Hur VET man att en hjälm är bra???

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Ja, hur vet man säkert att en hjälm är bra?
Har man bara försäljarens snack att gå på eller produktens säljblad?
Vad är det egentligen som skiljer en hjälm för 2.000:- från en som kostar 4.000-5000:- ???

Är det bara märkesstatus eller är det så att det finns faktiskt skillnader i säkerhet. O hur vet man det? Man vill ju inte gärna testa hjälmen om vi säger så.

Hur vet du att din hjälm är säker???

(Jag vet inte riktigt i vilket forum den här frågan egentligen borde hamna så den fick hamna här...)
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Hjälmar för mindre än 2000:- är oftast plasthjälmar, vilket inte skyddar lika bra som komposithjälmar (glasfiber/kolfiber/kevlar) för lite mer pengar, då plasthjälmar "studsar" när man träffar marken, medans komposithjälmar absorberad stöten bättre.

Generellt kan man väl säga att alla komposithjälmar från kända märken (t.ex. Shoei, Arai, AGV, OGK etc) i prisklassen 3000 - 6000:- skyddar ungefär lika bra, men hjälmar som är lite dyrare väger mindre och är byggda i mer exotiska material, samt har ofta en häftig race-rep lackering.. :)

Det är dock viktigt att du inte köper för stor hjälm, då den skyddar sämre då...skaffa dig en tajt jäkel, de töjer sig med tiden!
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
McFille skrev:

Det är dock viktigt att du inte köper för stor hjälm, då den skyddar sämre då...skaffa dig en tajt jäkel, de töjer sig med tiden!

Ja, speciellt vid kinderna töjer de sig, har säljare sagt till mig. De töjer sig aldrig i t.ex. pannan (frigoliten alltså ;) ) Men man kan ju alltid trycka till frigoliten, så att hjälmen passar lite bättre.
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Passar på att låna tråden lite.
Nån som vet om Roofs Daytona hjälm e bra?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Läs!! ALLT du kommer över! Det här måste man läsa in om man vill kunna göra ett medvetet val.

Skillnaderna ligger först och främst i skalet - plast(tex Nolan, ), glas/kevlar/multi-fiber (tex Shoei, Arai) eller mellanting med andra tillverkningsmetoder (tex Lazer)

Därefter kommer då inredningskvalitet, ventilation, extrafunktioner och liknande, därav de stora priskillnaderna på Arais löjligt dyra utbud.

Själv har jag inte hittat en enda hjäm under 2000:- som jag skulle fundera på att tävla i och inte många under 3000:-. Jag tittar heller aldrig på något annat än fiber-hjälmar på grund av skillnaden i säkerhet som ändå verkar vara markant.

Undantag finns ju alltid och årets utropstecken är ju Nitro-hjälmarna. Deras spec är fullt jämförbar med Shoeis och Arais dyrare hjälmar med priset är mindre än hälften. Till det kommer ju kvalitet och sådant men det vet vi bättre i höst.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Okej, så om man summerar så är det en glasfiber/kolfiber/kevlar hjälm man vill ha pga landningen. Själv har jag lite svårt att förstå att ett så hårt material kan "absorbera" nånting överhuvudtaget.
Det måste ju ändå vara insidan av hjälmen som stoppar huvudets rörelse. Eller?

Jag kan dock köpa att den säkert studsar mindre än en plasthjälm.

Vikten måste ju också vara av vikt (HA HA HA!) för säkerheten, det kan jag också köpa.

Mao, man ska ha en lätt hjälm av glasfiber/kolfiber/kevlar sen får det kosta vad det vill.

Något mer man bör tänka på?

Insidan tex? Hur stor betydelse har materialet innanför skalet?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Och någon säger ovan att man kan trycka till "frigoliten"

Det är helt otroligt korkat!!!!!!

"frigoliten" skyddar genom att komprimeras vid hårda smällar, att mickla med den av komfortskäl är som att sätta in tunnare säkerhetsbälten i bilen!!!
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Det där med att en plasthjälm studsar, dom kan studsa så hårt vid en rejäl vurpa att det kan ge whiplash-skador. Därmed inte sagt att det alltid är så men möjligheten finns.
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
CorbenDallas skrev:

Något mer man bör tänka på?

Insidan tex? Hur stor betydelse har materialet innanför skalet?

Jag har precis beställt en komposithjälm med löstagbart foder. Tänkte det kan vara bra att tvätta av det då och då, svettig som man blir :D

Någon som vet om löstagbart foder påverkar en hjälm negativt på nåt sätt? (tänker på passform, eller ljudnivå och sånt)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
CorbenDallas skrev:
Okej, så om man summerar så är det en glasfiber/kolfiber/kevlar hjälm man vill ha pga landningen. Själv har jag lite svårt att förstå att ett så hårt material kan "absorbera" nånting överhuvudtaget.
Det måste ju ändå vara insidan av hjälmen som stoppar huvudets rörelse. Eller?
.....

Nej det är skalet som spricker och därigenom fångar upp rörelse-energin. Förenklat kan du säga att det är som att tappa ett hårdkokt ägg. Det ligger dött utan tillstymmelse till studs.

Innan den här tekniken kom så var plsthjälmarna kingen i bingen. Säljare studsade gärna hjälmen från en meter höjd, fångade den glatt och utropade "inte ett märke!"....men i verkligheten är en nacken involverad också...
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Chrille skrev:
Och någon säger ovan att man kan trycka till "frigoliten"

Det är helt otroligt korkat!!!!!!

"frigoliten" skyddar genom att komprimeras vid hårda smällar, att mickla med den av komfortskäl är som att sätta in tunnare säkerhetsbälten i bilen!!!

Den någon var jag ;)

Jag var på MC-huset i Malmö och fick detta lysande tipset. Men det kanske inte var så lysande tips trots allt. Kanske säljaren bara var ute efter att jag skulle behålla hjälmen jag köpt där :(
(Tur jag inte gjorde det..)
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Chrille skrev:
Undantag finns ju alltid och årets utropstecken är ju Nitro-hjälmarna. Deras spec är fullt jämförbar med Shoeis och Arais dyrare hjälmar med priset är mindre än hälften. Till det kommer ju kvalitet och sådant men det vet vi bättre i höst.

Trevligt du nämde dem eftersom det var just en sådan som jag testade och blev väldans överraskad av priset med tanke på vad den ger rent "finessmässigt" med enkelt utbytbart "foder", hyfast billiga visir osv.

Min Shoei börjar bli till åren och jag tittade nyfiket på Nitrohjälmen o den verkar fan så bra för dom pengarna...
Sen började frågorna dyka upp i huvudet. Vågar man köpa en så billig hjälm?? :eek:

Kan nån klota o testa den kanske???? :D
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Chrille skrev:
Skillnaderna ligger först och främst i skalet - plast(tex Nolan, ), glas/kevlar/multi-fiber (tex Shoei, Arai) eller mellanting med andra tillverkningsmetoder (tex Lazer)

Nolan har också komposithjälmar! Min Nolan N93 är en komposithjälm, exempelvis.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
CorbenDallas skrev:
Själv har jag lite svårt att förstå att ett så hårt material kan "absorbera" nånting överhuvudtaget.
Det måste ju ändå vara insidan av hjälmen som stoppar huvudets rörelse. Eller?

Borde väl var samma sak som med tex deformationszoner på bilar! Mer som går sönder (skalet tex spricker på en hjälm) = mer kraft som absorberas!

...eller är jag helt ute o cyklar!?


Edit: För långsam!! :)
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
abstruse skrev:
Nolan har också komposithjälmar! Min Nolan N93 är en komposithjälm, exempelvis.

är du säker på det så är det naturligtvis bra. Det har i alla år hetat att Nolan är billiga sk...plasthjälmar medan deras riktiga grejor säljs som X-lite. För min del sitter Nolan lika skönt som en vårta i röven så jag har aldrig läst in mig på hela deras program.

Dock ska man INTE lita på butiksförsäljarna i de här lägena. De vet allt för sällan vad de babblar om. Praktexempel är just fallet med Lazerhjälmarna som har ett eget koncept i skalet. Frågar man i butik får man hälften av gångerna höra att det är komposit....
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
oscar skrev:
Borde väl var samma sak som med tex deformationszoner på bilar! Mer som går sönder (skalet tex spricker på en hjälm) = mer kraft som absorberas!

...eller är jag helt ute o cyklar!?

Du borde inte cykla, då skadar du dig bara... :D

Men anledningen till att skalet spriker måste ju vara för att hjälmen inte ska studsa. Så du har delvis rätt för där i har du en dämpning i sig.

Men det måste vara mer innandömet som du kan jämföra med deformationsxonerna på en bil. Anledningen till att bilarna viker ihop sig är ju för att få en sk oelastisk stöt.

Skalet skyddar ju så att inte huvet vårt spricker, men utan ett dämpande innandömme så blir ändå stöten så hård att hjärnan leker flipper inne i skallen o då är vi ju rökta ändå...

Det är min teori iallafall :)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
chrismalm skrev:
Den någon var jag ;)

Jag var på MC-huset i Malmö och fick detta lysande tipset. Men det kanske inte var så lysande tips trots allt. Kanske säljaren bara var ute efter att jag skulle behålla hjälmen jag köpt där :(

Jag tycker personligen att den försäljaren var en okunnig idiot. Visst kanske man kan forma liiiite men det är som att ta av kofångarn på en äldre bil - en viktig del av deformations-zonen försvinner.

MEN det kan ju finnas rekommendationer i de här lägena som säger annat fast dom skulle jag itne acceptera utan extremt bra förklaringar.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Chrille skrev:
är du säker på det så är det naturligtvis bra.

Klart jag är! Jag hade inte köpt den om den inte vore en komposithjälm.

Citerar:

"MODEL N93
The full-face "racing" helmet in composite fibres (Kevlar®, Kural® and glass), providing sports-minded motorcyclists a light and essential product: extremely simplified mechanisms have been adopted in both structure and functioning, in order to further reduce its weight.

The TECHNICAL CHARACTERISTICS common to all versions are:
- water-based paint and transparent protective finishing of the shell, preserving the brilliance and shine of the colour over time;
- scratch resistant visor;
- the visor is ready - as a standard feature - for the assembly of the Nolan Fog Resistant system, provided for the Replica and Estrella segment;
- ventilation system including the JSW (Jet Stream Wing) system and an adjustable air intake, located on the chin guard and provides a direct airflow to the surface of the visor, both limiting fog and mist formation;
- Top Comfort padding made of top quality fabrics and removable in the Replica, Estrella and Grid versions;
- Microlock retention system for the Joker, Pole, Classico and Grid; with D-Rings for Replica and Estrella versions;
- removable wind protector and breath deflector.

In this season, the N93 is being used in races by the official Nolan riders in classes 125cc. and 250cc. of the MotoGP.
The REPLICA version is characterised by a series of features that make this helmet genuinely exclusive.
The removable and washable inner padding may be removed and replaced easily thanks to an exclusive clip-on attachment system.
The N93 Replica version is also fitted with a spoiler - the "Aero Stability System" - which is the result of Nolan constant commitment in racing competitions at the highest level. This accessory allows the aerodynamic and comfort characteristics to be further improved during use, ensuring stability at high speeds.

AVAILABLE VERSIONS:
REPLICA, ESTRELLA, GRID (new), POLE, JOKER, CLASSICO.

AVAILABLE COLOURS:
- REPLICA: the Replica versions PEDROSA, D. CHECA, STONER, OLIVE, BIANCO and SABBATANI, faithful renderings of Nolan Champions' helmets, have been added to the highly successful Replica versions Melandri, Sanna, Chiarello and Perugini;
- ESTRELLA: with graphics in Cobalt Blue and Metal Black;
- GRID (new): decal Silver on a Titanium Grey, Cobalt Blue and Corsa Red basis, decal Orange on a Cobalt Blue basis;
- POLE: with graphics, on a Platinum Silver, Cobalt Blue, Corsa Red and Corsa Yellow basis;
- JOKER: two combinations, on a Platinum Silver or Glossy Black basis;
- CLASSICO: solid coloured, in Platinum Silver and Glossy Black."
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top