Hur testar man att bilens AC funkar – när det är kallt ute?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Ska köpa en beg. bil på måndag och undrar hur jag kan testa att klimatanläggningen verkligen kyler?

:va

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Man känner på rören till förångaren, ett skall vara varmt, det andra kallt.

Det kan fortfarande vara lite gas och krångla när det är varmt, fast då är det istället lätt ordna.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Man känner oftast i kupén om det funkar. Dock på min Ådi så funkar inte ACn om det är under +5 grader utetemp.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Låt kupéluften bli duktigt varm, slå på recirkulation och dra ned tempen ordentligt? Vet att vissa ACC kör det läget om kupéluften är väldigt fuktig.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Vad ska hända då om AC:n funkar?
Luften ska kylas ganska snabbt. Om AC:n inte går igång cirkulerar ju luften bara runt, med den ringa kylning Du får genom isolering, rutor och plåt. Ungefär som i en stillastående bil med motorn avslagen. Funkar ACn bör det börja kyla märkbart inom 15-30 s, om du håller handen mot ventilationsutsläppet.

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Om det är kallt så det blir imma så kan du köra acn och du märker då att det blir mycket mindre :)

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Men hur vet jag om den kylan kommer utifrån eller från ACn?

Därför att recirkulationsläget innebär att friskluftsventilen stängs igen och Du cirkulerar endast kupéluften, som alltså ska vara varm och god när testet börjar. Bilder beroende på bilmodell hittar Du här.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En AC som inte fungerar som den ska lär inte ta bort fukten inne i bilen särskilt effektivt fuktiga kalla höst, vinter eller vårdagar. Jag upptäckte själv att min AC kylde lite dåligt förra våren när det började bli lite varmare. Så här med facit i hand är det markant skillnad i hur effektivt AC systemet är även på vintern när man kliver in med våta kläder en regnig fuktig vinterdag. Det var ett rör som läckte och när det var utbytt fungerar ACn perfekt. Det kostade inte särskilt mycket att fixa. Fast kostnaden är beror på var felet ligger och hur mycket arbetstid det går åt för att komma åt det om man nu låter en verkstad göra jobbet åt en.

Jag vet dock inte hur man kontrollerar att ACn kyler vintertid när det inte är väder för det. Bara för att AC:n indikerar att den är på behöver den nödvändigtvis inte fungera när temperaturen sjunker till de temperaturer där den är operativ (ca 5+ grader eller så) normalt sett.

Om ACn är ett stort orosmoment så åk bort till en firma som arbetar med att fixa AC och låt dem titta på den. De kan ju provtrycka och hälla i spårmedel. En felsökning borde inte kosta mer än en tusenlapp uppskattningsvis.

Smagatusk

Guest
Det är inte helt lätt att hitta rör och annat skit i en modern bil, så mitt tips är - om du har tillgång till varmgarage eller annan varm lokal - att ställa den där på tomgång med full värme en stund och sen slå över till AC:n och lägsta möjliga temp, samt minska fläkten till 1:an.

Känner du märkbar kyla (att du minskar fläkten till första läget är för att inte "fartvinden" ska kännas som kylande), så är den ok.

Har faktiskt backat på ett köp med denna metoden.

Lycka till!

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Kom på att metoden jag använder - recirk + AC - även är det normalläge en automatisk klimatanläggning väljer som default när Du sätter Dig i bilen en varm sommardag och kupéluften dallrar av hetta. Det är effektivare att kyla ned inneluften med begränsad volym via cirkulation än att kyla ned varm uteluft med konstant temperatur.

Lycka till med Ditt köp, hoppas allt fungerar som tänkt :tummenupp

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...