma tyckte jag det var sjukt viktigt att få idiotfinish på spackelfogarna. Inte helt lätt om man inte heller vill hålla på i en evighet med spackelskrapan.
Det syns väldigt väl om man har missat nånstans.

Till det sista rummet jag gjorde iordning köpte jag sån där renoveringstapet och tapetserade gipsskivorna med istället. Då behöver man inte vara riktigt lika noggran med spacklandet...

Lycka till!

lägg på åen omgång spackel, sen väntar du tills skiten torkat in, sen går du lös med sandpapper. sen är det bara att upprepa till du är helt nöjd, då tar du en fin borste och sopar(alternativt dammsuger) i taket så du inte får damm i färgen.
När jag sjävl gjorde spcklingsjobbet lade jag på 4 lager+ett extra där det behövdes. låt det ta sin tid, brukar bli bäst så:tummenupp

Målning/spackling och då speciellt tak, det är där målare med skills utmärker sig mot den glada amatören. Ha du högt krav på finnish så rekommenderar jag hjälp.

Men,

Det finns ju lite knep. Du ska använda pappersremser när du spackla, ej väv. Sen för att få gott resultat så är det smidigt med microlitväv. Matt färg är för tak, ej vägg. Matt färg på vägg är även svår att hålla ren.

lägg på åen omgång spackel, sen väntar du tills skiten torkat in, sen går du lös med sandpapper. sen är det bara att upprepa till du är helt nöjd, då tar du en fin borste och sopar(alternativt dammsuger) i taket så du inte får damm i färgen.
När jag sjävl gjorde spcklingsjobbet lade jag på 4 lager+ett extra där det behövdes. låt det ta sin tid, brukar bli bäst så:tummenupp

Skulle vilja se det gipstaket som inte har remsor i skarvarna utan bara spackel...

Det kan vara rätt klurigt att få till ett tak bra, särskilt om du har belysning som ger släppljus i taket.

I mitt garage så använde jag ett typ av fix (pulver+vatten) på ett par ställen på väggarna av olika anledningar.
Det var jäkligare att slipa men det sjönk ytterst lite och blev riktigt bra! Så jag hade nog spacklat jämnt med "fixet" och sedan spacklat med vanligt finspackel den sista svängen innan målning.

Men jag är definitivt ingen målare så mig kanske man inte ska lyssna på, men så hade jag nog gjort iaf.

Typ detta menar jag, http://www.bostik.se/Products/Direct/P0108.aspx

/J

Ok, nu hann jag spackla hela taket igår utan dessa svar...
Jag körde med vävremsa ändå i taket, men tydligen så skulle man använda detta enligt målarna men pappersremsa kanske hade funkat det med.
Jag har spacklat 2ggr hittills men jag ska slipa av det om en stund och sen toppspacklar jag nog det en gång till.
Och ja, det ska bli helt jävla perfekt. Om det inte ser bra ut när jag har målat skiten så får jag gå på det igen med spackelspaden :mad:
Och ja, givetvis har jag TAKfärg. Beckers premium eller nåt sånt tror jag den hette, eller Alcro. Sen har jag köpt matt färg även till väggarna men den är tydligen tvättbar/användbar trots detta.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti