Hur tyst kan man kräva att en hjälm ska vara?

mojja83

Guest
Jag köpte mig en ny hjälm av märket HJC R-PHA XS och tycker att den är näst intill olidlig i hastigheter över 120 km/h det viner och brusar väldigt mycket i den :(

Är alla hjälmar på detta vis eller har det även med cykeln att göra? Försöker krypa under den lilla vindruta jag har på hondan men det blir bara än värre då vinden värka piska från alla håll då.

Denna hjälm sitter ju som smäck på huvudet och var allt annat än billig, Men finns det hjälmar som är tystare och sitter lika bra så är jag berädd att köpa en ny!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Öronproppar! Det är mer eller mindre ett måste såvida du inte tror att du särskilt kommer att njuta av tinnitus.

mojja83

Guest
Öronproppar! Det är mer eller mindre ett måste såvida du inte tror att du särskilt kommer att njuta av tinnitus.

Det är såpass alltså? Jag själv är väldigt färs inom mc sport så all info och hjälp uppskattas.

Nästa tur kommer göras med öronproppar :tummenupp:tummenupp:tummenupp

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Som sagt, öronproppar finns lådor att köpa för inte så många kronor, köpte förut på Jula tills jag fick två 500-pack utav elektrikerna :)

mojja83

Guest
Har över 5000 par öronproppar i lager av många olika modeller. Har egen verksamhet i den tunga industrin så dom går åt på löpande band :D:D

Ska testa att köra med dessa i stoppade vid nästa tur. Idag efter 20 mil på cykeln känns det som att hela huvudet är påväg att blåsa av:smasha:smasha:smasha:gnissla

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Se det som en läxa :D
Brukar alltid ha med mig ett par extra i fickan ifall man skulle tappa någon när man tar av sig hjälmen för att tanka eller dylikt istället för att plocka upp en smutsig djävel :)

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Känner igen detdär... kör alltid med proppar. Nackdelen med vanliga in-ear är att man efter en säsong får gigantiska vaxproppar:gnissla men det finns det ju bot för åas. När jag skulle köra upp kunde jag absolut inte höra vad gubben sa i 90km/h, så mycket brusar min jävla flipflop-Nolan:mad:

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Schubert ska visst vara bäst, men då kostar en kruka dryga 5 laxar

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det är såpass alltså? Jag själv är väldigt färs inom mc sport så all info och hjälp uppskattas.

Nästa tur kommer göras med öronproppar :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Dessutom slipper du få noja över små missljud du tycker dig kunna höra från hojen, du hör bara avgasljudet :)

mojja83

Guest
Schubert ska visst vara bäst, men då kostar en kruka dryga 5 laxar

Gav 4 lax för denna kruka då jag inte kollade prislappen utan endast var ute efter en hjälm som satt 100% på skallen.

Men som sagt är redo att köpa ny hjälm om jag förköpt mig och det finns bättre varor på marknaden som gör att jag slipper nyttja öronproppar. Blir ganska ledsamt att ha sådan i öronen när man har dom i 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan redan:(

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Som jag sagt tidigare, hörselskyddsgränsen på en arbetsplats är 80dB (för att undvika permanenta hörselskador), hur många hjälmar håller det i 120 knyck och uppåt liksom?
Öronproppar FTW! =) (gäller bara hitta nån typ som man är bekväm med, kan vara ltie letande ibland)

Last edited:

mojja83

Guest
Dessutom slipper du få noja över små missljud du tycker dig kunna höra från hojen, du hör bara avgasljudet :)

Hmm du verkar vara av samma skrot och korn som jag. Trots att cykeln endas gått 300 mil numera så tycker man sig höra en massa skrammel och oljud som igentligen inte borde vara där, Men trots allt så skjuter det på sjukt bra och växlarna ramlar in en efter en och hastighetsmätaren ger en nya personliga rekord gång på gång!!!

Har under min mc karriär hunnit avverka 120 mil numera så ingen större erfarenhet om hur en mc ska låta tyvärr men ibland känns det som att hela cykeln är på väg att ramla ihop.

mojja83

Guest
Som jag sagt tidigare, öronskyddsgränsen på en arbetsplats är 80dB (för att undvika permanenta hörselskador), hur många hjälmar håller det i 120 knyck och uppåt liksom?
Öronproppar FTW! =) (gäller bara hitta nån typ som man är bekväm med, kan vara ltie letande ibland)

Öronproppar kommer användas i fortsättningen och det där djävla helsystemet på cykeln dånar helvete. Nästan så att man är sugen på att montera tillbaka orginal för att slippa höra det.

P.S TACK FÖR ETT SÅ GRYMT BRA FORUM DÄR MAN FÅR SVAR PÅ SINA FRÅGOR PÅ BARA SEKUNDER. FINNS INTE MÅNGA FORUM SOM KAN SKRYTA MED DEN STANDARDEN D.S

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
om ni måste använda öronproppar på jobbet så föreslå för chefen att köpa in earfoon till de anställda, fick ett par sånna på jobbet och de e riktigt sköna och dämpar ljud utav bara faaaaaaaan

mojja83

Guest
om ni måste använda öronproppar på jobbet så föreslå för chefen att köpa in earfoon till de anställda, fick ett par sånna på jobbet och de e riktigt sköna och dämpar ljud utav bara faaaaaaaan

Det är ju jag som är chiiifeeen så dessa ska jag kolla upp och prova. Är dom bekvämare än dom vi nu använder oss av så kommer dessa införskaffas!!!

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Jag har en Arai hjälm och har INGA problem med ljud.
Klart att du skall kunna köra utan öronproppar.

Lycka till.

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Om man måste ha öronproppar när man kör mc så har man antingen:
1. En dålig ***** hjälm
eller.
2. Onödigt högljudt avgasystem.

Jag har aldrig kört med öronproppar och kommer aldrig att göra det heller. SKAFFA en bra hjälm helt enkelt! En bra hjälm är både säker, skön och tyst!!

Last edited:

mojja83

Guest
Om man måste ha öronproppar när man kör mc så har man antingen:
1. En dålig ***** hjälm
eller.
2. Onödigt högljudt avgasystem.

Jag har aldrig kört med öronproppar och kommer aldrig att göra det heller. SKAFFA en bra hjälm helt enkelt! En bra hjälm är både säker, skön och tyst!![/QUOT

Vad har du för hjälm?

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife