Hur stort moment klarar en modern ekerfälg?

• Thread starter Thread starter Coola Ola
  • Start date Start date

Coola Ola

Guest
Av ren nyfikenhet, kan man montera en ekerfälg, typ supermoto, på en sporthoj i 1000cc klassen utan att riskera att man kröker ekrarna vid kraftigt gaspådrag?

Blir en sådat hjul i allmänhet tyngre eller lättare än motsvarande gjutna alu-fälg?

Finns ju bilar med ekerfälgar som tydligen håller. Säkert tyngre än alu om det ska hålla på sporthoj.

Coola Ola skrev:
Av ren nyfikenhet, kan man montera en ekerfälg, typ supermoto, på en sporthoj i 1000cc klassen utan att riskera att man kröker ekrarna vid kraftigt gaspådrag?

Blir en sådat hjul i allmänhet tyngre eller lättare än motsvarande gjutna alu-fälg?

Ett ekerhjul kommer att bli tyngre än motsvarande gjutna hjul dels för att man kan köra slanglöst* och dels för att man inte tillverkar ekrar i annat än stål. Ekerhjulets absoluta fördel är dess förmåga att flexa istället för att spricka något som är nog viktigt i bla motard.

Jag tror att dagens motardhjul är kraftiga nog att hantera vridet från en modern 1l cykel då greppet mot marken snarare är begränsande.

*Ja det finns slanglösa ekerhjul men det är väldigt ovanligt

(Förstärker vad Boris skrev.)
Har väl mest att göra med vikten dom klarar. Med vanliga däck kan inte momentet bli så värst mycket
mer än vägreppet räcker till. Och det beror ju direkt på hojvikten.
/u

Vid inbromsning blir det ännu större krafter, men begränsas ju också av greppet.

Men blir de verkligen tyngre? Stål har ju högre densitet men motsvarande högre hållfasthet.

Så med ekerhjul istället för gjutna borde hojen bli lite mer trögstyrd och acca sämre (marginellt, antar jag)?

Bearing skrev:
Vid inbromsning blir det ännu större krafter, men begränsas ju också av greppet.

Men blir de verkligen tyngre? Stål har ju högre densitet men motsvarande högre hållfasthet.

hade stål varit lättare vid samma hållfasthet så hade väl inte hojramarna varit i alu tex??!!

ozto skrev:
hade stål varit lättare vid samma hållfasthet så hade väl inte hojramarna varit i alu tex??!!
Det är ofta svårt att göra en konstruktion i så tunt material som det skulle bli med stål. Stålet blir lite för tjockt och därmed tungt. Så förklarade min lärare det iaf.
Ducati kör ju med rörram i stål, men det är nog dyrare att tillverka än att gjuta en alu-ram.
Att göra ekern tunn är ju däremot inte svårt. Det är därför jag ifrågasätter om ekerhjul verkligen är tunga.

ozto skrev:

Jorå nog kan man få stål rejält mycke starkare än aluminium
cromolly till exempel

En korrekt konstruerad fackverksram i cromolly blir både lättare och starkare än en alu-ram

Man kan därimot "fläska på " lite med godstjocklek på en aluram
utan att vikten blir brutalhög , lite mer spelrum för dåliga konstruktioner helt enkelt

Vikt och styrke optimering är ganska komplicerade grejer
Lättare att bara ta till med gods i stället

Jag har fått hört att man inte använder gutna aluminiumfälgar på enduro/motard för att de dels inte tål hopp mm men också för att de är tyngre att svänga med. Själva tryckfördelningen på ett hjul med 3 ekrar mot ett med 50 ekrar är ganska logiskt men just vikten har jag aldrig fått riktigt besvarat.

har själv funderat på nå sånt till en ev framtida fighter, de enda jag ser som problem är att man måste ha slanglöst..
kanske blir lätt att däcket vrids i fälgen o ventilen pajar :)

ozto skrev:
Hade ett av dom materialen varit 'bäst' hade nog ingen använt det andra. Lite tillspetsat utryckt.
Finns en hel del andra saker än vikt o hållfasthet som avgör konstruktion och val av material...

Jag har f.ö. hojar med stålram; så då är väl stål lättare än alu vid samma hållfasthet :D
/u

ozto skrev:

Om fabriken har råd, mao gör tillräckligt stora serier. Så köper/tillverkar man ett brutaldyrt verktyg för att pressgjuta aluminium. DÅ kan man tillverka ramar till nästan löjligt låga priser. Om man jämför vad en stålrörs ram kostar.

På köpet kan Designa ramen på ett helt annat sätt. Det är ingen större nackdel för vikten skull heller.

Det viktigaste är att pressa priserna.

Kom inte och säg att en hoj är kompromisslöst byggd.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back