Hur vet man om avgporten öppnar helt?

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Jag är inte helt säker på om min avgasport öppnar helt, hur ser man det?

Kan man på något sätt få avgasporten att sitta konstant i öppet läge, mest för att testa om den går bättre?

Jag skulle också vilja att avgasporten öppnade ca. 1500rpm tidigare, går det att ordna?

Hur "spänner" man vajern?

That's All!

//Svanen :tomten
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Du trycker in magnetmotorn så långt det går in, sen får du känna om det är tillräckligt. Om dom har samma system nu så går det inte att låsa den i öppet läge.

Spänna gör du genom dom där muttrarna.

Nej det går inte att ändra när den ska öppna.
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
DJM skrev:
Du trycker in magnetmotorn så långt det går in, sen får du känna om det är tillräckligt. Om dom har samma system nu så går det inte att låsa den i öppet läge.

Spänna gör du genom dom där muttrarna.

Nej det går inte att ändra när den ska öppna.

Jag menar hur jag vet om den ska öppna mer eller om den redan öppnar tillräckligt?
Kan man kolla in i utblåset?
Eller ngt..!?
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Svanen skrev:
Jag menar hur jag vet om den ska öppna mer eller om den redan öppnar tillräckligt?
Kan man kolla in i utblåset?
Eller ngt..!?

Känn med fingret. Det ska vara så slätt och rakt som möjligt...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
DJM skrev:
Du trycker in magnetmotorn så långt det går in, sen får du känna om det är tillräckligt. Om dom har samma system nu så går det inte att låsa den i öppet läge.

Spänna gör du genom dom där muttrarna.

Nej det går inte att ändra när den ska öppna.

solonoiden styrs med en minus signal från CDI man kan ersätta den med en egen minus och på så vis få den öppen hela tiden

har själv haft den möjligheten från ljus knappen

plocka bort avgas och titta in, kän med handen ..... det bästa även nu är ju att ansluta ström till solonoiden för att verkligen se hur allt funkar in action
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
RS "Alex" skrev:
solonoiden styrs med en minus signal från CDI man kan ersätta den med en egen minus och på så vis få den öppen hela tiden

har själv haft den möjligheten från ljus knappen

plocka bort avgas och titta in, kän med handen ..... det bästa även nu är ju att ansluta ström till solonoiden för att verkligen se hur allt funkar in action

Man tackar man tackar!

Imorgon kopplar jag in solenoiden direkt till batteriet och kollar om den öppnar helt, sen kanske jag drar en kabel med en strömbrytare direkt från solenoiden till batteriet så man kan välja hur man vill köra.
Antingen med helt öppen eller med helt stängd!

Bara en fråga återstår:

Slits solenioden mycket av att alltid "dra"?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Svanen skrev:
Man tackar man tackar!

Imorgon kopplar jag in solenoiden direkt till batteriet och kollar om den öppnar helt, sen kanske jag drar en kabel med en strömbrytare direkt från solenoiden till batteriet så man kan välja hur man vill köra.
Antingen med helt öppen eller med helt stängd!

Bara en fråga återstår:

Slits solenioden mycket av att alltid "dra"?

solonoiden är ju en elektromagnet

den drar skit mycket ström så den kan pumpa ur bateriet fort ....

jag kopplade så ja hade 2 knappar

knapp 1
Läge 1 helt dött-ingen +
Läge 2 öppnar vid 8500 som org, alltså som en brytare på styr signalen

Knapp 2
Läge 1 då i stället för läge 2 på knapp 1 så ger man den - hela tiden så den är helt öppen

hur vidare den slits det kan jag inte svara på men detta året har jag då kört så i alla fall


så här skulle ju gå att göra
en lite förenklad version.... jag fick bryta på + "också" eftersom knappen på högersidan till lycktan var + så blev de lite bökigt

jag vill själv säga att jag är KUNG på paint :tungan

glöm inte läga en säkring även fast att du bara testar!

så såg det ut på min till en början sen blev det flygplans brytare :tuttar
 

Bifogat

  • avgas.JPG
    avgas.JPG
    28.4 KB · Visningar: 72
  • ghjgh.JPG
    ghjgh.JPG
    74.7 KB · Visningar: 76
Last edited:

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Skara
Hoj
Aprilia RS125 -98
Att köra solinoiden på 12v helatiden är nog inte så bra eftersom den bara ska ha 12v när den ska dra och har bara 5v som "hållspänning" när den väl öppnat.

//Mattias
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Matte_Aprilia skrev:
Att köra solinoiden på 12v helatiden är nog inte så bra eftersom den bara ska ha 12v när den ska dra och har bara 5v som "hållspänning" när den väl öppnat.

//Mattias

är det något du tar från luften bara sådär eller har du mätt?

om du nu har mätt hur bar du dig åt... stod du på tomgång och varvade upp till 9000 och låg där mätte lite å så eller?

vill bara veta..

säger inte alls att det inte är så men kan då säga att det funkat för mig... har kört hela dagar med porten öppen:) ,blandannat karlstad-visby
 

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Skara
Hoj
Aprilia RS125 -98
RS "Alex" skrev:
är det något du tar från luften bara sådär eller har du mätt?

om du nu har mätt hur bar du dig åt... stod du på tomgång och varvade upp till 9000 och låg där mätte lite å så eller?

vill bara veta..

säger inte alls att det inte är så men kan då säga att det funkat för mig... har kört hela dagar med porten öppen:) ,blandannat karlstad-visby

Har både mätt och sett elscheman. Och skulle inte tro att de är så bra att den går på 12v helatiden men de kan hända att de funkar.

//Mattias
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Matte_Aprilia skrev:
Har både mätt och sett elscheman. Och skulle inte tro att de är så bra att den går på 12v helatiden men de kan hända att de funkar.

//Mattias

jag frågade hur du gjorde då du mätte upp det?
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
RS "Alex" skrev:
solonoiden är ju en elektromagnet

den drar skit mycket ström så den kan pumpa ur bateriet fort ....

jag kopplade så ja hade 2 knappar

knapp 1
Läge 1 helt dött-ingen +
Läge 2 öppnar vid 8500 som org, alltså som en brytare på styr signalen

Knapp 2
Läge 1 då i stället för läge 2 på knapp 1 så ger man den - hela tiden så den är helt öppen

hur vidare den slits det kan jag inte svara på men detta året har jag då kört så i alla fall


så här skulle ju gå att göra
en lite förenklad version.... jag fick bryta på + "också" eftersom knappen på högersidan till lycktan var + så blev de lite bökigt

jag vill själv säga att jag är KUNG på paint :tungan

glöm inte läga en säkring även fast att du bara testar!

så såg det ut på min till en början sen blev det flygplans brytare :tuttar


Vad händer om båda knapparna är på samtidigt? :hihi

Hmm...
Kan man ta loss avgasporten och tillverka ett lock och sätta över hålet istället?
Alltså om hojen går sketbra med öppen hela tiden, och jag inte vill koppla och joxa..
Vad ska jag isf göra locket i för material?

Jag har en sprillans ny packning till locket hemma så jag har ju lixom en mall, sen går jag industri så jag har tillgång till CNC maskiner, fräsar, svarvar..
You name it..
 

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Skara
Hoj
Aprilia RS125 -98
RS "Alex" skrev:
jag frågade hur du gjorde då du mätte upp det?

Mätte med ett mätinstrument. När du står på tomgång är porten öppen fram till 3000rpm så de är bara mäta då så ska du ha 5.5v.

//Mattias
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Svanen skrev:
Vad händer om båda knapparna är på samtidigt? :hihi

Hmm...
Kan man ta loss avgasporten och tillverka ett lock och sätta över hålet istället?
Alltså om hojen går sketbra med öppen hela tiden, och jag inte vill koppla och joxa..
Vad ska jag isf göra locket i för material?

Jag har en sprillans ny packning till locket hemma så jag har ju lixom en mall, sen går jag industri så jag har tillgång till CNC maskiner, fräsar, svarvar..
You name it..


med båda knapparna så hade jag full effekt...

cykeln började dra strax efter 6500 i stället för att få cp ryck vid 8500

montera ett lock är nog inte så smart då du skulle få andra volymer på avgas sidan men de går väll å testa men jag skulle inte våga

du tar en slad fån - säkrar av den och monterar på en kabel sko trycker i den där sladen baki från CDI kommer då är dne öppen hela tiden.... ta gärna en mätsticka för att kontrolera polaritet



Matte_Aprilia skrev:
Mätte med ett mätinstrument. När du står på tomgång är porten öppen fram till 3000rpm så de är bara mäta då så ska du ha 5.5v.

//Mattias

ok, där är det kanske 5.5

men är det inte lite lustigt, + går väll direkt till bateriet och det står 12 v på solonoiden :3freak

en elektromagnet som det här är går att justera ström styrkan på och få olika dragnings kraft visst alla har väll ett tak

men visst de stämmer säkert, gör som ni själva vill ..... jag gillar å testa saker det funkade å då är de kannon för mig i alla fall :tungan
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
RS "Alex" skrev:
med båda knapparna så hade jag full effekt...

cykeln började dra strax efter 6500 i stället för att få cp ryck vid 8500

montera ett lock är nog inte så smart då du skulle få andra volymer på avgas sidan men de går väll å testa men jag skulle inte våga

du tar en slad fån - säkrar av den och monterar på en kabel sko trycker i den där sladen baki från CDI kommer då är dne öppen hela tiden.... ta gärna en mätsticka för att kontrolera polaritet





ok, där är det kanske 5.5

men är det inte lite lustigt, + går väll direkt till bateriet och det står 12 v på solonoiden :3freak

en elektromagnet som det här är går att justera ström styrkan på och få olika dragnings kraft visst alla har väll ett tak

men visst de stämmer säkert, gör som ni själva vill ..... jag gillar å testa saker det funkade å då är de kannon för mig i alla fall :tungan


Kan du inte rita en lite bättre bild (kopplingsschema)?
Nu blev jag sugen på att modifiera!
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Matte_Aprilia skrev:
Mätte med ett mätinstrument. När du står på tomgång är porten öppen fram till 3000rpm så de är bara mäta då så ska du ha 5.5v.

//Mattias


Kan stämma, på tomgången så går min avgasport lite halvsegt upp, varvar man så drar den direkt!

Över 8000rpm 12v
Tomgång 5,5v

Nåt sånt skulle jag tro...
 

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Skara
Hoj
Aprilia RS125 -98
AndersJohansson skrev:
Kan stämma, på tomgången så går min avgasport lite halvsegt upp, varvar man så drar den direkt!

Över 8000rpm 12v
Tomgång 5,5v

Nåt sånt skulle jag tro...
på tomgång har den 12v i en sekund sedan efter de 5.5v..Och de är för att de går inte åt lika mycket "kraft" för att hålla den öppen som att öppna den.

//Mattias
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Matte_Aprilia skrev:
på tomgång har den 12v i en sekund sedan efter de 5.5v..Och de är för att de går inte åt lika mycket "kraft" för att hålla den öppen som att öppna den.

//Mattias


Det låter mycket vettigt!

BTW, hur går det med kortet?
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top