Hur stor roll spelar höjden på cykeln?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har gått och funderat en del idag på om höjden spelar så stor roll på en motorcykel vid kurvtagning?

Jag har suttit och läst i en bok om att viktcentrum på en bil är viktigt eftersom det påverkar hur chassiet rör sig i sidleds vid kurvtagning, men med en motorcykel så lutar man in i kurvan?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
För själva väghållningen borde det inte spela nån roll. Men när man viker över i ett S så bör man få med sig ett högre moment ut ur kurvan som gör att du snabbare "faller" in i nästa?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
För själva väghållningen borde det inte spela nån roll. Men när man viker över i ett S så bör man få med sig ett högre moment ut ur kurvan som gör att du snabbare "faller" in i nästa?

Vilket iofs är positivt i min åsikt

Men det bör väl vara negativt på rakorna då det borde gå lättare att tippa över framåt eller bakåt
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Höjden på hojen påverkar ju markfrigången som i sin tur påverkar kurvhastigheten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Höjden på hojen påverkar ju markfrigången som i sin tur påverkar kurvhastigheten.

Nu tänkte väl olof på tyngdpunkten och inte markfrigången. Även om dom många gånger följs åt så är det inte nödvändigtvis så.

Jag tror inte tygdpunktens höjd påverkar kurvhastigheten direkt. Förutom att kurvradien i princip minskar med högre tygdpunkt men det är ju max några få cm vilket inte har någon betydelse i "normala" kurvor.

Däremot så ger högre tygdpunkt en större tröghet vilket ger en stabilitetskänsla. Låg tygdpunkt gör det lättare att kasta hojen från sida till sida. Men det finns exempel på hojar där dom sänkt tyngdpunkten rejält och det har inte varit nåt framgångsrecept på racingbanan.

Acceleration och inbromsning är solklara fall med bara fördelar av låg tygdpunkt.

Kurvhastighet har inget med markfrigång att göra!

Jo, när du inte kan luta ner hojen längre så påverkar det. Men det är ju lite OT.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top