Hur stora är säsongsvariationerna när det gäller priset?

Lundapågen

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
Letar...
Tjena!

Ska köpa min första hoj, och undrar ifall någon har lite koll på hur stora variationerna är när det gäller priset mellan höst/vinter och vår/sommar?

I mitt fall handlar det om CBR600RR eller R6an (-03, -04).

Är det värt att köpa nu till ev lägre pris, eller ska man vänta till våren då kanske priset är lite högre men ett större utbud?

Tack!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Det är nästan utan undantag billigast att köpa hoj före nyår och ett tag till. Så fort det börjar närma sig våren så smyger priserna upp igen.
Nackdelen med att köpa på hösten är att man kanske inte får möjligheten att provköra, vilket enligt mig är ett måste.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Det är väl tveksamt om det verkligen är billigare på vintern. På våren är ju utbudet mycket större och säljarna måste konkurrera med varandra om köparna.

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Hoj
CBR 600rr-08
Generellt är det billigare på vintern, har själv köpt några cyklar "off season", till vad jag själv tycker rätt pengar. Hittar man en cykel på vintern som säljaren verkligen måste bli av med har man ett ypperligt tillfälle till rejält prut då det inte finns så många andra köpare.

Har aldrig riktigt fattat varför alla ska köpa på våren, då alla andra också vill köpa och fynden blir sålda innan man knappt hunnit reagera själv.

Med andra ord hittar du en cykel du vill ha nu köp köp köp, att du kan putsa o beundra nån månad till får du på köpet. Lycka till:tummenupp

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Hoj
såld
Om säljaren är lite desperat efter pengar så har man ju ett bra läge mitt i vintern, eftersom att de flesta inte köper hoj mitt i vintern. mina två cents..

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Utbudet är större under säsong ja men alla bra och rätt prissatta cyklar försvinner direkt.
Hittar du en rätt cykel så är chansen väldigt stor att du kan pruta rejält, för på sommaren vet säljaren har han en bra cykel försvinner den ialf.
Nackdelen att köpa nu är att det kanske är svårt att piska skiten ur häcken.

Gick med
25 Apr 2004
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Det är en myt att det ska vara lätt att köpa billigt på vintern..
Har man tur hittar man ngn desperat stackare, som man kan pruta sönder..
Dom allra flesta "testar" och får dom inte sålt, väntar dom och tror att dom ska få mer till våren..
Tror att man har störst chans till klipp sent sent på säsongen....

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Som sagt, snart vänder det igen och priserna går upp.
De riktiga fynden gör man när säsongen är slut och folk vill sälja sin mc för att köpa nåt annat skoj (t ex snöskoter, bil eller motocross).
Så det finns ju chans till fynd än om du letar norrut i landet där snön sakta med säkert börjar lägga sig. Vet flera som står med mc i garaget samtidigt som de letar snöskoter...

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Köper man begagnat och privat så är det lättare att hitta fynd på sen hösten / vintern men ska man handla nytt i en butik verkar det inte skilja ngt precis tycker jag. Verkar tyvärr som man ska vara glad om man lyckas pruta 4-5000:- på en hoj runt 100.000:- trots det är mitt i vinter o snö o slask och man kommer utan byte. Jag tycker att ska man ligga ute med låt säg 100000:- på en båge som bara ska stå still i x-antal månader så ska man ha fått den billigare än om man handlar på våren / sommaren. Annars finns det ju ingen anledning att ligga ute med pengarna den tiden så vida man inte är miljardär eller tycker om att putsa hela tiden:tuttar

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det är väl tveksamt om det verkligen är billigare på vintern. På våren är ju utbudet mycket större och säljarna måste konkurrera med varandra om köparna.

Jag håller med till fullo.
Det är en massa tjat om höstpriser och vinterpriser osv medan jag ofta tycker prislappen är densamma på höst och vinter som på vår och sommar. Men skillnaden är att istället för 10 möjliga hojjar så finns där 50 möjliga hojjar på våren.

Det är svårt att hitta drömhojjen när det inte är säsong.

k650

Guest
Med tanke på det enorma begagnat utbudet som finns under hela året så finns det i verkligheten inga vinter eller vårpriser. Det finns alltid töntar som "hotar" i annonsen "att säljes nu för xxx kr annars dyrare till våren"...är det rätt pris blir det sålt annars, vilken en del inte tycks fatta...förblir dom osålda om fantasipriser begärs. Den stora importen från europa har pressat ner priserna och den svenska mc-branchens smutkastningskampanjer mot importerat börjar falla på sin egen rimlighet.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Jo det borde vara billigare att köpa på sensäsong och vintern pga hojen faktiskt är 1 säsong äldre fastän året inte gått ut så att säga. Du köper hojen 2007 men kan inte köra den förrän 2008, dvs ja den lär ju vara billigare efter säsongen tagit slut än innan den började..

har nog ingenting med utbud eller antal köp/säljare att göra skulle jag tro.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Bäst är sent på säsongen, fram till oktober ungefär. Då kan man göra hyfsat bra priser. Utbudet är fortfarande stort, fler hojar till salu än köpare.

I november ger de flesta upp och håller kvar hojen till våren i hopp om bättre betalt. Möjligen att du med en god portion tur kan hitta någon desperat stackare under vintern.

Last edited:

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Som sagt, priserna är ungefär de samma. Sämre utbud på vintern - mindra konkurrens bland säljare. Dock lättare på sommarn/våren för en säljare att tacka nej till prutning; det är fler som letar då.

Att betänka är även värdeminskningen i och med att 08orna kommer. I ditt fall ligger väl kanske 03orna i gränslandet för att påverkas eller inte.

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...