Hur tyst kan man kräva att en hjälm ska vara?

mojja83

Guest
Har dom senaste resorna pluppat i öronpropparna och vilken skillnad!!! Ljudnivån är minimal med turbulensen runt huvudet när det går i 200 knyck är ju fortfarande den samma,

Tror jag ska införskaffa en sådan där hals krage mojäng då jag tror att en sådan kommer göra resorna än mer behagliga i framtiden, Beställde även en dubbel bubbel från ebay som ska monteras så fort den hittat hem...

Enda "problemet" efter att jag började köra med propparna är att man kör mycket fortare,snabbare!!!

Tack för all hjälp och alla tips..

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Enda "problemet" efter att jag började köra med propparna är att man kör mycket fortare,snabbare!!!

Precis det som hände mig. Det gick köra 140 i kortare stund med vindbruset men nu med Alpine Motosafe earplugs kan man köra 160-180 utan problem. Dessutom så hör man motorljudet mycket tydligare i alla lägen och vill gasa på därför också.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Behövde ny hjälm för den gamla (Jula) blev stulen vid ett garageinbrott i december.
Nya Jula hade inte samma form, passade sämre så nix.
Provade igenom en rad Arai (alla klämde på käkarna), Shoei (klämde på kinderna), en Nolan, satt bra. Var öppningsbar. Och om jag av nån anledning inte kunde ta av Nolanhjälmen själv så var mina framtidsutsikter dåliga.
För det var så komplicerat att ta av Nolanhjälmen för den som inte kände till tekniken.
Knapp1 först. Sedan medan du håller knapp1 pressa knapp2.
Så till nästa handlare, Handelsboden i Mölndal. Där 3 fabrikat inte passade.
Men KBC passade mitt huvud.
http://www.handelsboden.com/kbc-vr1x-solid-mattvit-p-1237-c-109.aspx
Och på mitt huvud är den tyst.
Vilket redan inneburit att jag kört betydligt fortare på samma plats än med förra hjälmen.
För på nått skumt sätt används motorljudet för att avgöra farten ibland.
Den är så tyst/ljuddämpande att det är omöjligt för mig att föra ett samtal stillastående på en tyst parkering med hjälmen på.
Men att den är så tyst beror väl mest på att den passar mitt huvud.
Den behöver inte alls passa ditt huvud på samma sätt.
Och den har en klar nackdel: Övre pinlockglasets kant ligger precis mitt i synfältet för mig.
Så det blir väl att borra nya pinlockhål ca 9mm högre upp på visiret.
Och när jag använt KBC hjälmen nåt år så blir det väl dags för öronproppar. För den börjat glappa.
PS har alltid en sån här under hjälmen DS
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Ovrig-utrustning/Balaklava-82559/
Jula har liknande med de sitter inte lika bra på mig.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife