Hur tar man bort kopplingslamellerna?

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Nu har ju jag bara skruvat med crosshojar men , kan du inte ta bort tryckplattan nu? Mutterpicka is the shit.. Om du kan ta bort tryckplattan så kan man ta en av stålskivorna och svetsa på ett handtag och hålla emot med
.mellanskiva.jpg

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Tryckplattan (den som håller fjädrarna?) och fjädrarna är borttagna men stålskivorna och lamellerna kommer jag inte åt förrän jag tar bort den där låsmuttern
Men centrummuttern håller väl bara fast kopplingskorgen, och det var nog det som farmerlip syftade på!
Tryckplattan ska du enkelt kunna dra rakt ut nu och kommer då åt lameller/mellanlägg.

motorras

Medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
bmw k1200rs 2002
provat att dra ut lamellerna?.mutter ska du ej behöva lossa.bend lite med en skruvmejsel mellan lamellerna.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag hade bytt lameller när jag ändå var där, så att säga.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag tror Kina spionerar på mig via 5G

Bifogat

• Untitled.png
    Untitled.png
    314.9 KB · Visningar: 49
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag klurade lite på det hela och kanske byter dem ändå. Jag har aldrig gjort detta tidigare och vet inte riktigt om lamellerna duger men de är lika tjocka som orginal dvs 3 mm resp. 2,7 mm. Minimum är 2,6 resp 2,3 så mina är inte slitna alls men kanske att är ytan dålig?
Vet ej om de ska vara skrovliga eller ej. Mina är släta som en glasskiva och det känns inte särskilt bra men vad vet jag.

Jag har bytt lameller som har slirat på flera hojar. De har alltid hållit mått med god marginal. Men ändå slirat p.g.a. att ytorna inte lägre är friska. Efter byte till nya lameller har det sedan blivit helt okey. Så att basera ett byte på lamellernas tjocklek fungerar inte och att t.ex. sätta i hårdare fjädrar på lameller som inte är sjyssta är som att ta Alvedon mot rabies.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!