Hur tyst kan man kräva att en hjälm ska vara?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan med erfarenhet säga att Shoei XR1100 är betydligt tystare i högre farter än XR1000 :banana

/Niclas

Glad to hear!

Har åkt några XR1000 men har precis köpt 1100 nu, har dessvärre inget att välja på. Försökte prova HJC, Arai, AGV osv för att försöka hitta nåt som inte blir så dyrt varje gång man kastar hjälmen i asfalten, det visade sig dock med all önskvärd tydlighet att mitt huvud är en replika på Shoeis provdocka - för det är verkligen de enda som sitter rätt.

Har bara hunnit kränga på den i hallen och byta visir än så länge, men skönt att den är tyst :)

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
ringde å kollade http://www.earfoon.com/index.php?option=com_content&view=article&id=22&Itemid=13 idag ..... frågade först om dom med sladd så man kan lyssna på lite musik men dom rekommenderade hon inte riktigt , inte lika bekväma samt att sladden har en tendens att börja glappa

pris ink moms 2400:- ink allt dvs avgjutning å sånt .... ska se om jag möjligen BEHÖVER ett par sånna i jobbet :tummenupp

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Köper man en så billig hjälm får man stå ut med vindbruset. Köpte du bara en hjälm?:confused: Du kunde ha köpt 4 st. i olika storlekar & sedan trycka dit alla fyra på skallen, så hade du nog sluppit vindbruset. Glöm inte Hjälmhuvan, det mest prestige tyngda plagget för en riktig biker; ska finnas ett gjort av råsiden med en tunn kant av minkpäls - ett måste, om du vill göra rätt intryck på andra bikers. Det kostar att ligga på topp... eller?:tummenupp

mojja83

Guest
Köper man en så billig hjälm får man stå ut med vindbruset. Köpte du bara en hjälm?:confused: Du kunde ha köpt 4 st. i olika storlekar & sedan trycka dit alla fyra på skallen, så hade du nog sluppit vindbruset. Glöm inte Hjälmhuvan, det mest prestige tyngda plagget för en riktig biker; ska finnas ett gjort av råsiden med en tunn kant av minkpäls - ett måste, om du vill göra rätt intryck på andra bikers. Det kostar att ligga på topp... eller?:tummenupp

Vem har bajsat i din frukostskål? :arsele:arsele:gråta:gråta

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Alla hjälmar brusar i högra hastighet, det går inte att komma ifrån om man kör över 100 km/h. Jag har två bra hjälmar, båda brusar, mer elle mindre. Shoei:en är tystar eän Nolan:en.
Jag brukar använda öronproppar när jag kör längre men undviker det på nöjesrundor då jag tycker att det tar bort lite av närvaron när man kör. Har hört att det är rätt stor skillnad beroende på vilka proppar man använder och jag har bara använt vanliga foam-junkproppar. Ska testa nåt bättre i år tänkte jag.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Jag kör med på ca 5 år :tummenupp
Alltid kul att byta!

Tror dock inte du kan skriva att just XR-1000 är en tyst hjälm, utan att du upplever den som tyst efter din huvudform samt öron!
Har ju som sagt också kört med Shoei´s Top of the line men aldrig upplevt dem som tysta!

Lider nästan med dom som skiter i sin hörsel här i tråden dock...
Tror de kommer ångra sig rejält när de får sätta in hörapparat redan vid 40-årsåldern och vara stendöv innan pensionen....
Och som grädde på moset ha ett evigt tjutande tinnitus-pip åren innan... :fakta

Ja de säger väl att man ska byta var 5e år eller nått sånt :p Men mina anledningar är lite mer att hjälmen börjar bli lite sliten, glappar lite vide visiret ( men det går iof ställa in ) och att jag vill ha en hjälm som matchar mitt vita skinställ :p :D Nu har jag inte testat xr1100 eller xr-spirit2 i någon fart men jag har prövat de i butik och x-spirit 2 känns så jäkla mycke bättre :)

MEN JA jag tycker att Shoei XR-1000 är en tyst och bra hjälm! Och nej jag ligger inte å fisar runt i 70. Jag kör i mitt tempo som är ganska högt och oftast över 200+ och jag har då inga problem med vindljudet. Bra utrustning (Skinställ, hjälm, handskar och skor), bra position på hojen och jag har då inga problem. Jag har prövat vissa andra hjälmar som varit "dåliga" och då har vindljutet varit så högt att man knappt klarar av det....

EDIT: Jag kan ha fel, men jag gissar på att en dåligt passande hjälm kan också spela roll på det här med vindbruset....

EDIT2: Eller så är det jag som helt enkelt är så pass döv att jag tycker det är ok med de bättre hjälmarna :p En sak är därimot säker: En dålig hjälm låter så in utav bara he mer än en bra hjälm!

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Glad to hear!

Har åkt några XR1000 men har precis köpt 1100 nu, har dessvärre inget att välja på. Försökte prova HJC, Arai, AGV osv för att försöka hitta nåt som inte blir så dyrt varje gång man kastar hjälmen i asfalten, det visade sig dock med all önskvärd tydlighet att mitt huvud är en replika på Shoeis provdocka - för det är verkligen de enda som sitter rätt.

Har bara hunnit kränga på den i hallen och byta visir än så länge, men skönt att den är tyst :)

Har samma problem som dig. Hade jag kunnat hade jag köpt mig en Arai, alla dagar i veckan. :yoparty Tyvärr har dem fel form för mig. :huvet Har tidigare kört med Shoei Raid-2 och X-Spirit. Har nu en Suomy Vandal på ingående. Borde komma in till min lokala handlare i dagarna. :banana Den har en liknande form som Shoei kör med. Nu är det dock väldigt svårt att testa Suomy då det inte är så många som säljer dem. :näsblod Halva priset mot Shoei. :) Nackdelen är dock att jag hört att den är lite högljudd. Ska dock gjuta riktiga proppar är det tänkt. :tungan

Last edited:
Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Om det är själva vindljudet eller turbolensen som du har problem med så hjälper en wind jammer väldigt bra, finns på ebay, man sätter den underhjälmen så inte vinden tar sig upp till öronen, windjammer och öronproppar så blir det bra

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har själv en HJC FG15 och upplever den som tyst, Har haft Nolan tidigare och den var betydligt bullrigare. (Nolan+öronproppar=HJC typ)
Till FG15 finns det olika tjocka kindkuddar att sätta i sidan/underkant av hjälmen , kanske finns det sådana till TS hjälm också?
Min hjälm klämmer åt riktigt bra mot sidan av halsen/käkbenet och jag upplever det som att det är just detta som gör den tyst.
Trots det kompletterar jag med öronproppar, vill ha kvar hörseln när jag blir gammal.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ren spekulation här..

Men kan det inte vara så att "tyst" blir det relativa resultatet av olika hjälmegenskaper beroende på användningsområde?

För den som tourar eller åker på glassätarturer med sin nya sporthoj, välpolerade utrustning och begagnade knäpuckar och håller sig i fartspannet 80-130 så blir vissa egenskaper viktigast hos hjälmen. Förmodligen ren ljuddämpning "inne" i hjälmen och hur ventilationen transporterar ljudet osv.

För räsern som håller sig mellan 100+ och 270 är det väl ett faktum att öronpluggar är en självklarhet, och att aerodynamiken spelar större roll för mkt "buller" som skapas "runt" hjälmen.

Finns det nån verklighet i en sån gissning? Det är ju trots allt en signifikant skillnad mellan marknaderna om man frågar produktproffsen som skiljer rejält på "race-hjälmar" och "komfort-hjälmar". Men att den ena skulle vara säkrare har flera "experter" hävdat vara osant så länge passformen är rätt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är en mängd saker som spelar in för att det skall bli någorlunda tyst i hjälmen och du har just upptäckt att turbulens är aber numero 1. Tycker t o m att det är bättre på kåplösa hojar då man sitter i "ren" vind. Det absolut mest avgörande är ändå passform, inte pris. Därför kan samma hjälm upplevas som tyst av en förare och bullrig av en annan beroende på hur man sitter.

Det finns ju ett par billiga åtgärder du kan prova om du gillar den för övrigt. Balaklava tar lite ljud och tätar till, (dessutom är det då den som blir sunkig, mer än stoppningen och balaklavan är ju lätt att tvätta). Jag kör med halskrage som sluter an mot hjälmen då jag inte har någon tjurnacke, har blivit så bortskämd med ljudkomforten som följer att jag hellre står ut med den ökade värmen. Tycker inte värmen är något större problem då jag undviker stan och oftast tangerar 20 mil var gång jag ger mig iväg. Proppar gör mycket liten skillnad med den hjälm jag har nu, brukar ändå ha när jag kör längre, (+50 mil/dag). Tycker man blir trött i huvudet av brus och oväsen, vilket gör en till sämre förare. Slipper man brus kan man njuta av motorcykelns egna ljud utan att vara löjligt högljudd. Även den vackraste V&H-sång kan bli till tortyr.

Bullrigaste jag haft på huvudet är Arai (som dessutom hotade strypa mig då hjälmen ville lyfta) och Nolan. Är helt enkelt inte kompatibel med dessa. Shoei verkar utformade för en skallform lik min egen och de ovan nämnda attributen gör resan än mer komfortabel.

Köper aldrig en hjälm utan att få prova köra med den. Fått några överraskningar.

Förstått det som att HJC överlag gör tysta och komfortabla hjälmar. Resten är individuellt. Passform, hur man sitter och vilka turbulenser som uppstår. Varit med om de märkligaste fenomen.

fesken

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2012
Hoj
Kawasaki er-6N -09
Har köpt mig en Schuberth och är sjukt nöjd, inte störd av vind eller motor så den kan jag rekommendera.

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Avgassystemet är inte hälften så jobbigt som vindbruset när du kör över 100, i 200 hör man inte ens avgassystemet och jag har akra helsystem på min R1:a.

Om man måste ha öronproppar när man kör mc så har man antingen:
1. En dålig ***** hjälm
eller.
2. Onödigt högljudt avgasystem.

Jag har aldrig kört med öronproppar och kommer aldrig att göra det heller. SKAFFA en bra hjälm helt enkelt! En bra hjälm är både säker, skön och tyst!!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Avgassystemet är inte hälften så jobbigt som vindbruset när du kör över 100, i 200 hör man inte ens avgassystemet och jag har akra helsystem på min R1:a.

Samma här.. Motor- och avgasljud hörs inte öht trots 15.500 rpm och öppet akra helsystem..

Det är här jag tror den stora skillnaden ligger mellan touring- och racehjälmar. En touringhjälm ska dämpa avgasljud och skallret från de lösa skruvarna. Racehjälmen måste minimera turbulensens bullerverkan i 270..

Jag har köpt dubbelbubbel-glas till i år, får se om det gör nån nytta :)

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Köpte mig en ny hjälm här om månaden och körde med den i lördags för första gången. Tycker inte det är någon skillnad mot tidigare hjälmar jag haft. Det låter fan lika mycket i en flip-hjälm för 1000:- som en en hjälm för 3000:-, oavsett ålder eller märke. Möjligen att top-end hjälmarna för 5000:-> är tystare, det kan jag inte svara på.

Mitt råd är; kör inte i 200km/h om du tycker det låter för mycket. Byt till originalsystem på hojen.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife