Hur tyst kan man kräva att en hjälm ska vara?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Nu har jag inte läst hela tråden, men har du tänkt på att använda öronproppar. kan rekommendera Howard Leigh, finns på apoteket.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har en XR1100 och tyst är den inte. Kör även jag med proppar. Korta turer är ok men inte mer.

Steiner

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2011
Hoj
97, Ducati, Monster
Har också en XR1100 och kan inte gå i god för att den är tyst men så kör man en ducati monster också. De stora problemen är ju inte ljudet utan som para sa här ovan just vinden. Öronproppar hjälper inte så mycket mot vindsuset utan vad man ska satsa på ifall man vill ha det tyst är en riktig touringhoj med vindruta á la guldvinge

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Tysta hjälmar är en myt ett försäljningstrick - vill du ha tyst i hjälmen är det öronproppar som gäller oberoende vilket märke det är på hjälmen!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
peltor.jpgFinns inga hjälmar som är så tysta att man kan köra utan öronproppar. Ni som kör utan kommer sluta era liv som bullerskadade oavsett vilka hjälmar ni äger. Inte för att det stör mig men låt bli att lura in andra i dom dumheterna.

Eller nej förresten köp en Peltor-hjälm om ni vill köra utan proppar. Finns även som integral med inbyggda hörselkåpor.

Last edited:

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Om man måste ha öronproppar när man kör mc så har man antingen:
1. En dålig ***** hjälm
eller.
2. Onödigt högljudt avgasystem.

Jag har aldrig kört med öronproppar och kommer aldrig att göra det heller. SKAFFA en bra hjälm helt enkelt! En bra hjälm är både säker, skön och tyst!![/QUOT

Vad har du för hjälm?

Just nu har jag en shoei xr1000, som jag har haft i 5 år nu. så det börjar bli dags att köpa ny. Den som jag ska köpa i år är shoei x-spirit 2 för den passar mitt huvud perfekt och är ännu bättre än xr1000 eller den nya xr1100 som den gamla xr1000 modellen ersättes med...

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Haha, jag har letat tysta hjälmar i åratal. Gett upp för länge sen. Det finns inga tysta hjälmar. Öronproppar är enda lösningen .... om man vill åka fortare än 53 km/h.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Bullerskada nr 1 = tinnitus. Jag är ganska säker på att jag fått min tinnitus av brusande fartvind. Går ju att leva med det med men det hade varit kuligare utan.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Köp Schubert eller peta in öronhåret så att det täpper till ordentligt.Erhair.jpg

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
kör proppar även jag , men "ljuddämpade" min Nolan så det vart iaf lite bättre så klarar jag mig utan kortare sträckor/till o från jobb etc etc
Hjälmen är ju "N-Com" anpassad och har uttag för högtalare ... lättade lite på stoppningen och tryckte in 3-4 sånnahärna platta runda bommulsgrejjer som fruntimmren brukar tvätta smink å naglar å skit med ... det vart faktiskt markant tystare .... men propparna åker i om jag vet att jag ska va ute längre/åka fort

domdär utimateear såg ju klart najs ut ... ska kollas upp :Bugar

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Som de flesta säger här. Om du tycker det låter för mycket, skaffa öronproppar.
Tro INTE på de som säger att deras hjälm inte låter. De tycker bara att det är en acceptabel ljudnivå. Det beror inte på att deras hjälm är så oootroligt bra (de åker nog under 70km/h eller något sånt=).
Jag har kört med Arai, AGV, och Shoei (xr1100, som om den skulle låte mer än xr1000?!) och HJC hjc r-pha och de låter si så där lika mycket/lite oavsett.

Är du nöjd med hur den sitter och det är en bra hjälm ur säkerhetssynpunkt, så justera ljudnivån med proppar o le.

Ha det...:tummenupp

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Just nu har jag en shoei xr1000, som jag har haft i 5 år nu. så det börjar bli dags att köpa ny. Den som jag ska köpa i år är shoei x-spirit 2 för den passar mitt huvud perfekt och är ännu bättre än xr1000 eller den nya xr1100 som den gamla xr1000 modellen ersättes med...

Du är klok som byter hjälm efter fem år, men tycker du att Shoei XR-1000 är såpass tyst att du kan åka utan proppar undrar jag vilken hastighet du ligger i? kan inte vara mycket över 70 km/h!

Har haft både Xr-1000, X-Spirit samt X-sprit II och tro mig, även om Spirit II är betydligt bättre på de flesta punkter så är inte ljudnivån en av dem :fakta
X-Spirirt II är väldigt högljudd!

Så om du vill undvika hörselskador, dra till apoteket och köp öronoproppar :7peta

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Öronproppar skyddar inte helt, utan det är vibrationerna från hjälmen som skadar trumhinnorna eller något liknande, fanns en artikel om detta här på sporthoj.

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Du är klok som byter hjälm efter fem år, men tycker du att Shoei XR-1000 är såpass tyst att du kan åka utan proppar undrar jag vilken hastighet du ligger i? kan inte vara mycket över 70 km/h!

Har haft både Xr-1000, X-Spirit samt X-sprit II och tro mig, även om Spirit II är betydligt bättre på de flesta punkter så är inte ljudnivån en av dem :fakta
X-Spirirt II är väldigt högljudd!

Så om du vill undvika hörselskador, dra till apoteket och köp öronoproppar :7peta

Ja de säger väl att man ska byta var 5e år eller nått sånt :p Men mina anledningar är lite mer att hjälmen börjar bli lite sliten, glappar lite vide visiret ( men det går iof ställa in ) och att jag vill ha en hjälm som matchar mitt vita skinställ :p :D Nu har jag inte testat xr1100 eller xr-spirit2 i någon fart men jag har prövat de i butik och x-spirit 2 känns så jäkla mycke bättre :)

MEN JA jag tycker att Shoei XR-1000 är en tyst och bra hjälm! Och nej jag ligger inte å fisar runt i 70. Jag kör i mitt tempo som är ganska högt och oftast över 200+ och jag har då inga problem med vindljudet. Bra utrustning (Skinställ, hjälm, handskar och skor), bra position på hojen och jag har då inga problem. Jag har prövat vissa andra hjälmar som varit "dåliga" och då har vindljutet varit så högt att man knappt klarar av det....

EDIT: Jag kan ha fel, men jag gissar på att en dåligt passande hjälm kan också spela roll på det här med vindbruset....

EDIT2: Eller så är det jag som helt enkelt är så pass döv att jag tycker det är ok med de bättre hjälmarna :p En sak är därimot säker: En dålig hjälm låter så in utav bara he mer än en bra hjälm!

Last edited:

mojja83

Guest
God morgon och tack för alla svar!!

Vid nästa utflykt ska öronproppar användas för att se om det blir bättre!!
Dånar fortfarande lite i huvudet efter gårdagens 20 mil :(

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
är detta ett skämt? öronproppar???
kanske skulle sluta köra mc och spela golf istället...
kör man med raka rör kan jag förstå om man väljer tystare hjälm :lol

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife