Hur tvättar ni eran mc?

Jwet

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Sundsvall - Norrlands metropol
Hoj
Yamma R6 -03
Hej!

Ny här på forumet, även färsk mc-åkare. Vet inte, kanske en lite dum fråga men men.....är det bara att tvätta hojjen som man tvättar bilen med t.ex högtryck över hela eller?

Tack på förhand!

MVH
 

BusNicke

Så har man blivit pappa igen....Junie!!
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
den e dessvärre såld...
Jwet skrev:
Hej!

Ny här på forumet, även färsk mc-åkare. Vet inte, kanske en lite dum fråga men men.....är det bara att tvätta hojjen som man tvättar bilen med t.ex högtryck över hela eller?

Tack på förhand!

MVH

Inte så bra säger dom jag pratat med att tvätta med högtryck.... vattnet tränger in i många lager o förkortar dess livstid + att dekaler kan ju ryka oxå... så svamp o vattenslang kör jag med
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Jwet skrev:
är det bara att tvätta hojjen som man tvättar bilen med t.ex högtryck över hela eller?
Vill du ha högtryck när du duschar?
I sånt fall, välj högtryck, annars låt bli. :7peta

Nej men som sagt så kan lager etc få in vatten och det är ingen hit...

För övrigt, välkommen hit!
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Skippa högtrycken, men tvätta som vanligt med svamp, schampo och rikligt med vatten.
Ser man till att ha hojen vaxad och fin så är det ju oftast en barnlek att tvätta hojen.
Jag brukar försöka tvätta varje vecka, varannan gång går jag på bakfälgen med avfettning/lacknafta för att ta bort kedjespray osv.
Ja du fattar, varannan gång noga, varannan mindre noga :tungan
//Tobbe
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Vill du spara lacken så se då till att skölja svampen ofta i rent vatten så att allt smågrus som fastnat i den försvinner. En mjuk borste är bäst om man vill slippa polercirklar.
 

Zikoriath

Nu ännu drygare!
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZX 750
Jwet skrev:
Tack för svaren! Hur ofta ska man smörja in kedjan?

MVH


Jag brukar försöka smörja var 60:e mil. Ganska petigt, men det förlänger livslängden drastiskt. Tvätta ordentligt mellan varven!

Instämmer med föregående skrivare om att högtrycket inte är nån höjdare. Går inte bara in i lager utan kan även påverka elsystemet, instrumenteringen etc...

Jag vet att en del väljer att koka kedjan i olja nån gång emellanåt, har dock ingen egen erfarenhet av detta... (nån som vet nån käck tråd?)

/Z
 

lupus

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha TDM850, Gas Gas EC250
Zikoriath skrev:
Jag brukar försöka smörja var 60:e mil. Ganska petigt, men det förlänger livslängden drastiskt. Tvätta ordentligt mellan varven!

Instämmer med föregående skrivare om att högtrycket inte är nån höjdare. Går inte bara in i lager utan kan även påverka elsystemet, instrumenteringen etc...

Jag vet att en del väljer att koka kedjan i olja nån gång emellanåt, har dock ingen egen erfarenhet av detta... (nån som vet nån käck tråd?)

/Z

Nu vet jag inte hur detta fungerar på lite mer effektstarka hojar, men jag har inte bytt drivpaket på 10år, iof byter jag hoj ofta. Jag sprutar på Castrol kedjewax på den biten som är tillgänglig (över drevet bak) varje gång jag kommer hem (& kedjan är varm). På en vecka har man gått varvet runt. Vaxet är även ganska lätt att få av fälgen (om man vaxar fälgen då). Tar ca 10 sek. om man har burken bredvid där man ställer hojen,
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
lupus skrev:
Nu vet jag inte hur detta fungerar på lite mer effektstarka hojar, men jag har inte bytt drivpaket på 10år, iof byter jag hoj ofta. Jag sprutar på Castrol kedjewax på den biten som är tillgänglig (över drevet bak) varje gång jag kommer hem (& kedjan är varm). På en vecka har man gått varvet runt. Vaxet är även ganska lätt att få av fälgen (om man vaxar fälgen då). Tar ca 10 sek. om man har burken bredvid där man ställer hojen,

Gör likadant, fast jag brukar byta drivpaket efter ca.3000 mil.
 

Zikoriath

Nu ännu drygare!
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZX 750
lupus skrev:
Nu vet jag inte hur detta fungerar på lite mer effektstarka hojar, men jag har inte bytt drivpaket på 10år, iof byter jag hoj ofta. Jag sprutar på Castrol kedjewax på den biten som är tillgänglig (över drevet bak) varje gång jag kommer hem (& kedjan är varm). På en vecka har man gått varvet runt. Vaxet är även ganska lätt att få av fälgen (om man vaxar fälgen då). Tar ca 10 sek. om man har burken bredvid där man ställer hojen,


Kör oxå vax... Det är så attans dyrt bara, är man någorlunda snål så gråter man ju när man sprutar på det. :4skrika

Farsgubben hade en CBX1000 ( ja en sån där med sexa och stans snyggaste helkåpa). Körde i ur och skur, tror han smorde var femtionde/hundrade mil. Drivpaketet höll utmärkt i över sextusen mil och såg fortfarande strålande ut när den såldes.... :banana

/Z
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Högtryckstvätt med omdöme är inga som helst problem. På lagom avstånd, på rätt delar, är det utmärkt för att skonsamt blåsa bort det värsta av smuts och grus. Naturligtvis står man inte och sprutar på dekaler, lager och kedja med fullt tryck på några centimeters håll...

Sedan en omgång med svamp, bilschampo och ljummet vatten, avsköljning och sämskskinn. :tummenupp
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Vete fan vad man ska med högtryck till om man inte har nån lerig crosshoj. Jag kör inte med högtryck på min. Enda stället jag skulle kunna tänka mig är fälgarna. Annars är det ju risk för lack, dekaler, lager, kedja, elektronik, vill inte ha in vatten under sitsen eller kutsen osv.

Bilschampoo och vax nån gång. Är dock finvädersåkare (sticker inte ut och nöjesåker om det regnar).
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Avfettar fäljar, högtrycker hela hojen
Sen svamp med bilschampo
Högtryckar igen
Spruta inte direkt mot hjullager bara
(vanlig slang går väl lika bra egentligen, kör ju på ganska långt avstånd)
 

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
stockholm
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
jeessssus, ni som håller på med hög trycks tvätt,varför? kostar mer än det smakar......

den manicken hör inte hemma på en sport hoj!

jag har sett alldeles för många "tvättade" hojjar med högtryckstvätt, där kylar lammellerna är helt deformerade,dom tål inte högtryckstvättning!

sen är det som dom andra skriver: lager o elektronik tar stryk av det.

my 2 cent´s
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Med Högtryckstvätt, och lite omdöme....enda platsen jag ar nara hojen ar på falgbanorna, ser ut til at funka bra!. sen om hjul lagren måste bytas efter 20k mil eller 30k mil skiter jag i, jag ar glad i at tvatta!!...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
gamle svarten skrev:
jag har sett alldeles för många "tvättade" hojjar med högtryckstvätt, där kylar lammellerna är helt deformerade,dom tål inte högtryckstvättning!

sen är det som dom andra skriver: lager o elektronik tar stryk av det.

my 2 cent´s

Vem fan har sagt att man ska stå med munstycket tre cm från kylaren/hjullagren/elektroniken då?

Jag kan diska en kristallvas med högtryckstvätten om det skulle behövas, man får väl för fan använda omdöme, eller saknar ni helt sånt?

Man går helt enkelt närmare på FÄLGBANORNA än på KYLAREN och inte alls över HJULLAGER och ELEKTRONIK , högtryckstvättens stora fördel är att man kan få det tryck som behövs, på dom ställen det behövs, och över resten av hojen får man en mycket finfördelad dimma av vatten med lågt tryck...
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Slang, varmt vatten, svamp och schampo.
Men till att börja med ungefär 750liter avfettningt till sving och fälg :huvet
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Kan man vaxa/polera en hoj? Vad kör ni för vax å till vad? Det är väll bara tanken som är metall. Många dekaler ligger ingen klarlack över... berätta gärna...
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top