Hur tyst kan man kräva att en hjälm ska vara?

Speedy Gonzales

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
BMW S1000RR. , Honda CR500R
Nu har inte jag testat Schubert i fart, har Shoei-skalle så det är det jag kört i olika varianter. Men även om Shchubert är "bäst", så är det sannolikt inte tillräckligt för att köra utan proppar. Shoeis nya ska tydligen också vara tyst (för att va race:ig), men ser man till de som inte är det så är det surrig trots bra turbopluggar i öronen.

Sen är frågan om det låter sådär vaaaansinnigt mkt om du har köpt en för stor hjälm. Precis som med skinnställ så ger sig inredningen (bortsett hårda kanter, de måste va rätt från start) så i början ska det sitta grymt tight.

Jag har en helt ny hjälm bredvid mig också, den här gången med chin curtain och sånt andningskydd över nosen. Kanske minskar det cirkulationen och därmed ljudet mer också?

Summan är ändå att du kanske ska lyssna på alla tips och köra med pluggar bara, det är en rätt beprövad metod.

Jag har kört nu ett par år med Schuberth S1 pro utan proppar i öronen och aldrig haft besvär. men det kan ju vara individuellt. Men klart ligger man i 200+ så blåser det så klart lite i hjälmen. men normal körning funkar utan problem.
Nu släpps åxå en ny variant på S1 pro, mera kompakt, racing betonad. :yoparty

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det slutade med att jag köpte en BWM hjälm, kommer inte ihåg vad den heter just nu dock.

Är det inte skoberth som gör krukor till BMW? :va
Fick prova nya Schuberth S2 hos en handlare och den kändes perfekt. :tummenupp
Hoppas den är tyst nog att köra i utan proppar.
Min nuvarande Biltema hjälm låter lite så här :smasha

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bara det faktum att Arai har den där visirmekanismen gör att de är sämst alla kategorier.
Det handlar bara om att de flesta inte vet hur den fungarar. Kolla när ett enduranceteam byter visir på en Arai-hjälm. :brinnerup

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bara det faktum att Arai har den där visirmekanismen gör att de är sämst alla kategorier.

Alla kategorier är väl att ta i kan jag tycka, men visst, ett litet minus är det med mekanismen. Kör själv med Arai för att de sitter bättre på skallen (min i alla fall).

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Till Tig3r...

Skaparen av tråden skriver att har en HJC R-PHA, som sitter som en smeck.. och du skriver, skaffa dig en bra hjälm.
Vad har du för belägg för att en Shoei xr1000 är bättre än en HJC R-PHA? :confused:

I övrigt tror jag att de som använder hörselskydd nu e de som förstår att det tar tid innan hörseln skadas.
De som inte gör det, är de som kommer att fundera på varför de inte gjorde det.. om 15 år.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det handlar bara om att de flesta inte vet hur den fungarar. Kolla när ett enduranceteam byter visir på en Arai-hjälm. :brinnerup

Åjo, nog visste jag hur det fungerade, och nog gick ett av locken sönder till sist ändå. Räppel. Arai göre sig icke besvär här igen, så länge de envisas med det där pisset. :mattias :hihi

mojja83

Guest
Till Tig3r...

Skaparen av tråden skriver att har en HJC R-PHA, som sitter som en smeck.. och du skriver, skaffa dig en bra hjälm.
Vad har du för belägg för att en Shoei xr1000 är bättre än en HJC R-PHA? :confused:

I övrigt tror jag att de som använder hörselskydd nu e de som förstår att det tar tid innan hörseln skadas.
De som inte gör det, är de som kommer att fundera på varför de inte gjorde det.. om 15 år.

När jag köpte hjälm så provade jag säkert 40 st och jag kollade varken pris eller vilket märke som stod på hjälmen, Villa bara ha en hjälm som satt perfekt aningen trång i början efter inrådan av säljaren + att den inte fick väga bly.

Detta uppfyller ju hjälmen med råge men det låter helvete i den och jag kommer i fortsättningen köra med öronpluggar,

Ska ju vara roligt att pyssla med sin nya hobby och inte en lidelse :)

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Har ni som MÅSTE använda öronproppar hjälmar som sitter åt?
Använder själv en XR1000 och den sitter så pass åt att jag inte alls känner något behov av öronproppar.

mojja83

Guest
Min kan jag inte vicka i sidled det minsta lilla utan att huvudet följer med.

Framåt och bakåt kan jag vicka den lite utan att huvudet rör på sig men endast ytterst lite.
Så ja jag vill påstå att min hjälm sitter så optimalt som möjligt.

Rber

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2012
Hoj
FZ6-N S2, 2009
Avverkade 18 mil i helgen med en HJC RPS, den satt mycket bra men skillnaden mot min Schubert C3 var ju som natt o dag... Vindbrus, skrammel och Acrapovic utan db-killers var nästan olidligt. Nog för att min C3:a är gubbig, men tyst som fan är den.

mojja83

Guest
Googlade schubert c3 och såg att den väger nästan 1.6 kilo blir inte detta tungt för huvudet?:confused:

SV Nicke

Kör fort? Nope. Bara effektivare!
Gick med
21 May 2011
Hoj
2003, Suzuki SV1000S
Just nu har jag en shoei xr1000, som jag har haft i 5 år nu. så det börjar bli dags att köpa ny. Den som jag ska köpa i år är shoei x-spirit 2 för den passar mitt huvud perfekt och är ännu bättre än xr1000 eller den nya xr1100 som den gamla xr1000 modellen ersättes med...

Kan med erfarenhet säga att Shoei XR1100 är betydligt tystare i högre farter än XR1000 :banana

/Niclas

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Fattar inte problemet. I med proppar och kör, sitter hjälmen bra så gör den och det är väl viktigare än att steka runt utan proppar :arsele

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife