Hur stor risk är det att kedjan hoppar av?

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hej på er,

Jag har legat under hojjen ett antal gånger och spänt kedjan fram och tillbaks, för hårt eller löst.. Ja ni vet säkert vad jag pratar om men nu känns det bra. Då har jag varit ruskigt petig och legat under och mät slacket med alla möjliga verktyg och måttinstrument !!

Nu undrar jag HUR stor risk är det att kedjan hoppar av? När man pluggade teori och läste i böcker var det ju rysligt noggrant. Är den för löst spänd kan den hoppa.. är det för hårt spänt, ja då kan den också hoppa av läste man.

Hur resonerar ni? Har ni varit med om problemet? Det är ju kraftiga grejer så jag vet inte hur stora riskerna är. Men jag vill inte ens tänka vad som händer om kedjan hoppar i 100km/h.

spänn lagom så hoppar inget.. 2-3cm spel. blir mindre när du får tryck på dämparen.. inte så noga för lite gatkörning. Skulle den hoppa eller gå av vilket i princip aldrig händer så slappna av när du flyger i luften

Det viktigaste är väl ändå en VÄL omskött kedja, dvs rengjord och insmord med kejevax samt att hålla koll på slitagevarnare. då känns risken för brott / att kedjan hoppar av som minimal.
Samt att man sparar en slant då man slipper byta efter 1000mil.

Det viktigaste är väl ändå en VÄL omskött kedja, dvs rengjord och insmord med kejevax samt att hålla koll på slitagevarnare. då känns risken för brott / att kedjan hoppar av som minimal.
Samt att man sparar en slant då man slipper byta efter 1000mil.

Slitagevarnaren? Var exakt sitter den filuren? Jag visste inte att den fanns en sådan !! Antar att det är några markeringar någonstans??

Slitagevarnaren? Var exakt sitter den filuren? Jag visste inte att den fanns en sådan !! Antar att det är några markeringar någonstans??

Vissa hojar har markeringar för slitage på svingen vid kedjesträckarna.

Men vad gäller din ursprungliga fråga: högst osannolikt att kedjan skulle hoppa, än mindre att den går av.

Den sitter mellan tummen och pekfingret på högerhanden alternativt vänsterhanden. Fungerar så att den tar tag på kedjan längst bak på bakdrevet och försöker lyfta kedjan av drevet. Kan du se mellan drev och kedja då är det hög tid att börja tänka på att byta den.

;)

edit: Just ja, att kedjan ska hoppa av kan ske om den är löst spänd och du kör emor stockar och stenar, eller att bakhjulet inte sitter rakt. Känner en som lyckades med konststycket att få kedjan att hoppa när han gjorde en burnout. En 150 hästar motorsåg med slö kedja äter väldigt mycket aluminium, bara så ni vet.
Kedjebrott är desto vanligare, min flickvän så senast i söndags en kedja som låg och ringlade efter en hoj som rullade framåt drivlös. Att säga det är osannolikt är att ljuga, för det händer faktiskt en hel del. Allra helst om man inte smörjer kedjan, tvättar kedjan (med lysfotogen!!!) eller använder ovan nämnda slitagevarnare, eller om man bara är snål. Bästa fall ligger kedjan bakom dig och du får ringa en kompis, värsta fall så kilar den sig fast emellan drev och motorblock, och då är det inte drevet som ger vika utan du får ett sprängt motorblock. Senast jag såg det var en ER6 som väntade på verkstad på att bli lagad. Den körskolekedjan hade inte fått smörj, tvätt eller koll.

Last edited:
Den kan inte hoppa. Den går av. Händer heller aldrig.
Vissa hojar har markeringar för slitage på svingen vid kedjesträckarna.

Men vad gäller din ursprungliga fråga: högst osannolikt att kedjan skulle hoppa, än mindre att den går av.

Klart som fan att kedjan kan gå av. Var har ni fått den idén ifrån? :va
Oftast är det dock ett felaktigt monterat lås (clips eller nit) som ställer till det men av går den likförbannat.

@TS, kolla din instuktionsbok, där står det vilket spel du skall ha på din kedja, håll den sen i bra skick så behöver du inte vara orolig. Rengöring med rejält med 5-56 på en trasa och en bra kedjespray gör livet enklare.

Last edited:

På min gamla cykel (en Honda hornet) så fanns det markeringar i baksvingen (i takt med att kedjan slits flyttar man ju bakhjulet en aning och när den började närma sig 2000 mil så hade den kommit in i fältet "replace" enkelt sätt att ha koll på hur sliten kedjan är.

Oftast är det dock ett felaktigt monterat lås (clips eller nit) som ställer till det men av går den likförbannat.

@TS, kolla din instuktionsbok, där står det vilket spel du skall ha på din kedja, håll den sen i bra skick så behöver du inte vara orolig. Rengöring med rejält med 5-56 på en trasa och en bra kedjespray gör livet enklare.

Jag sa inte att den inte kan gå av - jag sa att det var osannolikt att den gjorde det.

NEJ NEJ NEJ och åter NEJ!

Använd inte 5-56 på kedjan. Använd i så fall WD40 som inte är lika tuff mot gummi. I det här fallet o-ringarna i kedjan.

Herregud du tänker för mycket!

Har du sett hur spänd en kedja är på en enduro! slak är förnamnet

Håll dig till de där 3-5 cm kedjespel eller vad som står i manualen och skit i alla skrönor
Sen ska man ju smörja kedjan ibland och hålla koll på slitaget på våren innan räsern tas fram:tummenupp

NEJ NEJ NEJ och åter NEJ!

Använd inte 5-56 på kedjan. Använd i så fall WD40 som inte är lika tuff mot gummi. I det här fallet o-ringarna i kedjan.
Menar inte spruta 5-56 på kedjan utan torka av den med en trasa fuktad med det. Tränger därmed inte in till o-ringarna utan tar bara bort olja, grus och annan smuts.

Duger det om jag skriver låg sannolikhet då? Jag kan också nämna exempel på kedjor som gått av, men det gör det inte till ett vanligt förekommande fenomen...
:D Det duger :tummenupp

Last edited:
Jag körde för några månader sedan med en för mycket spänd kedja (axeln hade flyttat sig av sig själv, troligen dragit muttern aningen för löst) någon månad efter att jag fixat det så skar stödlagret i bakhjulet... :brinnerup

Vet inte om det är relaterat men det blir betydligt mer slitage på alla lager och på kedjan själv om den är för mycket spänd.

Som tur var ser jag inga skador på kedjan eller drev så jag vet inte hur farligt det egentligen var.

de finns bara ett rätt svar för dig...

tryck ihop din bakdämpare (med spännband?)så att "kedjan kommer på sitt spändaste ställe" och där kollar du så den inte är som en fiolsträng

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick