Hur tyst kan en hjälm vara?

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
Ursäkta, jag är en noob gällande detta - hur tyst kan en hjälm bli? Jag har en shoei xr1100 och så fort farten hamnar över 90 km/h dundrar det satan i hjälmen. Det låter som när man kör bil med fönster och taklucka öppna på motorvägen. Antar att det inte går att komma undan annat än att man lägger sig på mage på tanken och kryper in under rutan?

Det känns som man måste köpa bättre öronproppar om man ska klara en längre körning utan bestående hörselskador

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Hehe och jag som har en AGV Stealth testade en xr-1100 för en vecka sedan och blev helt såld på hyr tyst och bra den var i jämförelse med min AGV:)

Öronproppar är standard att åka med!

En polare snackade om att ev. montera invändiga kåpor utav någon typ via en kompis som jobbar med hörselskydd. Rena touringhjälmar som är tyngre och tjockare har nog bättre dämpning. XR-1100 är ju mer åt race-hållet. Ju mer race desto sämre ljuddämpning!

Edit: Det blir med andra ord inte så mycket bättre!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Köpte själv en XR1100 för några veckor sedan. Tror aldrig jag haft en så tyst hjälm.

Däremot så måste du ha tygskyddet vid hakan monterat. Utan det så får du bara massor med turbulens i hjälmen och det bullrar onödigt mycket.

Men känner du att det fortfarande låter för mycket - sätt på dig öronproppar.

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Schuberth C3

Jag köpte en Schuberth C3 för ett tag sedan och tycker att den är otroligt tyst. Enligt reklamen för den (och reklam är ju alltid sanning :tummenupp) så ska det vara den tystaste hjälmen på marknaden. Den är inte heller särskilt tung.

My two cents...

Richard

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vad använder du för öronproppar idag?

Själv har jag hittat E-A-R:s soft FX, hitills bästa av dom vanliga skumpropparna.

Bifogat

• ear.jpg
    ear.jpg
    19.5 KB · Visningar: 89

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Alltid öronproppar. Lågfrekvent buller är döden.

Det lågfrekventa bullret är inte i paritet med högfrekvent buller när det kommer till hörselskador, men likväl extremt tröttande. Ljudnivån i en hjälm kommer förr eller senare orsaka hörselskador på grund av exponeringstiden.
Arbetarskyddsstyrelsens gränsvärde för hörselskador under 8h exponering är 85dB(A). I ett test utfört av studenter på KTH med mätmikrofoner i öronen på en testperson uppmättes ett antal integralhjälmar till 97-103 dB(A). Eftersom förhållandet mellan ljudnivå och exponeringstid är relativt linjärt ger en dubbelt så hög ljudnivå (+3dB) hälften så lång exponeringstid.
Alltså, 88dB(A) bör man ej vistas i längre än 4h. De ljudnivåer som uppmättes i integralhjälmarna bör man ej utsätta sig för längre än 30min-7,5min. Ljudnivåer över 100dB bör dessutom undvikas oavsett exponeringstid.

Den hjälmtillverkare som satsat mest på att minimera ljudnivåerna i hjälmar är Shubert, som hävdar att deras modell S1 klarar 85dB(A) i 100km/h. Tyvärr finns ingen ytterligare information om testet och man får förmoda att mätningen inte motsvarar situationen för en person på motorcykel med allt vad det innebär av motorljud och turbulens orsakad av kåpor och kläder eftersom detta är individberoende.

Slutsats: Kör alltid med öronproppar! :tummenupp

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
Den hjälmtillverkare som satsat mest på att minimera ljudnivåerna i hjälmar är Shubert, som hävdar att deras modell S1 klarar 85dB(A) i 100km/h. Tyvärr finns ingen ytterligare information om testet och man får förmoda att mätningen inte motsvarar situationen för en person på motorcykel med allt vad det innebär av motorljud och turbulens orsakad av kåpor och kläder eftersom detta är individberoende.

Schuberth hävdar att C3an klarar 84 dB(A) i 100 km/h men om det stämmer eller ej vågar jag inte svara på. Upplever dock hjälmen som betydligt tystare än min gamla Arai Condor och använder sällan öronproppar.

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
Vad använder du för öronproppar idag?

Själv har jag hittat E-A-R:s soft FX, hitills bästa av dom vanliga skumpropparna.
Prima, vart hittade du dom? Jag kör med de stora gula från apoteket o de suger rätt kraftigt.

Köpte själv en XR1100 för några veckor sedan. Tror aldrig jag haft en så tyst hjälm.

Däremot så måste du ha tygskyddet vid hakan monterat. Utan det så får du bara massor med turbulens i hjälmen och det bullrar onödigt mycket.
Bra tips! Jag ska montera det..

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Köp windjammer också... Bättre/tystare och billigare än original shoei whisperkit. Dock inte lika snygg tyvärr.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Naturligtvis beror det på hur "tyst" en hjälm är men förare på olika mc-modeller upplever förmodligen olika bullernivåer beroende på skärmar, körställning m.m.

Personligen får jag psykbryt på dom öronproppar som finns på Apoteket, typ dom som finns på bild i ett inlägg ovan. Dom sitter som skit! Kan ju bero på mina hörselgånger men den gamla variante som såg ut som en cylinder, inte en kon, var bättre!

Någon med tips om var man kan hitta såna?

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Schuberth hävdar att C3an klarar 84 dB(A) i 100 km/h men om det stämmer eller ej vågar jag inte svara på. Upplever dock hjälmen som betydligt tystare än min gamla Arai Condor och använder sällan öronproppar.

Det är bra att det finns hjälmtillverkare som tar tag i problemet. Jag tror att man kan åstadkomma ganska mycket med relativt enkla medel utan att riskera säkerheten. Personligen vill jag gärna ha lite marginal i den händelse att turbulensfenomen och dylikt ställer till det, så jag vill ändå rekommendera dig att använda proppar, åtminstone på längre turer.

Last edited:

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
Det är bra att det finns hjälmtillverkare som tar tag i problemet. Jag tror att man kan åstadkomma ganska mycket med relativt enkla medel utan att riskera säkerheten. Personligen vill jag gärna ha lite marginal i den händelse att turbulensfenomen och dylikt ställer till det, så jag vill ändå rekommendera dig att använda proppar, åtminstone på längre turer.

Jo, jag har tänkt den tanken så det kanske är dags att börja med det. Finns inte något skäl till att inte använda proppar så det är väl egentligen inte så mycket att tveka på!:)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Prima, vart hittade du dom? Jag kör med de stora gula från apoteket o de suger rätt kraftigt.

Man ska vara rädd om hörseln. Apoteken har en mindre variant som är orange. Väldigt smidiga att använda. Max Lite hette de visst. Framgår av länken i inlägget ovan.

Vill man inte använda sig av engångs artiklar kan man köpa ett par öronproppar från www.killnoise.com

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Naturligtvis beror det på hur "tyst" en hjälm är men förare på olika mc-modeller upplever förmodligen olika bullernivåer beroende på skärmar, körställning m.m.

Personligen får jag psykbryt på dom öronproppar som finns på Apoteket, typ dom som finns på bild i ett inlägg ovan. Dom sitter som skit! Kan ju bero på mina hörselgånger men den gamla variante som såg ut som en cylinder, inte en kon, var bättre!

Någon med tips om var man kan hitta såna?

Testa den här från Apoteket http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=simpropp . Jag klipper bort snodden - de finns i flera storlekar och sitter perfekt i mina öron. Går o tvätta och är lätta o stoppa i örat. Kostar 32kr - prova...

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03

Bra tips! Jag ska montera det..

Jag jobbar på järnverk, så här beställer man bara internt från förrådet, vet faktiskt inte hur man får tag på dom i "vanliga" världen, men på butiker för arbetsskyddsutrustning borde man ju kunna ta hem. =D

Jag gillar dom för det är dom ända som faktiskt fyller upp hela min hörselgång ända ut till ytterörat, sätter jag i dom ordentligt så kan jag få det så tyst att det hörs mer genom svalget/munnen än från sidorna av huvet. =D

edit:här kan man se lite vilka dämpnivåer olika proppar ger:
http://www.e-a-r.info/int/SearchByAttenuation.asp?PageNumber=196
Kollar man lite där ser man att det i stort sett endast är skumproppar som ger maximal dämpning (36dB snr) över alla frekvenser.

Last edited:

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Menar du det lilla som medföljer som bara sitter under hakan? Jag har iosf en XR1000, vet inte hur det skiljer i de medföljande tillbehören och om de är olika stora.

Annars har jag ett Whisper Kit till min hjälm och det är ungefär lika effektivt som att använda hörselproppar då huvudelen av allt ljud är, som du säger, turbulens från undersidan på hjälmen. Tyvärr så blir hjälmen alldeles för tät/dåligt ventilerad med Whisper Kit för att det ska vara bekvämt, så jag kör med öronproppar istället.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
När man pratar om brus/buller i hjälmar: Hur funkar det med intercomsystem som inte är baserade på in-ear-lurar? Eller funkar dessa över huvud taget för "vanlig" körning, över 85 km/h?

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife