Hur vet man när man har synfel?

Merovingian

Guest
Synfel som i när- eller långsynthet.
Hur upplever man det?

Jag ser inte oskarpt, men däremot kan jag ofta uppleva att ögonen är ansträngda.
I absolut synnerhet nu när jag suttit på jobbet i princip dygnet runt i över en månad. Jobbar då som projektsamordnare inom IT, så det är antingen datorskärmarna på 1 meters håll alternativt projektorduk på 3 meters under möten jag upplever i avståndsväg. Andra avstånd har så gott som uteblivit.
När det börjar bli riktigt sent får jag sitta med helt oskärpta ögon och läsa suddigt vad det står på skärmarna. Som när man sitter och stirrar ut i tomma luften, med skillnaden att jag försöker se någonting.
Med andra ord har jag upplevt visst ögontrams tidigare men nu istället mycket av det som resultat av självmisshandel.

Frågan är då om jag är på väg att bli närsynt, eller redan är där.
Eller kommer det kanske gå över när jag väl får komma ut i friska luften igen?
Hur upplevde ni som har synfel era begynnande problem?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Leta upp en optiker som i sin marknadsföring erbjuder gratis syntest. Det tar tio minuter och sen vet du. :tummenupp

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Snark.
Kan du läsa en text på långt avstånd?
Kan du läsa en text på kort avstånd?

Svara på frågorna, gör själv matten...

Merovingian

Guest
Snark.
Kan du läsa en text på långt avstånd?
Kan du läsa en text på kort avstånd?

Svara på frågorna, gör själv matten...

Tack för drygt svar.

Kan jag läsa en text på långt avstånd? -Ja.
Kan jag läsa en text på kort avstånd? -Ja.

Men det är ofta ansträngt. Hade jag inte kunnat läsa hade jag väl för böveln inte ställt frågorna jag gjorde i första inlägget?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
217323743.jpg

Snygg? Skaffa glasögon.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Du kan ju kolla in den här syntavlan. syntavla.jpg
Ser du busken (eller om den är rakad) på sista raden så är din syn ok.

Merovingian

Guest
Snygg? Skaffa glasögon.

Motbjudande. Perfekt syn? :banana

Nä akta dig, det gör både ont och är obekvämt, dessutom hjälper det ändå inte, du ser inte det dugg bättre efter en undersökning.

:tummenupp

Vad det egentligen grundar i är att jag har seriöst dålig tillit till folk som enligt utsago ska ha kunnande om människokroppen.
Hade jag lyssnat på alla genom åren som sagt åt mig vad jag kan och inte kan göra hade jag väl idag suttit i en ortopediskt korrekt stol i ett syrgastält och varit sjukpansionär.
Tafflare! :mad:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tack för drygt svar.

Kan jag läsa en text på långt avstånd? -Ja.
Kan jag läsa en text på kort avstånd? -Ja.

Men det är ofta ansträngt. Hade jag inte kunnat läsa hade jag väl för böveln inte ställt frågorna jag gjorde i första inlägget?

Varsegod, bättre svar får man inte när man berättar redan i andra inlägget att man inte tänker gå till en optiker. :tummenupp

Jag har en böld i arslet, kan ni på SH förklara vad det är o avhjälpa problemet så jag slipper gå till läkare?

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Kolla ett avsnitt av Ullared. Tycker du att Kjells fru är en pingla? > Gå till optikern.

Själv blev jag trött i ögonen på gymnasiet. Trodde det var vår lärare Geten först, eller den prickiga tapeten. Men det var närsynt jag blivit. Märkte det när jag testade en kompis glasögon.

Merovingian

Guest
Min högst okvalificerade gissning är att du behöver terminalglasögon när du sitter framför skärmen.

Aha, intressant.
Det står på det häringa internetet att arbetsgivaren skall bekosta dessa om man jobbar mer än 1 timme om dagen vid dator. Heja lagen! :banana

Men det var närsynt jag blivit. Märkte det när jag testade en kompis glasögon.

Brukar testa alla glasögon jag kommer över, på kul. Inga har hittills gjort annat än försämrat synen. Jag hajar ju givetvis att en undersökning är vad som slutgiltligen kommer ske, men det kan ju vara vettigt att få veta mer angående omständigheterna hos andra som fått synfel. En undersökning visar hur jag ser just då. Och det skiftar. Jag har en nackskada som ligger och trycker på nerver. När den spökar ser jag avsevärt sämre. Oftast i samband med migrän, men ibland även utan huvudvärken. Man kan ha en så kallad aura också i samband där man har alla migränsymtom men inte huvudvärken.
Så vad en optiker än har att säga om just den stunden kanske det inte stämmer dagen efter, eller rentav någon timme senare. På så vis är det lite knivigt.

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Ögongymnastik is the shit eller åtminstånde nyttigt för ögonen. Se till att du får använda ögonen på längre håll så mycket som möjligt. Hade Gud designat oss till att glo på datorskärmar så hade vi haft fyrkantiga ögon.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tack Apple för inbyggd zoomfunktion i hela operativsystemet.

Still, gå och gör en synundersökning, jag trodde jag hade perfekt syn, men när dom "slängde fram" ett par brillor till mig så blev allt längre än 3-5 meter bort riktigt ordentligt skarpt och iochmed det även bättre färgmättnad osv.
Innan dess TRODDE jag som sagt att jag hade bra syn, efteråt kan jag inte fatta att jag inte märkt av det...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning