Hur standard är 600 std??

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Ort
$kå|\|e
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Hur standard är hojjarna i standard 600 klassen egentligen? Vad är tillåtet att byta/ändra, får man trimma eller faller man utanför ramarna då?? Frågar enbart då jag såg på SVEMOs sida att det fanns en sådan klass.
Ni med erfarenhet, vad kostar en säsong i de olika klasserna om man nu bortser från transportsträckor som varierar utifrån var man bor.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Man får byta till kraschkåpor, ta bort lysen och blinkers, byta däck. Man får visst mappa om sprutet också. Gulsnabbtrajja vet mer.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Drevning var också tillåtet men sen börjar det ta stopp....

Vad gäller kostnad så använd sökfunktionen på racingforumen här och på bikeproject.com. Svaren har besvarats hundratals ggr... :)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Med risk för att hamna på bärplockning ute i skogen påstår jag att standard är precis som det låter, d v s standard. Yttest små modifieringar är tillåtna, som regndäck, drev, styrdämpare och munstycken. Inga slipon, inget motortrim, inga eftermarknadsdämpare, inget något. Standardhojarna är nästan pinsamt likt sitt original. Det är inte mycket "race" på en sådan hoj, eller det är kanske just det det är? Det finns olika skolor. Det roliga att vem som hellst kan ta sin hoj och jämföra varvtider. Så nu vet alla med en R6'a att om ni inte lyckas köra runt Sviestad på 54,4 kan ni inte skylla på hojen i alla fall! Det är bara att trä på ett par klibbiga däck och ge sig ut.
 

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Teddy skrev:
Med risk för att hamna på bärplockning ute i skogen påstår jag att standard är precis som det låter, d v s standard. Yttest små modifieringar är tillåtna, som regndäck, drev, styrdämpare och munstycken. Inga slipon, inget motortrim, inga eftermarknadsdämpare...
Komplement till texten ovan: Supersportreglementet gäller för däck, bromsslangar/belägg får bytas, fotpinne (inte fäste osv.) och växelförare får bytas, olja i gaffel + nivå får ändras, clip-on får bytas.
Mappning av sprut får INTE göras om jag förstått det hela rätt.
Dessutom får man (efter samtal och OK från Lodnert) byta ut vissa originaldelar som lätt kraschas sönder och ofta kostar multum + att man får skydda cykeln med kaspuckar osv.

Det är sunt förnuft som gäller, och har du något som faller utanför ramarna för reglementet KAN du bli av med poängen om någon lämnar in en protest, även om du bara bytt ut den grejen av ekonomiska skäl. Dock tror/hoppas jag inte det händer i Sverige, såvida inte någon börjar smygtrimma.
 

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Standardhojarna är nästan pinsamt likt sitt original. Det är inte mycket "race" på en sådan hoj, eller det är kanske just det det är? [/B]



Norrmännen har kört denna klassen innan och på Gälleråsen åkte kommer inte riktigt ihåg vem det var men enn SS600 kille ca 1 sekund långsammare än vad SS 600 körde på.
Dag Steinar Sundby eller någon av de killarna var det....
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Quitte skrev:
Komplement till texten ovan: Supersportreglementet gäller för däck, bromsslangar/belägg får bytas, fotpinne (inte fäste osv.) och växelförare får bytas, olja i gaffel + nivå får ändras, clip-on får bytas.
Mappning av sprut får INTE göras om jag förstått det hela rätt.
Dessutom får man (efter samtal och OK från Lodnert) byta ut vissa originaldelar som lätt kraschas sönder och ofta kostar multum + att man får skydda cykeln med kaspuckar osv.

Det är sunt förnuft som gäller, och har du något som faller utanför ramarna för reglementet KAN du bli av med poängen om någon lämnar in en protest, även om du bara bytt ut den grejen av ekonomiska skäl. Dock tror/hoppas jag inte det händer i Sverige, såvida inte någon börjar smygtrimma.
Komplettering enligt vad jag klurat ut: Clip on får bytas men ska ha samma vinkel som original.
Mappning av sprut är OK men inte att ändra att tändning (Mao samma effekt som du får genom att bestycka en förgasare vilket även det är OK om det görs med originaldelar). Fotpinnar får bytas men måste ha samma placering och längd som original. Växelförare får inte bytas däremot får växellägena ändras. Kedja och drev får bytas.
 

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
gulsvartkawwa skrev:
Mappning av sprut är OK men inte att ändra att tändning (Mao samma effekt som du får genom att bestycka en förgasare vilket även det är OK om det görs med originaldelar).
Då borde man väl kunna beställa original ettor och nollor till mappningen också? :D
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Quitte skrev:
Då borde man väl kunna beställa original ettor och nollor till mappningen också? :D
Absolut :) Det var iaf svaret jag fick från Sköld. Å andra sidan är det ju ganska hypotetisk trimning eftersom man inte får ändra tändningen. Rimligtvis är ju redan mappningen optimerad till det orginalrör som inte får bytas. Men drev är nu beställda iaf så du får se upp när jag kör om dig på Falken Quitte :)
 

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
gulsvartkawwa skrev:
Absolut :) Det var iaf svaret jag fick från Sköld. Å andra sidan är det ju ganska hypotetisk trimning eftersom man inte får ändra tändningen. Rimligtvis är ju redan mappningen optimerad till det orginalrör som inte får bytas. Men drev är nu beställda iaf så du får se upp när jag kör om dig på Falken Quitte :)
Hehee, bring it on... :rock
Skall bli superkul, gillar verkligen den banan även om jag inte är så snabb kanske (bara åkt där på racet förra året).
Annars tänkte jag göra en helrenovering av min hoj innan... Jag skall byta tändstift alltså :p Ååhhh, det är så jobbigt att köra standard!
Vi borde ordna dit en bromsbänk så vi får svart på vitt hur många (eller få) hästar vi har allihop.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top